۱۴۰۲.۰۷.۱۵

ششمین دوره از سلسله رویدادهای گذر و درنگ مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در تبریز و اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، 40 هنرجو در این رویداد در 5 روز سفر خود به شمال غرب کشور درنگی در تبریز و اردبیل و گذری بر خانه، بازار و آرامگاه داشتند تا از نزدیک با اصول معماری اسلامی و کهن به کار رفته در این آثار آشنا شوند.

پیش از این سفر برای شناخت بیشتر و آمادگی ذهنی هنرجویان شرکت کننده، چندین وبینار و کارگاه آموزشی به صورت آنلاین برگزار شد که از آن جمله می‌توان به کتیبه‌خوانی بقعه شیخ صفی‌الدین با تدریس محمد فارسی مدان، شهر و معماری تبریز؛ از همتایی تا بی‌همتایی با تدریس حسین سلطان‌زاده، روایت شهر (تبریز پس از زلزله 1194 ه-ق) با تدریس کریم میمنت نژاد، وبینار فهم خانه‌های تبریز با تدریس سمیه جلالی و روایت‌های نانوشته تبریز توسط کریم میمنت نژاد اشاره کرد. همچنین در کنار بازدید و بافت‌گردی در آثار معماری مدرن و تاریخی دو شهر تبریز و اردبیل، هنرجویان از روستای تاریخی کندوان بازدید کردند و سلسله کارگاه‌هایی برای دانش‌افزایی آنها برگزار شد که از آن جمله می‌توان آشنایی با طراحی و ساخت گره‌های درودگری (ارسی‌سازی) با تدریس صمد کریمی، سفالگری با تدریس اعضای انجمن دوستداران سفال آذربایجان شرقی و روایت بازار از نگاهی دیگر، روایت مشروطه در کوچه‌پس‌کوچه‌های تبریز، روایت خانه‌های تبریز توسط کریم میمنت نژاد نام برد.

علاوه بر این، آئین موسیقی و ادبیات عاشیقلار توسط علی عبادی، عبدالعلی عبادی و مجید عهدی به دوستداران معرفی شده و نشست‌های بازار تاریخی تبریز با تدریس حسین اسمعیلی سنگری، فهم خانه‌هایی تبریز با تدریس حامد بیتی و سمیه جلالی، معماری ترکمانی با تدریس احدنژاد ابراهیمی برگزار شدند.

در برگزاری این رویداد دانشگاه هنر اسلامی تبریز، حوزه هنری آذربایجان شرقی و اردبیل، انجمن دوستداران سفال آذربایجان شرقی و میراث فرهنگی آذربایجان شرقی مرکز معماری اسلامی را یاری کردند.

در ادامه می توانید با تماشای کلیپی آماده شده توسط روابط عمومی مرکز معماری اسلامی مروری بر این رویداد داشته باشید.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha