۱۴۰۲.۰۷.۱۲

فاطمه شعبانی، خبرنگار- فیلم فقط ۱۰۰ ثانیه است، ۱۰۰ ثانیه دلهره‌آور بین آتش و بارش گلوله. آمبولانسی که حامل شهدا و مجروحان است در محاصره گروهک کومله گرفتار شده و از پشت بی‌سیم از امدادگری که داخل آمبولانس، زنده است، خواسته می‌شود آن را ترک و جانش را نجات دهد. اما امدادگراحساس وظیفه می‌کند که قبل از جان خودش جوان رزمنده مجروح‌ را نجات دهد. جوان رزمنده خود را به شهید شدن می‌زند و امدادگر به تصور شهادتش، او را رها می‌کند. در کپشن فیلم آمده: گاهی نیاز است که خود را به شهید شدن بزنی. فیلم کوتاه آمبولانس از تولیدات مرکز فیلم جوان سوره است که در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای به نمایش در آمد و امسال در هفته دفاع مقدس در فضای مجازی دست به دست شد. گفت وگوی ما را با محسن جهانی کارگردان این فیلم بخوانید.

از خود گذشتگی

محسن جهانی مستند ساز جوان و کارگردان مشهدی فیلم آمبولانس می‌گوید: من ایثار و گذشتن از جان برای دیگری را خیلی دوست داشتم. این کار یک از خودگذشتگی در ذات خودش دارد که هرکسی نمی‌تواند آن را انجام دهد اما در سال‌های دفاع مقدس خیلی از این اتفاق‌ها افتاده و در فیلم‌ها و در زوایای مختلف هم نشان داده شده است. اما اینکه کسی خودش را به شهید شدن بزند و طرف مقابلش را مجاب کند که او را رها کند و برود، یک نگاه نو بود. احساس کردم این قابلیت را دارد و می‌توانم از این زاویه به این موضوع نگاه کنم. من در این فیلم ۲ ایثار را نشان دادم؛ یکی ایثار آن خانم پرستار که تا لحظه‌ای که یک نفر زنده است می‌خواهد بماند و نرود در صورتی که فرمانده می‌گوید بیا بیرون شرایط بحرانی است و حق با اوست که رها کند و بیرون بیاید اما ایثار بزرگ‌تر را رزمنده مجروح انجام می‌دهد که خودش را به شهید شدن می‌زند تا پرستار برود.

خلق آمبولانس

وی با بیان اینکه من روی سوژه دیگری در حوزه دفاع مقدس کار می‌کردم و این‌ایده لابه لای آن سوژه به ذهنم رسید و فکرم را خیلی مشغول خودش کرد، ادامه می‌دهد: همیشه برای من یک دغدغه بود که در ۱۰۰ ثانیه و در یک بازه زمانی کوتاه بتوانم پیام را به مخاطبش انتقال دهم و مخاطب هم این پیام را بگیرد. تابستان سال قبل‌ ایده فیلم شکل گرفت. زمانی که فراخوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی ۱۰۰ آمد، ساخت فیلم را شروع کردم. حدود ۲-۳ ماه زمان برد و فیلم را در مشهد و پادگان لشکر ۵ نصر فیلمبرداری کردیم. اینطوری فیلم آمبولانس برای جشنواره خلق شد.

حضور در جشنواره

به گفته جهانی، فیلم آمبولانس در سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای به نمایش در آمد و مورد تعریف و تمجید مخاطبان و داوران جشنواره قرار گرفت. این فیلم هرچند نامزد بهترین کارگردانی شد اما جایزه‌ای را کسب نکرد.

وی می‌گوید: اولین نمایش فیلم در جشنواره ۱۰۰ بود. تعریف و تمجید شد اما به نظرم داوران جشنواره به فیلم‌هایی که پرهزینه بودند و پروداکشن دارند خیلی اقبال نشان ندادند وجایزه نگرفت. در صورتی که کار من کار جنگی است و کار جنگی پروداکشن می‌خواهد تا فضای جنگی به خوبی دربیاید. از سویی تا فضای جنگی در نیاید فضای ایثار هم خوب در نمی‌آید. نزدیک ۳-۴ ماه تلاش کردم این فضا در بیاید. همه بچه‌های تولید، گریم، صحنه، بازیگرها برای این کار انرژی گذاشتند.

اقبال در فضای مجازی

فیلم آمبولانس در هفته دفاع مقدس در فضای مجازی خیلی دست به دست شد. جهانی توضیح می‌دهد: حقیقا انتظار این بازخوردها را نداشتم و شگفت زده‌ام کردکه در عرض ۲۴ ساعت بیش از ۲۰۰ هزار بازدید داشت. وقتی این بازخوردها را دیدم افسوس خوردم که کاش پخش ویژه‌تری می‌داشت یا حداقل در تلویزیون پخش می‌شد یا در فضای مجازی با همت بیشتری پخش می‌شد. در هرصورت کار برای مخاطب است و برای دیده شدن ساخته می‌شود. این فیلم کوتاه صحبت از ایثار و غیرت ایرانی می‌کند و به نظرم می‌تواند مخاطب بین‌المللی داشته باشد. فیلم می‌توانست ترجمه شود اما این‌ها دست من کارگردان نیست. ‌امیدوارم در ادامه این اتفاق بیفتد. کارگردان در فیلمش چیزی را که می‌خواهد بگوید را نشان می‌دهد و من می‌خواستم ایثار و از خودگذشتگی را نشان بدهم وقتی می‌بینم مخاطبم پیامم را گرفته خوشحال می‌شود.

به گفته وی، بهترین بازخوردی که از فیلم گرفتم: کامنت « غیرت ایرانی» بود که مخاطبی در شبکه مجازی زیر این پست گذاشته بود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha