۱۴۰۲.۰۶.۰۶

دبیر هفتمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین در حاشیه پنجمین روز از برگزاری تئاتر مردمی پیاده روی اربعین روایت راهیان، گفت: تمدن اسلامی به معنای نمود ولایت عملی خداوند متعال در سراسر جهان است و مصداق بارز این تمدن، حکومت حضرت ولی عصر (عجل الله) است

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سید محمدمصطفی موتورچی دبیر هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین در حاشیه پنجمین روز از برگزاری تئاتر مردمی پیاده روی اربعین روایت راهیان، گفت: تمدن اسلامی به معنای نمود ولایت عملی خداوند متعال در سراسر جهان است و مصداق بارز این تمدن، حکومت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه است. از آن جا که پیاده‌روی اربعین زمینه‌ساز و مقدمه ظهور است می‌توان گفت که هدف همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین نیز در این راستا تعریف می‌شود.

سید محمدمصطفی موتورچی با اشاره به ایده برگزاری روایت راهیان عنوان کرد: دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد که زیر نظر مرکز هنرهای نمایشی کشور قرار دارد ایده تشکیل کاروان تئاتر پیاده‌روی اربعین را مطرح کردند و با مدیریت کوروش زارعی این حرکت از هشت سال قبل شکل گرفت.

وی افزود: حاذق‌ترین و بهترین هنرمندان تئاتر که برگ زرینی از درخت هنر انقلاب هستند از هشت سال پیش تاکنون در این حرکت ارزشمند حضور داشتند و عشق و ارادت قلبی خود را به سیدالشهدا علیه السلام با زبان به منصه ظهور رساندند.

 به گفته وی، گونه‌های مختلف هنر در اولین دوره روایت راهیان حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به نقال‌ها، پرده‌خوان‌ها، تعزیه خوان‌ها، نمایش‌های خیابانی و نمایش‌های موکبی اشاره کرد که با زبان هنر در این مسیر به زوار اباعبدالله الحسین علیه السلام خدمت فرهنگی کرده‌اند.

دبیر هنری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین روایت راهیان با تاکید بر این‌که هیچ هنری نمی‌تواند جلوه‌گر حماسه بزرگ حسینی باشد، اظهار داشت: ما دنبال این نیستیم که جلوهگر حماسه عاشورا باشیم بلکه تمام آمال و آروزی ما این است که بتوانیم آن شکوه و عظمت را حتی به اندازه سر سوزنی به نمایش درآوریم.

برای جلوه‌گر بودن همین اندازه کوچک هم قطعا مکنونات قلبی هنرمند دخیل و موثر است‌ و یکی از اصلی‌ترین عواملی که ماحصل کار بر دل مخاطب می‌نشیند همین اخلاص و دلدادگی هنرمندان به امام حسین علیه السلام است.

 موتورچی فلسفه حرکت هنرمندان روایت راهیان را ادای نذر فرهنگی آن ها دانست و اظهار کرد: امسال هشتمین سال برگزاری روایت راهیان  است اما هفتمین دوره برگزاری است در واقع همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین یک سال به خاطر پاندمی کرونا تعطیل شد و در تمام دوره‌هایی که این حرکت برگزار شده گروه‌های شرکت کننده ایرانی و عراقی با نذر فرهنگی در همایش حضور دارند و دستمزدی نمی‌گیرند.

مسئول دفتر تئاتر بچه‌های مسجد حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: البته به این معنا نیست که هزینه‌ای نداریم که به هنرمندان پرداخت کنیم؛ بلکه به دلیل روح ارزشمند کار و هماهنگی با حرکت عظیم مردمی پیاده روی اربعین ما هنرمندان هم می‌خواستیم ادای دین کوچکی داشته باشیم؛ لذا این حرکت یک نذر فرهنگی است و هنرمندان با انگیزه خدمت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین علیه السلام پای کار آمدند.

 به گفته دبیر هنری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین روایت راهیان در مرکز تخصصی تئاتر حوزه هنری تلاش شده که از همان دوره اول روایت راهیان تاکنون پذیرای قدرتمندترین و حرفه‌ای‌ترین هنرمندان باشیم. در واقع این حرکت برای به اوج رسیدن نیاز به دوبال دارد یک بال معنوی و یک بال فنی که به لطف خداوند در هر دو زمینه قوی و سربلند بوده‌ایم.

موتورچی هدف از برگزاری این همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین را زمینه‌سازی برای تحقق تمدن اسلامی عنوان کرد و افزود: تمدن اسلامی به معنای نمود ولایت عملی خداوند متعال در سراسر جهان است و مصداق بارز این تمدن، حکومت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه است. از آن جا که پیاده روی اربعین زمینه ساز و مقدمه ظهور است می‌توان گفت که هدف ما نیز در این راستا تعریف می‌شود.

دبیر هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین درباره زبان آثار اجرایی در روایت راهیان گفت: در این همایش نمایش‌ها به زبان‌های مختلف انگلیسی، فارسی، عربی، ترکی و اردو اجرا می‌شوند. همچنین امسال برای اولین بار نمایش عروسکی به زبان عربی در روایت راهیان اجرا می‌شود.

موتورچی درباره  رشته‌های هنری حاضر در روایت راهیان نیز گفت: تعزیه، نمایش موکبی، نقالی، پرده‌خوانی، نمایش خیابانی، مقتل‌خوانی، سرود، شعرخوانی، هنرهای تجسمی، نماهنگ و فیلم کوتاه از جمله رشته‌های هنری شرکت داده شده در هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین  هستند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha