۱۴۰۲.۰۶.۰۶

نمایشگاه عکس «روضه شهیدان» روایتی تصویری از سال‌ها عاشقی سینه‌زنان هیئت رایت‌العباس، یکی از قدیمی‌ترین هیئت‌های تهران و خیل عظیم عاشقان اهل بیت (ع) است. نمایشگاهی با 30 قاب مختلف که در خانه عکاسان حوزه هنری، میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است. این گزارش روایت مراسم افتتاحیه نمایشگاه با حضور حاج محمود کریمی، مداح سرشناس کشور است.

ورودیه

«باور کن!

از واقعه دهم محرم سال 61 هجری قمری، نزدیک پانصد هزار روز گذشته  اما آتش محبت حضرت اباعبدلله الحسین (ع) در دل، خون‌خواهانش هرگز به سردی میل نکرده است.

در این همه روز و سال، چه سری عامل گردهمایی قلب‌ها و هماهنگی دست‌ها و هم نوایی ناله‌ها در طواف بر گِرد حقیقت یک «اسم» شده است؟

این چه اسمی است که زمزمه‌اش، دل‌های پراکنده و حیران را در یک نقطه جمع می‌کند و سینه‌ها را مستعد فهم و باور معارف حقه می‌سازد؟

اسمی که شور تکرار مکررش، ظلمات جهل را صاعقه‌وار می‌درد و جان‌های تشنه‌ی معنویت را از زلال باران رحمت الهی سیراب می‌کند!

آری!

حتی اگر سهم تو و من از این شورش عظیمی که خلق عالم را به نوحه و عزا و ماتم در انداخته، فقط نظاره کردن باشد-بدانی یا که ندانی- نور می‌نوشی و دریغا که سقای تشنه لب کربلا کسی را در این وادی تشنه‌کام وابگذارد.

مزار مطهر امامزاده علی‌اکبر(ع) و شهیدان حلقه زده بر گِرداگِرد حرمش، روضه منوری است که قرن‌های پی‌درپی، گواه خیزش امواج اشک سوگواران حسینی بوده است.

اگر تو نیز خود را تنها به غوص یک موج آن بیفکنی؛ می‌توانی به یافتن مروارید اشک امیدوار باشی. این اشک معجزه‌گر، راه به چشمه توحید می‌برد.

یاعلی مدد»

این یادداشت علی‌اصغر داودآبادی فراهانی، دانش‌آموخته عکاسی دانشکده صداوسیما است که در ورودی نمایشگاه عکس «روضه شهیدان» نصب شده است. این نمایشگاه به هنر او و به همت خانه عکاسان ایران، 4 شهریور ماه با حضور حاج محمود کریمی، مداح هیئت رایت العباس، جمعی از مدیران حوزه هنری از جمله محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و برخی از هنرمندان پیشکسوت عکاسی در خانه عکاسان ایران افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، حاج محمود کریمی به همراه داودآبادی که این عکس‌ها را طی شش سال غیرمتوالی از هیئت رایت‌العباس گرفته است،‌ در محوطه نمایشگاه قدم می زنند و استاد عکاس روایت هرکدام از عکس ها را برای مداح سرشناس کشور تعریف می‌کند. حاج محمود کریمی با دیدن هر عکس خاطره‌ای به یادش می‌آید و نکته‌ای از زیبایی‌های هر تصویر ذکر می‌کند. چهره بشاش حاج محمود موقع تماشای عکس‌ها نشان می‌دهد او در این هیئت تنها مداحی نکرده بلکه زندگی‌اش در آن جریان داشته است.

حاج محمود ناگهان پای یکی از عکس‌ها می ایستد و درحالی که محو این عکس شده می گوید:«بعضی قاب‌های نمایشگاه، گودال قتلگاه را برایم تصویرسازی می‌کند.»

انتهای گالری خانه عکاسان ایران یکی از عکس‌ها در ابعاد بزرگ نصب شده است که بیشتر از بقیه خودنمایی می‌کند، این خودنمایی هم بخاطر اندازه آن است و هم بخاطر متن و محتوای درون عکس. در این تصویر، حاج محمود کریمی در انتهایی‌ترین نقطه تصویر زیر کتیبه وسیعی، در ارتفاع اندکی بالاتر از جمعیت در حالی ایستاده است که دست‌هایش میان هزاران دست دیگر رو به آسمان  است و در حال دعا. حاج محمود مقابل همین عکس توقفی می‌کند و داودآبادی را در آغوش می‌کشد، می‌بوسد و می‌گوید: «انشالله روزی از ظهور امام زمان (عج) عکاسی و آن لحظات را ثبت کنید.»

بعد از آن نیز همه پیشکسوتان و مسئولان حاضر در نمایشگاه به دعوت سید احسان باقری، مدیر خانه عکاسان ایران مقابل این عکس به یاد ماندنی از هیئت رایت‌العباس ایستاده و عکس یادگاری می‌گیرند. 

نوری در پس چهره‌ها

مراسم افتتاحیه که به پایان می رسد، عکس‌ها را مرور می کنم،‌ تصاویری که هر یک نشان و نمایی از اقشار گوناگون جامعه دارد، امام حسین (ع) وجودی جامع‌الاطراف دارد و این را  در این عکس‌ها می‌شود حس کرد. مثلا یک عکس قدی نمایشگاه، دو زن را در قاب خود جای داده است که با آنکه ظاهر چندان مذهبی‌ای ندارند اما با چشمانی اشک‌آلود، در حال عزاداری هستند،عکس دیگری هم کنار آن عکس قرار گرفته و نمایی از حضور کودکان خردسال، نوجوانان و حتی نوزادان در هیئت دارد.

میانه نمایشگاه که بایستیم و مجموع آن را در نظر بگیریم، غم و اندوهِ ماهیت وجودی عکس‌ها با شور و نشاطی پر صلابت مخلوط شده که شاید همان راز جاودانگی کربلا و واقعه عاشورا باشد. مردم در دل این عکس‌ها غم‌آلودند اما میان خوف و رجا یا بیم و امید متوقف نشده‌اند. مردمی که در این عکس‌ها دیده می‌شوند چشمان‌شان از شدت گریه به سرخی خون شده است و چهره‌هایشان درهم رفته، اما انگار نوری در پس آن چهره‌ها و چشمان اشک‌آلود دیده می‌شود که سرچشمه‌اش امیدی است که امام (ع) در دل‌هایشان کاشته.

اگر می‌خواهید سرگذشتی از سال‌های پی‌درپی هیئت رایت‌العباس و خیل عظیم عاشقان اهل بیت (ع) را ببینید به این نمایشگاه مراجعه کنید.

 نمایشگاه عکس «روضه‌ شهیدان» که شامل 30 عکس از آثارعلی‌اصغر داودآبادی فراهانی است و به مدت 6 سال عکاسی شده، عصر روز شنبه 4 شهریورماه در «گالری خانه عکاسان ایران» افتتاح شد. 

این نمایشگاه از یکشنبه 5 تا 29 شهریورماه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 19 و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 15 الی 19 در گالری خانه عکاسان ایران، واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ، میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha