۱۴۰۲.۰۵.۲۹

زهرا بخشی، خبرنگار: اولین دوره تربیت مربی مربیان موسسه کشافه‌المهدی(عج) لبنان با عنوان «رحلة ابداعیه» در حوزه هنری در حال برگزاری است. حوزه هنری کودک و نوجوان در این دوره آموزشی با عنوان «کارگاهی هنری برای نسل پیشرو»، طی 7 روز، میزبان سه گروه از هنرمندان لبنانی موسسه فرهنگی کشافه المهدی (عج) در رشته‌های فیلمسازی، تصویرسازی و نویسندگی است. آرش صحرانورد، دبیر محتوایی این دوره آموزشی ، جزئیات آن را توضیح می‌دهد.

دوره آموزشی‌ای که در سه بخش است
آرش صحرانورد درباره این دوره آموزشی می‌گوید: در این دوره ، 30 نفر از هنرمندان فعال در حوزه کودک و نوجوان کشور لبنان به مدت یک هفته مهمان حوزه هنری هستند و حوزه هنری در سه بخش آموزشی، بازدیدی و انتقال تجربه، برنامه‌هایی را برای آنها در نظر گرفته است. 
وی در ادامه می‌افزاید: جنس کلاس‌ها و کارگاه‌ها ،‌شامل بخش های عملی، نظری و تولیدی است. در این دوره آموزشی، شرکت کنندگان در سه حوزه فیلم کوتاه و مستند، تصویرسازی کودک و نوجوان و نویسندگی کتاب کودک و نوجوان، آموزش می‌بینند.
صحرانورد عنوان کرد: در بخش اول این کلاس‌ها، اساتید، بیشتر در حوزه‌های نظری و انتقال تجربه به شرکت کنندگان آموزش می‌دهند. در بخش دوم کلاس‌ها، اساتید بیشتر به صورت عملی به شرکت کنندگان آموزش می‌دهند و هنرجویان وارد حوزه‌های تکنیکی می‌شوند. در نهایت در دو روز آخر این کلاس‌ها شرکت کنندگان به  تولید اثر می‌پردازند. 

بازدید

وی می‌گوید: بازدید، بخش دیگری از برنامه‌هایی است که در این دوره آموزشی در نظر گرفته ایم و سعی کرده ایم شرکت کنندگان از مراکز و مجموعه‌هایی که تجربیات خوب، جریان‌سازی و تولیدات فاخر داشتند، بازدید کنند. از جمله این مراکز، می‌توان به نشر مهرک، موسسه سفیر فیلم، باشگاه فیلم سازان جوان سوره‌ و باغ موزه دفاع مقدس اشاره کرد. هدف ما از این بازدیدها این است که هنرجویان بتوانند به صورت عملی و حضوری در آن محیط با بعضی از تجربیات بیشتر آشنا شوند.
صحرانورد در ادامه گفت: ما  و هنرمندان لبنانی اشتراکات فرهنگی زیادی داریم و با تکیه بر آن اشتراکات و هدف قرار دادن آنها می‌توانیم برنامه‌های مشترکی را با هم طرح‌ریزی کنیم و بتوانیم یک جبهه هنرمندانه مشترک در مقابله با استکبار و صهیونیست ایجاد کنیم، برای رسیدن به این اهداف می‌طلبد هر کدام از بخش‌ها که قدرت بیشتری دارند اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار بخش‌های دیگر بگذارند. تمام تلاش ما این است که با این دوره آموزشی بتوانیم تجربه و مهارت خود را به هنرمندان لبنانی انتقال بدهیم. 
انتخاب شرکت کنندگان 
وی درباره نحوه انتخاب شرکت کنندگان می‌گوید: با توجه به اینکه موسسه کشافه‌المهدی(عج) در عرصه فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند و ارتباط مستقیمی با هنرمندانی که دراین فضا کار می‌کنند، دارند، به همین دلیل ده نفر از هنرمندان برگزیده خود را در هر سه رشته هنری انتخاب کرده‌اند. البته فرآیند انتخاب به این صورت بوده که این موسسه فرهنگی و هنری 15 نفر  از هنرمندان خود را به ما معرفی کردند و ما بعد از بررسی رزومه‌های آنها، ده نفر از آنها را انتخاب کردیم. 
وی می‌افزاید: به لحاظ سطح هنری و تجربی، بیشتر شرکت کنندگان ،آثار مشخصی در این سه حوزه دارند. بیشتر هنرجویان، فیلم کوتاه و مستند ساخته‌اند، کتاب چاپ کرده و در حوزه تصویرگری آثارشان در مجلات و کتاب‌های مختلفی کار شده است. در گفت وگویی‌هایی که با اساتید صورت گرفت آنها اذعان داشتند که هنرجویان از سطح مناسبی برخوردار هستند.
انتخاب اساتید
دبیر محتوایی این دوره آموزشی ادامه می‌دهد: ما در انتخاب اساتید هم سعی کردیم که چند محور را راعایت کنیم. اول اینکه ما در انتخاب اساتید خیلی سنجیده عمل کردیم و تلاشمان بر این بود که اساتیدی را انتخاب کنیم که به لحاظ محتوایی و تکنیکی در سطح بالایی باشند تا بتوانند اطلاعات تکمیلی‌تری به هنرجویان انتقال دهند.
وی افزود: مولفه بعدی انتخاب اساتید این بود که باید یک تجربه زیسته خوبی در این زمینه داشته باشند و یا جریان‌سازی کرده باشند. به عبارت دیگر، اساتید باید آثار مرتبط و مشخصی از لحاظ موضوعی در این حوزه داشته و همراهی مناسبی در زمینه انتقال فرهنگی داشته باشند. 
صحرانورد می‌افزاید: در آخر باید بگویم مبانی انقلاب اسلامی باعث شد که مرزهای ما از مرزهای جغرافیایی فراتر برود و ما بر اساس اهداف و مشترکاتی که داریم باید مرزهای خودمان را در انقلاب اسلامی تعریف کنیم. پس  لازم است که ما بتوانیم به تقویت مهارت‌ها و قدرت‌های هنری خواهران و برادران خودمان در کشورهای دیگر اقدام کنیم. 
به گفته وی، این برنامه‌ها از این جهت برنامه‌های مفیدی است تا ما بتوانیم با تکیه بر اشتراکات فرهنگی و همچنین با هدف مشخصی که برای ما ترسیم شده است، یک قدرت نرم و فرهنگی خوبی را پایه‌گذاری کنیم. باید به این نکته اشاره کنم ما برای اینکه بدانیم این دوره آموزشی چقدر توانسته موفق باشد و همچنین کیفیت آن در چه سطحی است فرم‌های ارزشیابی برای شرکت کنندگان در نظر گرفتیم که بعد از گذراندن هر ، کلاس نظراتشان را از این طریق به ما اعلام کنند. این ارزشیابی به صورت شفاهی و گزینه‌ای است.

امیدوارم اینگونه کلاس ها تداوم داشته باشد 
محمد رضا دوست محمدی، عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرس تصویرسازی و گرافیک در دانشگاه تهران است. وی یکی از اساتید حاضر در این دوره آموزشی بوده و در حوزه تصویرسازی تدریس می‌کند. 
وی درباره محتوای این دوره آموزشی می‌گوید: کلاس را با عنوان «تصویرسازی به چه توانایی‌هایی نیاز دارد» آغاز کردم. در کلاس با توجه به توانایی‌های تصور و تخیل و طراحی شرکت کنندگان تمرین عملی انجام داده‌ایم.
سطح علمی شرکت کنندگان
وی می‌افزاید: هنرجویان از نظر سنی جوان هستند و در کار عملی در ابتدای راه و امیدوارم این دوره برایشان مثمر ثمر باشد. 
وی ادامه می‌دهد: درابتدا هدفمان این بود که با هنرجویان تکنیک‌های دیجیتال تصویرسازی را کار کنیم، اما با دیدن روزمه‌هایشان احساس کردم باید زیربنایی‌تر به آنها آموزش داد و به همین منظور لازم دانستیم چند قدم به عقب برگردیم و از ابتدا، اصول تکنیک‌های تصویرسازی را به صورت ریشه‌ای و بنیادین به آنها آموزش داد. باید گفت سطح علمی هنرجویان در حد هنرستان و یا در ابتدای کارشناسی است، البته باید این را اضافه کنم که شرکت کنندگان این دوره بسیار علاقمند و با انگیزه بسیار زیاد برای یادگیری هستند. 
این استاد تصویرگری می‌گوید: دو نکته وجود دارد، اول اینکه ما در بحث ارتباط گرفتن با هنرجویان از منظر زبانی کمی مشکل داریم و نیاز به مترجم لازم و ضروری است.  آن احساس صدرصدی که در کلمات و جملات است از طریق مترجم به آن شکلی که باید انتقال داده شود، انجام نمی‌شود و ارتباطات کلامی به صورت ناقص شکل می‌گیرد. 
نکته دیگری که وجود دارد این است که مدت سه یا چهار روز برای این نوع کلاس‌های آموزشی بسیار کم است و باید حداقل یک بازده زمانی یک ماه باشد تا دستاوردهای برای هنرجویان داشته باشد. 
وی در پایان عنوان کرد: امیدوارم این کلاس‌ها مقطعی نباشد و در آینده نیز تکرار شود که بتوان آن خروجی که مد نظرمان است را بگیریم. 
هنرجویی از جنوب لبنان
«زینب سوبیتی هستم از جنوب لبنان. فارغ التحصیل رشته هنرهای زیبا از دانشگاه لبنان. در حوزه تصویرسازی داستان‌های کودک و نوجوان فعالیت می‌کنم. خیلی خوشحال هستم که در این دوره آموزشی شرکت کردم.» این بخشی از گفته‌های یکی از شرکت کنندگان در این دوره آموزشی است. این هنر جو  درباره این دوره آموزشی اینگونه می‌گوید: کلاس‌های خیلی خوب و پرباری است. اینگونه کلاس‌های آموزشی در لبنان نیست. این کلاس‌ها خیلی تاثیرگذار است. اساتید حوزه هنری تاکید می‌کنند ما باید در حوزه کودک و نوجوان سعی کنیم به بهترین شکل ممکن مسئولیتی که در این حوزه داریم را انجام و ارائه دهیم. باید بدانیم در لبنان مردم و جامعه از ما چه می‌خواهند. ما باید مردم و فرهنگ جامعه خود را بشناسیم و بدانیم در زمینه فرهنگی و هنری چه کارهایی را باید انجام دهیم. 
وی می‌افزاید: این دوره آموزشی می‌تواند در روابط بین دو کشور تاثیر فراوانی داشته باشد. کشور لبنان و ایران مسلمان هستند و مشترکات فراوانی دارند. ما باید با کمک هم بتوانیم فرهنگ‌مان را به کل جهان نشان دهیم. اساتید ایرانی به ما کمک می‌کنند که بتوانیم در این کلاس‌ها موفق‌تر ظاهر شویم و فرهنگ‌مان را به جهانیان نشان دهیم. 
وی درباره حوزه هنری اینگونه می‌گوید: حوزه هنری با معماری عالی که دارد، فضای بسیار خوبی برای آموزش در اختیارمان قرار داده و  این سفر بر بار و خاطره انگیزی برایمان است.

کلاس‌هایی برای انتقال تجربه و مهارت به هنرمندان لبنانی

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha