۱۴۰۲.۰۵.۰۸

زهرا بخشی، خبرنگار- سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری، هفتم مرداد ماه 1402 میزبان کودکان و نوجوانانی بود که به همراه مادرانشان برای دیدن پرده‌خوانی عاشورا آمده بودند؛ برنامه‌ای که به همت باشگاه ادبی بانوی فرهنگ اجرا و با استقبال خوب کودکان روبه‌رو شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، شنبه، هفتم مرداد، سالن صفارزاده حوزه هنری، پر از هیاهوی بچه‌ها بود. بچه هایی که با اشتیاق فراوان آمده بودند که یکی از مهمترین وقایع تاریخ اسلام را به صورت پرده خوانی آن هم با زبان کودکانه  ببینند. تمام صندلی ها پر شده بود بطوریکه برخی از مادران مجبور به ترک سالن شدند تا بقیه کودکان بتوانند بر روی صندلی ها بشینند.

لبیک یا حسین (ع)، لبیک یا مهدی (ع)

در دست کودکان پرچم های کوچکی بود که نام مبارک امام حسین (ع) و حضرت زینب(س) بر روی آن‌ها به چشم می خورد. این برنامه که حدود 90 دقیقه ادامه داشت، در شش پرده واقعه کربلا را بازگو کرد. مجری برنامه بعد از پایان هر پرده از بچه ها می پرسید که با چه کارهایی و  چگونه می شود امام زمان را  یاری کنند. آنهایی که هنوز به مدرسه نرفته بودند با نقاشی و بقیه با نوشتن جواب دادند که با کارها و اعمال خوب و نیکو می توانند امام زمان را یاری کنند. در پایان هر پرده، ندای لبیک یا حسین و لبیک یا مهدی بچه‌ها فضای سالن را پر می کرد.

هدف از برگزاری این برنامه

نادره پازوکی فعال حوزه ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی، مجری این برنامه بود که واقعه عاشورا را به صورت پرده خوانی برای کودکان روایت کرد، وی در پاسخ به این سوال که هدف از برگزاری این برنامه چیست، گفت: مفاهیم عاشورا و بصیرت هایی که لازم است در رده سنی کودکان به آنها گفته شود، نباید صرفا احساسی باشد. البته که احساس نقش مهمی دارد و وقتی از مفاهیم عاشورا صحبت می کنیم ناخودآگاه احساس به وجود می آید، اما در کنار احساس، مفاهیم با بصریت کامل با توجه به رده سنی کودکان و با زبان آنها باید گفته شود که هم تاثیرگذار باشد و هم در مسیر زندگی بتوانند از مفاهیم عاشورا بهره ببرند.

پرده خوانی به سبک کودکان و نوجوانان

وی افزود: کار کردن در رده سنی کودکان خیلی مهم است به این دلیل که کودکان در این سنین اوج دریافت‌هایشان است. سنی که می تواند یک نظریه ذهنی برای نسل آینده شکل دهد.  بنابراین کار کردن برای کودکان یکی از اولویت‌ها است.

نقش پرده خوانی برای شناخت بهتر از واقعه کربلا

پازوکی  عنوان کرد: کودکان قاعدتا وقتی در فضای هیات قرار می گیرند، ناخودآگاه یک سری مفاهیم را دریافت می کنند. باتوجه به این موضوع که  دنیای کنونی کودکان استدال طلبی است و افکارشان پویا تر و چرایی های پیچیده تری دارند، پس باید همزمان با پیشرفت ذهن کودکان و مکتب‌های مختلفی که ممکن است در ذهنشان به وجود بیاید، مفاهیمی چون واقعه کربلا و مکتب امام حسین (ع) را برایشان بازگو کرد. باید این مفاهیم خیلی راحت‌تر برای کودکان در دسترس قرار گیرد. به دیگر سخن می توان گفت در عصر کنونی، وقتی کودکان در برابر مفاهیم مختلفی قرار می گیرند و به تفکرات مختلفی نزدیک می شود، باید از عاشورا و واقعه کربلا برای آنها گفت. کودکان باید بتوانند چرایی واقعه کربلا را تفکیک کنند و آن را تعریف و تفسیر کنند.

پیشینه هنر نقالی و پرده‌خوانی در فرهنگ ما

وی یادآور شد: در زمان قاجار پرده خوانی‌های مختلفی داشتیم؛ زمانی که هیچ رسانه‌ای نبود، در کنار پرده‌خوانی شاهنامه، اولویت‌های الهی همچون حماسه کربلا به صورت تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی به نمایش گذاشته می شد و از طریق مفهوم‌سازی همراه با تصویرسازی، مفاهیم الهی به ایرانیان ارائه می شد. می‌توان گفت که تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی تاثیر زیادی بر روی ایرانیان داشت، به همین دلیل در گذشته تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی یکی از مهمترین رسانه‌ها برای انتقال مفاهیم بوده که در طول زمان به صورت صدا و مدح تغییر شکل پیدا کرده است. به تعریف دیگر می‌توان گفت که تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی مهمترین کار فرهنگی در زمان قاجار بوده است.

نقش پرده‌خوانی و تعزیه‌خوانی در فرهنگ‌سازی

پازوکی اظهار داشت: می‌توان گفت نقش پرده‌خوانی و تعزیه‌خوانی در انتقال پیام و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است؛ زیرا کودکان در دنیای مجازی به شدت در مواجهه با تصاویر مختلفی هستند. می توان گفت دنیای امروز، دنیای تصویر، رسانه و بینش بصریتی  است. این بدان معنا است که هر کس در وادی مفهومی شکست بخورد و یا قوی ظاهر شود، همه‌اش به خاطر نقش تصویر است. تصویر می‌تواند آن را به زمین بزند و یا آن را موفق کند. به بیان ساده‌تر با توجه به اینکه دنیای امروز با مفهوم‌سازی تصویرها این مبارزه را ایجاد می‌کند که فرهنگ خود را در مباحث گوناگون غالب کند، ناخودآگاه و بی‌صدا ذهنیت‌سازی می‌کند و هجمه فکری را در قالب ذهن فرد ایجاد می کند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha