۱۴۰۲.۰۴.۱۲

ناهید منصوری، خبرنگار- رئیس دانشگاه سوره در نشست خبری دومین «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» گفت: مفاهیمی مثل کارآفرینی به موضوعات کاری دانشگاه‌ها اضافه شده که هم اتفاقات خوبی را برای دانشگاه‌ها به دنبال داشته و هم یکسری بحران‌ها را؛ کند شدن رشد علمی دانشگاه‌ها یکی از تبعات آن است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست خبری دومین «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» امروز ۱۲ تیرماه با حضور محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، زکیه سادات طباطبایی معاون پژوهشی دانشگاه سوره، امیدعلی مسعودی دبیرعلمی فرهنگ و ارتباطات همایش، امیرمسعود دباغ دبیر علمی معماری و شهرسازی و سمیه رمضان ماهی دبیر علمی هنر در دانشگاه سوره برگزار شد.

محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره در این نشست خبری گفت: از چهار سال قبل که به دانشگاه سوره آمدم اعلام کردم که به نظر می‌آید ایده دانشگاه به معنایی که در جوامع مدرن مطرح بود، با تغییر بنیادین جامعه در حال تجربه تحولات جدیدی است و باید به فکر یک دانشگاه جدید بود.

وی خاطرنشان کرد: بهمن سال ۱۳۹۹ وزارت علوم اولویت‌های پژوهشی را مشخص کرد و در این راستا نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال شد که بحث آینده‌پژوهی در حوزه آموزش عالی را به عنوان یکی از اولویت‌های پژوهشی وزارت علوم مطرح می‌کرد که ما از قبل به آن رسیده بودیم و در همان زمان فراخوان اولین همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار را منتشر کرده بودیم.

هنر و رسانه؛ چالش‌ برانگیزترین حوزه‌های دانشگاهی

وی حوزه هنر و رسانه را جزو چالش‌برانگیزترین حوزه‌های دانشگاهی معرفی کرد و گفت: سعی شده «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» با ادبیات بومی، نیاز کشور و زیست بوم ایرانی اسلامی پیش برده شود.

رونمایی کتاب مقالات اولین دوره همایش

رئیس دانشگاه سوره با بیان اینکه در نخستین دوره «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» تیم فعال در این حوزه شناسایی شده، از کتاب مجموعه مقالات اولین دوره این همایش که شامل ۲۱ مقاله تخصصی در حوزه آینده‌پژوهی است، رونمایی کرد.

به گفته وی، این کتاب از سوی انتشارات دانشگاه سوره منتشر شده و در دسترس محققان قرار گرفته است.

ساعی گفت: از دو سال گذشته که اولین دوره «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» برگزار شد ما به درک اولیه‌ای از آینده آموزش عالی و دانشگاه رسیدیم و من حس می‌کنم این دو سال، ایام پرتلاطمی بود، چرا که با آمدن هوش مصنوعی، آموزش‌های موازی و آموزش‌های کوتاه مدت، به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها باید تغییر رویکرد دهند.

کند شدن رشد علمی دانشگاه

ساعی ادامه داد: مفاهیمی مثل کارآفرینی به موضوعات کاری دانشگاه‌ها اضافه شده که هم اتفاقات خوبی را برای دانشگاه‌ها به دنبال داشته و هم یکسری بحران. یکی از تحلیل‌ها درباره کند شدن رشد علمی دانشگاه‌ها این است که جمع وسیعی از دانشجویان رو به حوزه کارآفرینی و درآمدزایی  آورده‌اند و حتی برخی اساتید نیز به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و همین باعث شده توجه به علم خالصی که در دانشگاه بوده کم شود و این می‌تواند موضوع پژوهشی باشد که مشخص می‌کند آیا این مسئله در دانشگاه‌های دنیا هم رخ داده یا فقط مربوط به دانشگاه‌های ما است؟

دانشگاه پیشرو

وی دانشگاه پیشرو را دانشگاهی دانست که بیشترین ارتباطات را با جامعه خود دارد و افزود: جنس جدید ارتباطات دانشگاه با جامعه از جنس مسئولیت اجتماعی است و هنوز در این خصوص چندان ادبیات‌پردازی نشده است. وقتی به درک درستی از تحولات پنج یا ده سال آتی دانشگاه‌های ایران و جهان رسیدیم باید بتوانیم در حوزه سیاست‌گذاری هم یافته‌ها را تبدیل به سیاست‌ها و عوامل آیین‌نامه مقرراتی کنیم.

وی ادامه داد: اگر بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها را بپذیریم ممکن است در کل آیین‌نامه‌ها تغییرات اساسی ایجاد کند و این از موضوعات قابل فکر است. ما می‌خواهیم فرصتی ایجاد کنیم تا در قالب همایش علمی روی این مسائل فکر شود و من دوست دارم نتایج این همایش خود را در جریانات سیاست‌گذاری کلان دانشگاه‌های کشور نشان دهد.

موضوعات همایش

در بخش بعدی این نشست یادآوری شد که کارآفرینی، کارآمدی  و به‌روزرسانی و آموزش پایدار مهمترین محور «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» است و این رویداد با موضوعات دیگری چون آینده‌پژوهی و نظام‌های نوین آموزش عالی، احیای هویت در نظام آموزش عالی و بومی‌سازی، سناریونویسی توسعه آموزش و آینده‌نگری، تحلیل ساختارهای علمی و اندیشه انتقادی در نظام آموزش عالی و راهبرد فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در آموزش، ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

در ادامه، زکیه سادات طباطبایی، معاون پژوهشی دانشگاه سوره با اشاره به دوره اول همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار که در پاییز ۱۴۰۰ برگزار شد گفت: از آنجا که همایش موضوع رو به آینده دارد و جای پژوهش و تحقیق بیشتری برای آن وجود دارد، از همان ابتدا تصمیم گرفتیم این رویداد را به صورت دوسالانه برگزار کنیم و امسال هم طبق برنامه‌ریزی در مرحله اخذ مقالات هستیم.

وی با اشاره به اینکه در دومین «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» ۲۱ مرکز آموزشی، علمی، فرهنگی و نهادهای مرتبط با آموزش، آمادگی خود را برای همراهی و همکاری در این همایش اعلام کرده‌اند، اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد پژوهشی را معرفی کرد و در ادامه به همکاری دانشگاه‌ها و مراکزی چون دانشگاه هنر تهران، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه علم و فرهنگ، فرهنگستان هنر، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، خانه خلاق و نوآوری فرهنگ و هنر، پژوهشکده هنر و… اشاره کرد.

حضور سه دبیر از سه دانشکده

طباطبایی اظهار کرد: برای پیشبرد بهتر «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» در کنار هیات علمی، سه دبیر از سه دانشکده (سمیه رمضان ماهی، از دانشکده هنر، امیرعلی مسعودی از دانشکده فرهنگ و ارتباطات و امیرمسعود دباغ از دانشکده معماری و شهرسازی) خواهیم داشت.

فناوری سازوکار بسیاری از دانشگاه‌ها را تغییر داده

بخش دیگر این نشست به صحبت‌های امیدعلی مسعودی دبیرعلمی فرهنگ و ارتباطات «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» اختصاص داشت. وی آینده را از آن کسانی دانست که به استقبالش می‌روند و گفت: اتفاقاتی در حوزه آموزش عالی در حال رخ دادن است که حتما باید پیگیری و رصد شود. زندگی همه ما با فناوری دچار تحول شده و در سه دهه اخیر همین فناوری سازوکار بسیاری از دانشگاه‌ها را تغییر داده است.

وی اظهار کرد: فناوری مشکل کمبود منابع، زمان‌بر و هزینه‌بربودن بسیاری از امور را رفع کرده و امروز با هوش مصنوعی تحول بزرگی ایجاد شده که حتی دانشگاه‌ها بتوانند با هزینه کم بسیاری از موارد را آموزش دهند. فناوری همچنین در ترجمه و خلاصه کردن مقالات کمک کرده است. همچنین همانندجویی هم کمک زیادی به شناسایی آثار جعلی و کپی‌برداری شده کرده چرا که برخی آثار و مقالات پیش از این کپی‌برداری می‌شد و این آسیب جدی به حوزه آکادمیک وارد می‌کرد.

دبیر علمی فرهنگ و ارتباطات با تاکید بر اینکه ما در کنار فرصت‌های حاصل از فناوری، با تهدیدهای جدی هم روبه‌رو هستیم که آسیب‌های زیادی هم به همراه دارد چراکه در این حوزه ماشینی شدن علم، جعل وعدم رعایت اخلاق هم وجود دارد.

آینده‌پژوهی دیدی گسترده نسبت به آینده می‌دهد

وی همچنین ضمن یادآوری اینکه آینده‌پژوهی و توسعه پایدار دیدی گسترده نسبت به آینده می‌دهد گفت: نخستین دوره «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» با وجود همه کاستی‌ها به خوبی برگزار شد ولی ما فکر کردیم به سمت دانشگاهی‌شدن کار پیش رویم و بر همین اساس هم دوست داریم همه علاقه‌مندان به مقوله علم و آینده، دانشجویان و دانشگاهیان در دومین دوره این همایش حضور پیدا کنند و ما بتوانیم نظرات و صداهای مختلف را در قالب مقالات بشنویم.

آغاز نشست از هفته آینده

وی با اعلام اینکه هر دانشکده چندین نشست برگزار می‌کند و ما ۵ پیش نشست را در دانشکده فرهنگ و ارتباطات تدارک دیده‌ایم اعلام کرد: اولین جلسه این پیش نشست‌ها با موضوع هوش مصنوعی و آینده آموزش عالی توسط فاطمه امیرحسینی هفته آینده برگزار می‌شود و ۴ نشست دیگر با توجه به تعطیلی دانشگاه در شهریور و مهرماه برپا خواهد شد.

سپس امیرمسعود دباغ دبیر علمی معماری و شهرسازی به روند تشکیل کارگروه معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: چالش‌هایی در فضای معماری و شهرسازی وجود دارد که در ارتباط با سرتیتر این همایش بوده و باعث کار به صورت تخصصی شده است. نکته اول این است که اصلا آینده‌پژوهی در دفاتر معماری به عنوان کار حرفه‌ای و دپارتمان در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد؟ و عملا دو پارامتر مهم حوزه معماری و شهرسازی یعنی توسعه یافتگی و آینده‌نگری را شامل می‌شود. پس یک شاخه پراهمیت از نظر ما آینده‌نگری و آینده‌پژوهی بوده که در کار حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: نکته بعدی این است که دنیای معماری و شهرسازی با یکسری روش‌های جدید در تولید علم معماری و شهرسازی و در فضای عملی مواجه شده یعنی روشهای جدید وارد تولید فرم معماری و فضای شهری ما شده است.

تاثیر تغییر نظام آموزشی به صورت مجازی

دباغ اظهار کرد: در کلیدواژه‌های اصلی «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» با تغییر نظام آموزشی به صورت مجازی در حوزه معماری و هنر روبه‌رو بودیم. اینکه طراحی کنیم و آن را در فضای مجازی آموزش دهیم نکته جدیدی است که با آن مواجه شدیم.

وی سپس به جایگاه زیست بوم در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی پرداخت و اظهار کرد: اهمیت این نگاه باعث شد کارگروه تخصصی ۵ پیش نشست با عنوان جایگاه آموزش عالی در آینده‌پژوهی معماری ایران، متاورس و آموزش معماری در ایران و جهان، معماری دیجیتال و ایرانی، ابزارهای جدید و شیوه‌های انتقال مفاهیم در فضای معماری اسلامی و دست‌یافته‌های آینده‌نگری در شهرهای جهانی را برنامه‌ریزی کرد.

دبیر علمی معماری و شهرسازی از برگزاری نشست دست یافته‌های آینده‌نگری در شهرهای جهانی در تیرماه ۱۴۰۲ و چهار نشست دیگر در شهریورماه و مهرماه سال جاری خبر داد.

در ادامه این نشست سمیه رمضان ماهی، دبیر علمی هنر صحبت کرد. وی در جمع خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: اگر بپذیریم که هنر فرهنگساز است باتوجه به رویکرد امروز جامعه و اولویت‌های دانشگاه سوره باید سناریوهایی پیش‌بینی شود تا هنرمندان متعهد ایرانی با رویکردهای وابسته به بنیان‌های دینی و فرهنگی به جامعه اضافه شوند.

وی طراحی و تبیین سناریوهایی که مشخص کند چه چیزی باید در دانشگاه تدریس و چه سرفصل‌هایی باید بازنویسی شوند را امر مهمی دانست و گفت: رویکرد کل رشته‌های هنری دانشگاه سوره دو نوع نگرش متفاوت را پوشش می‌دهد. اول در حیطه هنر، پژوهش‌ها بیشتر تاریخی است و سعی می‌کنیم رویکرد آینده‌پژوهانه را هم تبیین کنیم و دوم اینکه امر هنری با مارکت و بازار فروش و عرضه و مخاطب در ارتباط است. امروز با هوش مصنوعی، حیطه NFT و… لزوم تربیت دانشجویی که در صاحب بازار جهانی باشد را یادآوری می‌کند.

۵ نشست دانشکده هنر

وی در ادامه اعلام کرد: ۵ نشست با عنوان روش‌شناسی پژوهش در آینده‌پژوهی برای تمام رشته‌ها و پژوهشگران و با حضور ایمان زکریایی، پژوهش‌های تاریخی و پیوندهایشان با تحقیقات آینده‌پژوهی با حضور بهنام زنگی، هوش مصنوعی و تحولات آموزش عالی در ایران و جهان، خلاقیت و تخیل در آینده‌پژوهی با حضور رامتین شهبازی، تبیین پیش‌ران‌ها و چشم‌اندازها در پژوهش‌های آینده‌پژوهی با حضور ایمان زکریایی در تیرماه و شهریورماه و مهرماه برگزار می‌شود.

یکی از اهداف ما فرهنگسازی است

ساعی رئیس دانشگاه سوره نیز در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه هنری مبنی بر اینکه آیا «همایش ملی آینده‌پژوهی آموزش عالی و توسعه پایدار» در حوزه آگاهی‌بخشی از آسیب‌های ناشی از فناوری نوین و کاهش تهدیدها نقشی خواهد داشت؟ تشریح کرد: درست است که بخشی از این همایش علمی و پژوهشی است اما وقتی برگزار می‌شود در حوزه تخصصی خود فرهنگسازی می‌کند و حتی می‌تواند به فرهنگ عمومی تبدیل شود لذا یکی از اهداف ما فرهنگسازی برای مدیران دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی است.

وی ادامه داد: هر فناوری که وارد جامعه می‌شود تغییراتی را ایجاد می‌کند و اگر ما بتوانیم بفهمیم که هرکدام از فناوری در کجا استفاده شود به نفع ما است. مهمترین نکته که از حکمت اسلامی در می‌یابیم این است که جامعه ایرانی معمولا چیزی را دفع نکرده بلکه آن را در درون خود هضم کرده و توانسته به اندازه لازم از آن استفاده کند. فناوری باید بیاید و خوب درک شود و بعد ببینیم تا چه اندازه میتوانیم از آن استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه سوره همچنین افزود: امروز ورود هوش مصنوعی ابزارها و امکاناتی برای ما فراهم می‌کند که پس از درک می‌تواند تشخیص دهیم در کدام بخش از نظام آموزش عالی قابل بهره‌برداری است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha