۱۴۰۲.۰۳.۲۸

زهرا بخشی، خبرنگار- نشست خبری و آیین رونمایی پوستر ششمین جشنواره بین المللی «افشای حقوق بشر آمریکایی» با حضور دکتر علی بهادری جهرمی، سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، حامد فخری زاده فرزند شهید محسن فخری زاده، دکتر الهام آزاد، حقوقدان و نماینده مجلس و اسماعیل آجرلو، دبیر این جشنواره روز یکشنبه ۲۸ خردادماه در خانه اندیشه‌ورزان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری؛ علی بهادری جهرمی در این نشست با اشاره به اینکه یکی از حرفه‌ای‌ترین و قوی‌ترین ابعاد حرکتی ایالات متحده که در این زمینه هم پیشرو است و هم باید تندیس‌های متعددی به این کشور داد، دروغگویی است، گفت: ایالات متحده دروغ‌ها را حقیقت و حقیقت را دروغ جلوه می‌دهد. آمریکا در دوران مختلف با وارونه جلوه دادن حقایق، پای ثابت یک جنگ به صورت مستقیم و غیر مستقیم بوده است. وارونه و معکوس جلوه دادن حق و باطل در مقام نظر و عمل، هنر آمریکایی‌هاست و یکی از مصادیق اقدامات ایالات متحده در این مسیر استفاده تبلیغاتی و نگاه تبلیغاتی از مفهوم حقوق بشر است که مقام معظم رهبری از آن تحت عنوان «حقوق بشر آمریکایی» یاد کردند.
وی به دستاوردهای این نگاه و مکتب فکری اشاره کرد و گفت: امریکا با ادعای حمایت از خانواده به دنبال فروپاشی خانواده‌ها است. در خصوص زنان و کودکان هم با آموزش‌های منحرف اخلاقی و جنسی، کارنامه آمریکا از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، نوع نگاه ایالات متحده بر همگان آشکار است.
رئیس شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره افشای حقوق بشر آمریکایی عنوان کرد: نوع نگاه اسلام و کشورهای اسلامی به مقوله‌های حقوق بشری روشن بوده و نوع نگاه متعالی و صحیح خود و همچنین رویه‌ها و قاعده‌گذاری خود را دارد اما اقدامات آمریکا در تمام سطوح جهان گسترده است و ایرانی‌ها شاید بیش از همه قربانی نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی‌ها بوده‌اند.
چگونه مفهوم حقوق بشر با تحریم قابل جمع است؟
بهادری جهرمی افزود: حقیقتا باید مفهوم تحریم از منظر حقوق بشر بررسی شود. اگر آمریکا و تفکر غرب مدعی حقوق بشر است، چگونه مفهوم حقوق بشر با تحریم قابل جمع است؟ چگونه می‌توان مفهوم حقوق بشر را، حق تعیین سرنوشت را، حق سلامت و آموزش در حوزه‌های مختلف اعم از حوزه دانش‌های پیشرو، نانو، فضایی و صلح‌آمیز را با تحریم جمع کرد؟
وی با بیان اینکه شرکت‌های آمریکایی برای دور زدن تحریم‌ها ۴۰ میلیارد دلار هزینه کردند، افزود: هر آنچه این مسیر کج پیش می‌رود واقعیت عریان خود را بیشتر نشان می‌دهد. باید گزارش داد چه کسی ۶ میلیون سوری را آواره کرد و با یک دکمه ۲۲۰ هزار ژاپنی را قتل عام کرد، آثار بمب‌های شیمیایی در سطح جهان همچنان وجود دارد.
بهادری جهرمی با اشاره به برخی مصادیق نقض حقوق بشر از سوی آمریکایی‌ها اعم از قتل‌عام بوسنیایی‌ها، گورهای دسته جمعی مدارس کانادا و همچنین کشتار ۹۰۰ هزار افغان گفت: ابعاد تجاوزهای آمریکایی‌ها باید تبیین شود که در دوره‌های مختلف تاریخی اتفاق افتاده است. این رویدادها بهانه بسیار خوبی برای پرداخت به این جنایت‌هاست و رسانه‌های داخلی و خارجی باید بیش از پیش ابعاد و زوایای این دروغ‌ها را به نمایش بگذارند.
تشکیل دبیر خانه بین المللی «افشای حقوق بشر آمریکایی» پیرو بیانات مقام معظم رهبری
در بخش دیگر این نشست اسماعیل آجرلو، دبیر جشنواره بین المللی «افشای حقوق بشر آمریکایی» با اشاره به اینکه دبیر خانه بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی از سال ۱۳۹۵ پیرو بیانات مقام معظم رهبری تشکیل شد، گفت: دلیل این نامگذاری این است که در این ایام مجموعه‌ای از مصادیق و اقدامات نقض حقوق بشر توسط دولت ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران اتفاق افتاده است و ما نیز صحبت‌های مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار دادیم و این دبیر خانه تشکیل شد.
وی افزود: این دبیر خانه به شکل کاملا مستقل و مردمی تشکیل شده و به همین شکل به فعالیت‌های خود در طول این شش سال ادامه داده است و تاکنون پنج دوره جشنواره به شکل مستمر برگزار شده است.
فعالیت‌های دبیر خانه بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی
آجرلو عنوان کرد: اگر بخواهم توضیح کلی درمورد فعالیت‌های این دبیرخانه بدهم، باید به این نکته اشاره کنم که دبیر خانه بین المللی «افشای حقوق بشر آمریکایی» در پنج زمینه فعالیت‌های خود را ساماندهی کرده و در دست اقدام دارد.
وی اظهار داشت: در بخش اول تلاش می‌کنیم در ۱۲ تیرماه مراسم بزرگداشت روز «افشای حقوق بشر آمریکایی» و «اهدای نشان ملی افشای حقوق بشر آمریکایی» است، را برگزار کنیم. این نشان ملی که دومین دوره آن امسال برگزار می‌شود به افراد برجسته و فرهیختگانی که در سطح داخلی و بین المللی به موضوع «افشای حقوق بشر آمریکایی» می‌پردازد، تعلق می‌گیرد.
دبیر جشنواره بین المللی «افشای حقوق بشر آمریکایی» بیان کرد: امسال پنج زمینه اصلی برای «نشان ملی» طراحی کردیم و این نشان به افراد برجسته‌ای که در زمینه اقتصادی و مقابله با تحریم‌های آمریکایی و همچنین در زمینه حقوقی و حمایت از آسیب دیدگان از اقدامات دولت آمریکا فعالیت کردند و نیز افرادی که در زمینه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و همچنین کسانی که در عرصه‌های بین المللی فعالیت ویژه‌ای در زمینه مقابله با حقوق بشر آمریکایی کرده اند، تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: پنجمین نشان به جوانان، موسسات و گروه‌های مردمی نهادی که در زمینه حقوق بشر آمریکایی فعالیت می‌کنند، تعلق می‌گیرد.
آجرلو اظهار داشت: در این پنج زمینه کمیته‌های تخصصی با حضور اساتید و افراد برجسته تشکیل شده و گزینه‌های مختلفی که فعالیت‌های ویژه‌ای انجام دادند، مورد بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت روز ۱۲ تیرماه در مراسم بزرگداشت «حقوق بشر آمریکایی» این نشان ملی به این افراد تعلق می‌گیرد.
وی با اشاره به بخش دوم فعالیت‌های دبیر خانه که شامل تشکیل کمیته حقوقی ویژه‌ای برای مطالبه‌گری حقوقی کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲است و همچنین مطالبه خسارت‌های فراوانی که این کودتا به ملت ایران زده است، گفت: با توجه به این موضوع، امسال فعالیت‌های دبیرخانه به عنوان یک نهاد مردمی و نهادی که برآمده از جوانان و فرهیختگان ایران اسلامی است، طرح دعوی حقوقی بر علیه دولت آمریکا بر موضوع کودتا ۲۸ مرداد را بر دوش می‌کشد.
آجرلو خاطرنشان کرد: بخش سوم از فعالیت‌های دبیر خانه «فراخوان هنری» جشنواره است. یکی از مهمترین فعالیت‌های این جشنواره فعالیت‌های «هنری و تولیدات هنری» بوده که در این جشنواره در ۴ زمینه کارتون و کاریکاتور، نماآهنگ، استندآپ کمدی و شعر طنز و هجو فراخوان خود را ارائه می‌کند. هدف از این فراخوان جمع آوری آثار هنری و تولیدات فرهنگی هنری برای اشاعه موضوع «افشای حقوق بشر آمریکایی» است.
وی بیان کرد: در بخش چهارم جشنواره فراخوان «علمی و پژوهشی» تدارک دیده شده است. این بخش شامل سه عنوان اصلی است و نشست‌های علمی و پژوهشی آن در سطح داخلی و بین المللی برگزار می‌شود. فراخوان مقالات علمی و پژوهشی و همچنین حمایت از انتشار کتاب‌هایی با موضوع «افشای حقوق بشر آمریکایی» محوریت این بخش است.
دبیر جشنواره بین المللی «افشای حقوق بشر آمریکایی» افزود: بخش پنجم این جشنواره «بخش رسانه» است که به شکل ویژه و به دلیل اهمیتی که موضوع رسانه، تبلیغات و اطلاع‌رسانی دارد بدان پرداخته می‌شود. در این بخش هم عرصه داخلی و هم بین المللی فراخوان رسانه‌ای که شامل رسانه‌های مکتوب، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، و همچنین پایگاه‌های اینترنتی و صفحات مجازی است، برنامه ریزی شده است.
«زن در آیینه حقوق بشر آمریکایی» موضوع محوری این دوره از جشنواره
آجرلو اظهار داشت: نکته بعدی که موضوع محوری فعالیت‌های دبیر خانه «ششمین جشنواره بین المللی افشای حقوق بشر آمریکایی» در سال جاری است، «زن در آیینه حقوق بشر آمریکایی» می‌باشد که شکل ویژه بدان پرداخته می‌شود.
وی در پایان افزود: در ششمین دوره این جشنواره توجه ویژه‌ای به بخش بین الملل «افشای حقوق بشر آمریکایی» موضوع داریم و هر کدام از این بخش‌ها یک بخش متناظر بین المللی هم خواهد داشت. این جشنواره در دو مقطع زمانی برگزار می‌شود. در مقطع اول که ۱۲ تیرماه است و روز «افشای حقوق بشر آمریکایی» نامگذاری شده مراسم گرامیداشت این روز است و مراسم اهدای نشان ملی برگزار می‌شود. همچنین مراسم اختتامیه جشنواره، اهدای جوایز و اعلام نتایج فراخوان‌ها روز ۲۸ مرداد ماه به مناسبت سالروز کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست خبری حامد فخری زاده و الهام آزاد نیز سخنرانی کردند.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha