۱۴۰۲.۰۳.۲۷

نمایش «آهو» که این روزها به کارگردانی علی برجی در حوزه هنری روی صحنه است، روایتگر داستان دسیسه‌ها در مسیر عبور امام رضا (ع) از مدینه تا مرو با استفاده از شیوه‌های مدرن اجرایی است.

نمایش «آهو» از جمله آثار برگزیده شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی است که طرح اصلی آن را سیروس همتی نوشته و با بازنویسی علی برجی روی صحنه رفت. این اثر پس از  دریافت ۵ جایزه و تقدیر در جشنواره تئاتر رضوی، این روزها در تماشاخانه مهر حوزه هنری نیز به اجرا در آمده است. علی برجی در خصوص این اثر نمایشی گفتگویی با خبرگزاری مهر داشته که بخشی از آن را می‌خوانید:

چه چیز از نمایشنامه «آهو» توجهتان را جلب کرد؟

 در وهله اول مساله‌ای که برایم اهمیت دارد درام و قصه جذاب نمایشنامه است در این اثر هم جدا از موضوع نمایشنامه که در ارتباط با امام رضا(ع) بود و من سال‌های سال است که در زمینه نمایش‌های مذهبی و دفاع مقدسی فعالیت کرده‌ام و با این فضاها آشنا هستم، داستان نمایشنامه جذاب بود و اولین نکته‌ای بود که مرا به سمت متن آقای همتی جلب کرد.

این نمایش به چه مضمونی پرداخته؟

نمایش «آهو» مسیر عبور امام رضا (ع) یا همان قدمگاه‌های ایشان از مدینه تا مرو را در خاک ایران به تصویر می‌کشد. داستان نمایش در ایران و در یکی از روستاهای محل گذر امام رضا (ع(  اتفاق می‌افتد. در مسیری که امام در حال عبور است روز به روز بر پیروان آن حضرت افزوده می‌شود و این مساله مأمون را نگران کرده است از این رو مأمون برای کاهش محبوبیت امام رضا(ع) مأمورانی را می‌فرستد تا با نقشه و فریب و سکه محبوبیت و کمالات امام (ع) را زیر سوال ببرند و ایشان را به تمسخر بگیرند. در یکی از این روستاها کدخدا وقتی این سکه‌ها را می‌بیند از خود بی‌خود شده و این مساله را با همسرانش در میان می‌گذارد. با پیشنهاد یکی از همسران کدخدا قرار می‌شود که پسر کدخدا خودش را به مردن بزند و زمانی که آقا برای نماز میت وی می‌آید با زنده شدنش، امام رضا (ع) را به سخره بگیرند که در این میان اتفاق عجیبی شکل می‌گیرد.

برای اجتناب از کلیشه‌ای شدن نمایش چه تکنیکی بکار بردید؟

یکی از مواردی که برای کلیشه‌ای نشدن و فضاسازی متفاوت نمایش در نظر گرفتیم این بود که تلاش کردیم این نمایش را که اثری تاریخی است به شیوه مدرن اجرا کنیم از این رو از نمادها و تکنیک‌هایی که کار را به لحاظ اجرایی مدرن می‌کرد، بهره گرفتیم تا فضا برای باور تماشاگر، امروزی‌تر و مینیمال تر شود.

دسیسه برای جلوگیری از محبوبیت امام رضا(ع)/ «آهو» اجرایی مدرن دارد

گروه اجرایی چطور تکمیل شد؟

 طبیعتاً ما تئاتری‌ها، تئاتربین هم هستیم و کارهای دوستانمان را دنبال می‌کنیم. برخی از بازیگران نمایش دوستانی بودند که قبلاً با من کار کرده بودند و برخی دیگر را در کارهای مختلف دیده بودم و به مقتضای نقش و شخصیتی که قرار بود بازی کنند، این انتخاب‌ها انجام شد. برای آماده سازی نمایش در جشنواره حدود ۲ ماه تمرین داشتیم و بعد از بازبینی و تایید شدن کار یک هفته دیگر تمرین و یک اجرا هم در جشنواره داشتیم.

نمایش «آهو» با ایفای نقش بازیگرانی همچون سعید بحرالعلومی، عباس بهمنش، مهدی نوری و مریم سامانی پور روی صحنه می‌رود. دیگر بازیگران این نمایش را نیز سوگند افشاری، مسعود بابایی، فرزانه سلامی، سپیده صادقی، سارا طلایی، آتنا قناعتی فلاح، زهره محمودی و میثم عبدی تشکیل می‌دهند.

آیا برنامه‌ای برای اجرا در دیگر شهرها دارید؟

فعلاً قرارداد اجرای ما با حوزه هنری است اما پیشنهادی نیز از تئاترشهر تبریز داشتیم که اگر این تمایل هنوز ادامه داشته باشد احتمالاً در آینده نمایش را در شهر تبریز نیز به صحنه خواهیم برد.

این اثر نمایشی از ۲۴ خرداد هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه مهر به نشانی تقاطع خیابان حافظ و سمیه روی صحنه است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha