۱۴۰۲.۰۳.۱۶

جشنواره داستان و شعر انقلاب که هرساله سهم قابل توجهی در تقویت مهارت نویسندگی و تولید داستان‌های خواندنی دارد؛ در سیزدهمین دوره با ایجاد تغییراتی نسبت به ادوار گذشته برگزار می‌شود؛ تغییراتی مثل گستردگی موضوعی که فرصت محک تولیدات ادبی و چاپ داستان‌ها و اشعار تازه سروده شده را برای فعالان این حوزه فراهم می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، جشنواره داستان و شعر  انقلاب با طراحی مرحوم امیرحسین فردی پایه‌گذاری شد و با دبیری 5 دوره آن توسط این معلم دلسوز داستان و ادبیات انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از رویدادهای مهم ادبی کشور شناخته شد. این جشنواره از هفتمین دوره برگزاری با نام «جایزه امیرحسین فردی» ادامه پیدا کرد؛ اگرچه این تغییر عنوان، تحول و دگرگونی در بطن و اصل جشنواره داستان و شعر انقلاب ایجاد نکرد و صرفا پسوند «جایزه امیرحسین فردی» را برای ادای دین به این نویسنده شهیر انقلاب به این رویداد ادبی افزود.

روند برگزاری این جشنواره جز در دوره شیوع ویروس کرونا که وقفه‌ای دو ساله بوجود آورد، به همت موسسه سپهر سوره و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به صورت سالانه ادامه یافت و توانست در هر دوره با ایجاد تغییراتی در سطح کیفی و محتوایی نویسندگان و شاعران بیشتری را با خود همراه کند.

موضوعات جشنواره

جشنواره داستان و شعر انقلاب به عنوان یکی از رویدادهای مهم ادبی حوزه هنری در سیزدهمین دوره که نیمه دوم 1402 برگزار می‌شود موضوعاتی چون عدالت و انسانیت، وحدت امت اسلامی و رفعت ملی، اخلاق و معارف دین، گفتمان انقلاب اسلامی، ادبیات مقاومت، مسائل و رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی و نقش انقلاب اسلامی در رهبری، وحدت و همراهی با جریان‌های استکبارستیز جهان را دستمایه خلق آثار ارزشمند ادبیات انقلاب قرار داده است.

بخش‌های جشنواره

این جشنواره که در نوع خود اتفاقی جریان‌ساز در ادبیات انقلاب اسلامی است پس از مرحوم امیرحسین فردی، با اهتمام مرکز آفرینش‌های ادبی به استمرار برگزاری، تاکنون 12 دوره خود را پشت سر گذاشته و امسال در سیزدهمین گام از برگزاری، بر رمان بزرگسال، رمان نوجوان، مجموعه داستان کوتاه و مجموعه شعر(سنتی، نو- نیمایی) تمرکز دارد.

جشنواره‌ای برای حرفه‌ای‌ها و رمان اولی‌ها

از آنجاکه جشنواره داستان و شعر انقلاب رویدادی هم برای شاعران و نویسندگان حرفه‌ای و هم شاعران جوان، تازه‌کار و رمان‌اولی‌هاست، عموم هنرمندان این حوزه که آثار خود را به چاپ نرسانده باشند می‌توانند بدون هیچگونه محدودیت سنی در این جشنواره شرکت کنند.

بر همین اساس هم می‌توان گفت که جشنواره داستان و شعر انقلاب، جشنواره‌ای برای خواص نیست بلکه رویدادی برای تمام نویسندگان و شاعرانی است که دغدغه اندیشیدن و خلق اثر ادبی دارند. این رویداد ادبی فرصتی برای تمام شاعران و نویسندگان فراهم می‌کند تا آثار جدیدی را پدید آورند و پس از ارزیابی، برترین‌هایشان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شود.

داستان و شعر بین‌الملل

بر اساس فراخوان،  بخش داستان و شعر بین‌الملل این رویداد ادبی به موضوع عدالت و مقاومت و با محوریت جنبش ضد سرمایه‌ای و مقاومت مردم یمن اختصاص دارد و نویسندگان و شاعران شرکت‌کننده در این بخش می‌توانند آثار خود را به زبان‌های عربی، ترکی و اردو به دبیرخانه این جشنواره ارائه کنند.

نگاه ویژه به استان‌ها

برگزارکنندگان جشنواره داستان و شعر انقلاب با برگزاری کارگاه‌هایی که به گفته تیمور آقا محمدی میز تخصصی برای گفتگوی دبیر علمی و هنرمندان با داستان نویسان و شاعران است، نگاه ویژه‌ای به استان‌ها دارند.

از اهمیت این کارگاه‌ها همین بس که گفتگویی میان  دبیر علمی و هنرمندان با داستان نویسان و شاعران  شکل خواهد گرفت تا فعالان این حوزه به مسائل ایران نگاهی عمیق تر، دقیق تر و ادبی تری داشته باشند و به خلق آثاری که مسئله اصلی آن انسان ایرانی، انقلاب اسلامی و ایران رو به آینده است، بپردازند.  بر همین اساس نویسندگان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های «پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری»، «سپهر جشنواره‌ها و رویدادهای هنری»، «ادب فارسی» و «اثرخانه» از برپایی این کارگاه‌ها اطلاع پیدا کنند.

تفاوت سیزدهمین دوره با ادوار گذشته

یکی از تفاوت‌های این دوره از جشنواره با ادوار گذشته آن گستردگی موضوعی است که برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه مفهوم انقلاب، مفهومی زاینده است برگزارکنندگان این رویداد ادبی آثار ارائه شده را فقط به حوادث سال‌های ۵۶ و ۵۷ محدود نکرده‌اند و بر همین اساس شرکت‌کنندگان و نویسندگان می‌توانند در قالب داستان و شعر علاوه بر اتفاقات و حوادثی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده‌ایم به رویدادهای روز هم بپردازند و به مسائل جدیدی که انقلاب با آن بروز پیدا می‌کند، در روایت‌های ادبی و داستانی‌شان توجه کنند.

جوایز 20 برابری سیزدهمین دوره

دیگر تفاوت سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب میزان جوایز برگزیدگان آن است که طبق آنچه در بهمن ماه 1401 در نشست خبری اعلام شد، در بخش شعر باید ۲۵ قطعه شعر به دبیرخانه جشنواره در قالب‌های کلاسیک و آزاد ارسال شود که جایزه این بخش ۵۰ میلیون تومان و انتشار پنج اثر برگزیده است. در بخش داستان کوتاه باید مجموعه داستان در ذیل موضوعات اعلام شده، ارسال شود. جایزه این بخش هم ۱۰۰ میلیون تومان است که پنج اثر برگزیده آن نیز چاپ می‌شوند. 

جایزه بخش رمان نوجوان نیز ۱۰۰ میلیون تومان است و پنج اثر برگزیده این بخش هم منتشر خواهند شد. در بخش رمان بزرگسال نیز جایزه نفر اول ۲۰۰ میلیون تومان است که پنج اثر برگزیده این بخش نیز چاپ می‌شوند.

بر همین اساس می‌توان تسهیل فرآیند نویسندگی، گستردگی موضوعات جشنواره و 20 برابری شدن جوایز این دوره نسبت به دوره قبل را مهمترین عامل در ترغیب شاعران و نویسندگان  برای تولید داستان و شعر انقلاب دانست.

اهدای جایزه یک میلیارد تومانی

سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب با تمرکز بر ترغیب هنرمندان برای تولید اثر، با دیگر جشنواره‌هایی که به اثر تولید شده جوایز می‌دهند تفاوت دارد چراکه به گفته محمدرضا شرفی خبوشان مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در  این دوره جشنواره ۲۴ اثر برتر منتشر می‌شوند که چهار اثر برگزیده قرار است با سه هزار نسخه به چاپ ‌رسند. همچنین قرار است پیش‌پرداخت حق تألیف هم به نویسندگان اعطا شود که با مبلغ جایزه حدود یک میلیارد تومان به نویسنده هدیه می‌شود.

گاهشمار جشنواره

بر اساس فراخوان منتشر شده که در سایت http://www.artfest.ir  قابل رویت است علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند تا 30 آبانماه آثار تولیدی خود را به دبیرخانه این رویداد ادبی ارائه کنند.

سیزدهمین جشنواره داستان و شعر از سوی موسسه سپهر سوره و مرکز آفرینش‌های ادبی در نیمه دوم سال برگزار می‌شود. بهزاد دانشگر دبیر علمی  و تیمور آقامحمدی مشاوره و مسئولیت فعالیت‌های استانی این دوره از جشنواره داستان و شعر انقلاب را برعهده دارند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha