۱۴۰۲.۰۳.۱۳

آیین رونمایی از کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» به نویسندگی «دکترکیارش زندی» و «نوید صنایع مظفری» در کتابخانه موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری به نقل از دانشگاه سوره؛ آیین رونمایی از کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» به نویسندگی «دکتر کیارش زندی» و «نوید صنایع مظفری» به همت دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، با همکاری موزه هنرهای معاصر در کتابخانه موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
این کتاب از مجموعه کتاب‌های پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با همکاری دانشگاه سوره با چاپ افست و شمارگان بالا و به عنوان کتاب منتخب بخش علمی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روانه بازار چاپ و نشر شده است.
در این نشست استاد فرخ یکدانه مدرس دانشگاه، داور جشنواره‌های تخصصی، تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن‌های منتخب تلویزیونی و دکتر رضا بهمنی مدرس دانشگاه، انیماتور، نقاش و داور جشنواره‌های تخصصی به‌عنوان ناقد حضور داشتند. همچنین دکتر امیررضا نوری پرتو، عضو هیأت علمی دانشکده هنر سوره نیز مدیریت جلسه را بر عهده داشت.
کاردار سفارت ژاپن؛ مهمان ویژه
در این جلسه به دلیل ویژگی محتوایی کتاب که به بررسی و معرفی سبک «چیبی» از تولیدات انیمیشن ژاپن می‌پردازد، «کِنجو موراکامی»، کاردار و جانشین سفیر سفارت ژاپن در تهران و مدیر دفتر اطلاع‌رسانی فرهنگی به‌عنوان مهمان ویژه به همراه معاون وی، خانم یونه‌کورا حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، دکتر زکیه سادات طباطبایی معاون پژوهشی دانشگاه سوره در خصوص برگزاری برنامه‌هایی از این دست عنوان کرد: هدف از گسترش و اجرای برنامه‌هایی اینچنینی، معرفی کتاب و همچنین نقد و بررسی آن‌هاست تا مخاطبان بیشتری با اینگونه کتاب‌ها آشنا شوند.
علاقه مخاطبان ایرانی به انیمیشن ژاپنی
وی در ادامه افزود: از دیربازعلاقه عجیبی بین مخاطبان ایرانی نسبت به انیمیشن ژاپن وجود دارد و این دو کشور به لحاظ فرهنگی دارای ارتباطات قوی هستند. امیدواریم در ادامه نیز بتوانیم از این قرابت فرهنگی بین ایران و ژاپن استفاده کنیم.
دکتر نوری پرتو، عضو هیأت علمی دانشگاه سوره دیگر سخنران این نشست در خصوص معرفی کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» گفت: وقتی از هنر انیمیشن صحبت می‌کنیم کشور ژاپن جزء پیشروهای این امر بوده که نسل‌های گوناگون با این انیمه‌ها بزرگ شده‌اند.
سپس کاردار سفارت ژاپن «کنجو موراکامی» به ارائه نظرات خودپرداخت و گفت: کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» را دیدم. به نظر من کتاب جالب و تأثیرگذاری بود. به‌عنوان یک ژاپنی که دیدن مانگا و انیمه برایم عادی شده است این کتاب یادآور چنین شخصیت‌هایی بود.
وی با اشاره به این موضوع که تشابه زیادی بین فرهنگ ایران و ژاپن وجود دارد، گفت: از این‌که دانشجویان ایرانی باعلاقه روی انیمیشن کار می‌کنند برایم جالب است. بسیار جای خوشحالی دارد که اکثر حاضران در این جلسه خانم‌ها هستند.
در ادامه دکتر کیارش زندی عضو هیأت‌علمی دانشکده هنر سوره و یکی از نویسندگان کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» اظهار داشت: این کتاب حاصل زحمات و پژوهش‌های «نوید صنایع مظفری» در قالب پایان نامه در مقام یک دانشجوی شایسته است. پایان‌نامه‌ای که در میان پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد دوره قبل در بخش علمی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، رتبه اول را کسب کرد.
وی افزود: به‌شدت جای تحقیقات میدانی در میان رشته‌های دانشگاهی هنری کشور خالیست و قطعاً بخش‌های زیادی از این کتاب را می‌توان گسترده‌تر کرد. می‌توان گفت زنجیره دانش هم این‌گونه شکل می‌گیرد و بدین ترتیب این تازه نقطه ابتدای کار است.
مدیرگروه رشته انیمیشن دانشکده هنر سوره تاکید کرد: کار هنر قابل‌لمس کردن و عینیت بخشیدن به اتفاقاتی است که برای همه ناملموس است و هنرمند، ما را در تجربه لمس اتفاقات سهیم می‌کند.
نوید صنایع مظفری دیگر نویسنده کتاب در خصوص روند تهیه کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» گفت: از کودکی به انیمه‌های ژاپنی علاقه‌مند بودم و هر چه پیش می‌رفتم علاقه‌مندتر می‌شدم. در مسیر پژوهش‌ها به‌شدت به کمبود منابع برمی خوردم و برای شناخت سیستم «چیبی» به عنوان سبک دلچسب و بصری و همچنین کم هزینه از منظر اقتصادی برای ساخت انیمیشن دوبعدی دست به کار شدم.
یک باور غلط
وی افزود: در روزهای اولی که ژاپن انیمیشن می‌ساخت کم‌کم انیمیشن‌هایی با بودجه‌های دولتی روی کارآمدند که با یک پروپاگاندای دولتی همراه بود. در کشور ما این‌گونه جا افتاده بود که اگر فیلم یا انیمیشنی بخواهد موفق شود اول باید در کشور خود موفق باشد، درصورتی‌که در کشور ژاپن انیمیشن‌های ساخته شده ابتدا در جهان موفق می‌شد و بعد در کشور خود شناخته می‌شد. به طور مثال بچه‌های کوه آلپ، هایدی و… انیمیشن‌هایی بودند که ژاپن ساخته است اما شخصیت‌های این انیمیشن‌ها شبیه ژاپنی‌ها نبود. می‌توان گفت به این دلیل بود که در آن دوران ژاپن بحث اقتصاد برایش حائز اهمیت بود. این عملکرد باعث شد اقتصاد ژاپن در حوزه فرهنگ رشد کند و از آن در راستای تقویت فرهنگ خود بهره برد.
تصویرگری هر کشور، نماینده فرهنگ آن کشور است
در ادامه این نشست فرخ یکدانه مدرس دانشگاه به‌عنوان ناقد به بررسی و تشریح کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» پرداخت و گفت: تصویرگری هر کشور یا قومی، نماینده فرهنگ آن کشور است. تصویرگری روندی را طی کرده و از دل آن فرهنگ بیرون آمده و بوی فرهنگ ملی می‌دهد. این امر نشان‌گر تاریخ هر کشور است. در حوزه انیمیشن باید از این ظرفیت استفاده کنیم و در راستای بهبود اقتصاد از آن کمک بگیریم.
دکتر رضا بهمنی نیز که به عنوان ناقد در این نشست حضور داشت، عنوان کرد: مواجهه شخصی من با این کتاب بسیار جذاب بود. می‌توان گفت این کتاب برخلاف عرف شکل‌گرفته پژوهش در ایران بود. کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» کتاب بسیار کاربردی است.
وی افزود: پژوهش‌ها در ایران به‌ویژه در عرصه هنر معمولاً دست‌وپا گیر است. کم اتفاق می‌افتد که کسانی مانند «نوید صنایع مظفری» زمان زیادی صرف پژوهش در حوزه علاقه‌مندی خود بگذارند.
وی تصریح کرد: می‌توان گفت ما اهمیت تدوین اندیشه را در قالب کتاب جدی نمی‌گیریم. شاید بزرگ‌ترین خلاء‌ای که در این زمینه وجود دارد کمبود پژوهش جدی در حوزه انیمیشن است. امیدوارم دانشجویان به دنبال علاقه‌مندی خود بروند، کارها سفارشی نباشد و بتوانیم پژوهش‌های قوی در این حوزه انجام دهیم.
بهمنی با اشاره به گستردگی فضای مجازی گفت: نسل حاضر با دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی آثاری را می‌بیند که در تصور ما نمی‌گنجد و این مسلماً در آینده این نسل و فرهنگ جامعه تأثیر زیادی خواهد گذاشت. پس باید به تولید آثاری با هویت و فرهنگ ایرانی نه صرفاً قهرمان‌پروری بپردازیم و فکری به حال انیمیشن ایرانی کنیم.

بحث گسترده انیمه

این انیماتور تصریح کرد: بحث انیمه و انیمیشن گسترده است و بسیار جای کار دارد. هرکدام از فصل‌های این کتاب جهت فکری دهد و یا حداقل انگیزه‌ای برای جستجو در باب این موضوعات باشد.
بهمنی در خصوص محتوای این کتاب عنوان کرد: فصل چهار این کتاب برای کسانی که می‌خواهند در این مسیر قدم بردارند الگویی را مطرح می‌کند که می‌توان گفت بسیار مؤثر و کاربردی است. الگویی که ژاپنی‌ها از آن بهره گرفتند و به عنوان یک الگوی موفق به نتیجه رسیده است. ما نیز می‌توانیم از آن الگوها بهره ببریم. با توجه به قرابتی که ژاپن با فرهنگ ما و رقابت با جریان روز دنیا دارد، می‌توانند کمک‌کننده باشد.
وی افزود: ژاپن در حوزه مانگا و کمیک استریپ، زودتر از آمریکا رشد کرد، به‌گونه‌ای که وقتی از مانگا صحبت می‌کنیم، به مثابه یک برند عمل می‌کند و همه می‌دانند این برند برای کشور ژاپن است. این کتاب می‌تواند به عنوان یک منبع که چگونه آموزش دهد و یا چگونه در زمینه پژوهش عمل کنیم، مفید باشد. به بیان ساده‌تر کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» را می‌توان به عنوان دانست که از این الگو باید بهره برد.
رضا بهمنی و فرخ یکدانه با یک اشتراک نظر عنوان کردند: این کتاب، به معدود کتاب‌های مؤلف و مرجع اضافه شد و در فصل‌بندی‌ها و همچنین در چارچوب نظری آن دقت بسیاری شده است. تنها مشکل کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» می‌توان این باشد که بسیار خلاصه است و جای کار بیشتری دارد. خلاصه شدن پایان‌نامه به کتاب باعث شده در حد بیان کلیات باقی بماند. انتهای کتاب جدول جذابی دارد که به فرازهای انیمه ژاپن پرداخته است. نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این موضوع است که کتاب «چیبی، سادگی در انیمیشن» فضای کافی را داشت که یکسری اطلاعات اساسی‌تری در باب هویت‌مندی بدهد.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha