۱۴۰۲.۰۳.۱۰

جلسه مثنوی‌خوانی محمدرضا سنگری (نویسنده و پژوهشگر ایرانی) 10 خردادماه با موضوع ویژگی‌های پیر راستین و برترین پیر و راهبر که مولانا در کتاب مثنوی آن را پیامبر معرفی کرده، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در این جلسه مثنوی‌خوانی، محمدرضا سنگری ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز میلاد امام رضا (ع) به حال و هوا و تاثیرات حرم رضوی در غم‌زدایی و ایجاد حس آرامش اشاره کرد و در ادامه به حاضران مطالعه کتاب «احتجاجات حضرت رضا» که درباره نحوه گفتگوی امام با دیگر افراد است، را پیشنهاد داد.

در این جلسه از کلاس مثنوی که به بحث پیر راستین و ویژگی‌های راهبر اختصاص داشت، سنگری به الگوی انسان کامل و برترین پیر یعنی پیامبر اسلام (ص) پرداخت.

وی با یادآوری اینکه هر فرستاده خداوند، همواره مبلغ و فرستاده بعدی را معرفی کرده است، به نمونه‌هایی از اشارات حضرت مسیح مبنی بر فرستاده‌ای به نام احمد و ذکر نام پیامبر در کتابهای انجیل و توارت پرداخت. وی قدیمی‌ترین اثر که به نام پیامبر اشاره کرده را انجیل برنابا (یهودی که مسیحی می‌شود و ما نام وی را به معنای فرزند موعظه دهنده می‌دانیم) معرفی کرد که 118 سال قبل از بعثت پیامبر از فرستاده‌ای به نام «پارقلیط»یا «تارقلیط» یا «فارقلیط» نام برده است. محققان مسلمان معتقدند شواهد مطمئن و موثقی وجود دارد که مراد از این واژه، همان «احمد» است که قرآن با قاطعیت تمام از ابدیت و جهان شمول بودن تعالیم وی سخن گفته است.

شکل‌های وحی

سنگری با اشاره به شکل‌های وحی به پیامبر که به واسطه خواب، شنیدن صدا و دیدار با جبرئیل در ظاهر یاران رسول خدا بوده به ویژگی‌های پیغمبر (ص) پرداخت که از جمله آن احترام قائل بودن برای ابزار و وسایل شخصی (عمامه که سحاب و زره پیامبر که ذات الوشاح نام داشت ) بود.

در ادامه این جلسه، پس از اشاره اجمالی به نوع نگاه وزیر نیرنگ در مثنوی‌  به نگاه مولانا  و پرداخت وی به پیرحقیقی که در همه جا دست‌گیر مریدان است و در سلوک عرفانی از آن با نام عقل فعال یاد می‌شود، پرداخته شد.

کتاب‌هایی درباره ویژگی‌های پیامبر

سنگری با تاکید بر اینکه تمام خصوصیات و رفتار پیامبر در کتاب‌ها آمده، به حاضران در جلسه پیشنهاد داد که برای آشنایی و اطلاع از ویژگی‌های حضرت رسول (ص) کتاب‌های «همنام گلهای بهاری» نوشته حسین سیدی و «سنن نبی(ص)» از علامه طباطبایی را مطالعه کنند. وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که کسانی که از روشنی وجود نبی خدا بهره گرفتند هم کمتر دچار فتنه (آزمون) شدند و هم نسلشان فرفوان شد.

وی در بخش دیگر این جلسه یادآود شد که جهان ما جهان بازتاب است و همه رفتار آدمی به او باز می‌گردد و هیچ عملی نیست که بازتاب نداشته باشد.

سنگری همچنین خطاب به حاضران بر اجتناب از ملامت و سرزنش دیگران تاکید کرد و ملامت را زمینه لجاجت دانست.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha