۱۴۰۲.۰۳.۰۸

آیین اختتامیه مسابقه طراحی معماری فاطمیون با حضور مصطفی مومنی راد، مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، مهدی هاتف معاون بنیاد علوی و مدیر شرکت اسکان، حجت گنابادی از فرماندهان لشکر فاطمیون و خانواده شهیدکریمی شهید مدافع حرم افغانستانی و با معرفی سه برگزیده این یادمان در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، آیین اختتامیه «مسابقه طراحی معماری فاطمیون» با پخش بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدای لشگر فاطمیون آغاز شد. «فرزندان شما جان خود را سپر قرار دادند که دست خبیثان به حرم اهل بیت(ع) نرسد. لذا شان این‌ها بسیار بالاست؛ البته برای شما پدران و مادران همسران و فرزندان سخت است اما این سختی را برای خدای متعال تحمل می‌کنید. » این جملات سرشار از مهر ،‌آغازگر اختتامیه طراحی معماری فاطمیون بود.

حجت گنابادی از فرماندهان لشکر فاطمیون و از رزمندگان دفاع از حرم حضرت زینب (س) که معاونت فرهنگی لشگر فاطمیون را بر عهده دارد، یکی از سخنرانان این مراسم بود. وی با تبریک دهه کرامت ، همزمانی اختتامیه این رویداد فرهنگی با این ایام را به فال نیک گرفت.

کار امام و انقلاب، غبارزدایی از ارزش‌های اصیل بود

وی اظهار کرد: هر موقع از قله‌های تاریخی‌مان صحبت می‌کنیم در عرفیات علمی و مدیریتی بیشتر روی شاخص‌هایی توجه می‌کنیم که شاید باعث شود تا  شاخص‌هایی مثل جهاد، ایثار و شهادت خیلی زود دیده نشود و ذهن‌ ما بیشتر مشغول پیشینه و شاخص‌هایی مثل علم و فناوری، هنر، ادب و مسائلی از این دست بشود ولی کار بزرگ امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی این بود که از ارزش‌های اصیل غبارزدایی کرد.

سهم مجاهدان عرصه جهاد، ایثار و شهادت ، سهم کوچکی نیست

این فرمانده لشکر فاطمیون با بیان اینکه  امروز بر قله هایی ایستاده‌ایم که بخشی از آن مرهون ایثار و شهادت است گفت:  اگر امروز نام انقلاب اسلامی در منطقه درخشیده در کنار مجاهدت‌های علمی، هنری، ادبی و فناوری و اقتصادی و فرهنگی، سهم مجاهدان عرصه جهاد، ایثار و شهادت سهم کوچکی نیست.

پیشتازان  افتخارآفرین عرصه جهاد و ایثار و شهادت

وی با تاکید بر اینکه عزیزان افغانستانی جزو پیشتازترین افتخارآفرینان عرصه جهاد و ایثار و شهادت بودند و دفاع از حرم، آخرین این افتخارات است یادآورشد: شیعیان افغانستانی در بازه زمانی صد ساله در منطقه مرکزی افغانستان ساکن هستند و هر حکومتی که بر این کشور حاکم شده اولین فشارها و سلطه‌های بی حد و اندازه خود را به آنها تحمیل کرده است. گورهای دسته جمعی که از شیعیان افغانستانی به جرم محبت علی(ع) و خمینی (ره) برجای مانده واقعیتی است از تاریخ پر افتخار افغانستان.

گنابادی با اشاره به حضور 20 ساله امریکایی‌ها در افغانستان که با تشکیل ارتش چندصدهزار نفری  و پول  دست به قتل عام و قربانی کردن مرد و زن و کودک و نوجوان افغانستانی کردند گفت: این مجاهدان افغانستانی بودند که دماغ امریکایی‌ها را به خاک مالیدند. همچنین در روزی که تحلیلگران سیاسی، افراد قلم به دست و تریبون به دست و فرصت گفتگو داشتند و در تحلیل و شناخت جریان داعش دچار تاخیر و تامل شدند، این جوانان پابرهنه اما مخلص شیعه افغانستانی لحظه‌ای درنگ نکردند و جزو اولین گروه‌هایی بودند که سینه چاک کردند و رفتند تا در مقابل داعش بایستند.

وی تاکید کرد: امروز اگر به نابودی داعش با فرماندهی قهرمانی چون حاج قاسم سلیمانی افتخار می‌کنیم، اولین افتخارآفرینان همین شیعیان افغانستانی در ایران بودند.  

این فرمانده لشکر فاطمیون یادآور شد: در 22  اردیبهشت ماه سال 1392 خیلی از کسانی که در قدرت های سیاسی، قدرت‌های رسانه ای، قدرت های فضای مجازی و سلبریتی بودند، نمی‌توانستند بفهمند داعش و مسئله داعش چیست و در چنین شرایطی شیعیان افغانستانی سینه سپر کردند و در مقابل داعش ایستاند. در این دوره خیلی ها پرسیدند که چرا می‌گویید مدافعان حرم؟ گفتند اینها برای شناسنامه ایرانی، برای دلار، برای اقامت می‌روند اما  اینها فقط در جبهه جنگ نجنگیدند و طبق گفته حاج قاسم سلیمانی و سایر فرماندهان، شیعیان افغانستانی در ایران غریب بودند . آنها نه تنها در میدان نبرد جنگیدند بلکه در مقابل طعنه‌های، بی بصیرتی‌ها، نافهمی‌ها و جنگ روانی و رسانه‌ای جنگیدند.

وی افزود: در حالیکه سینه شیعیان افغانستانی در مقابل گلوله‌های داعش بود، خانواده مدافعان در شهرهای ایران در مقابل توهین‌ها و طعنه‌ها از زبان افراد جاهل، ناآگاه و مغرض ایستادند.

رونمایی از قله‌هایی که با خون و خون دل فاطمیون ساخته شده

گنابادی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم که حوزه هنری و بنیاد علوی در طراحی این یادمان سهیم هستند اظهار کرد: ما و شما نمی‌خواهیم قله‌ای را بسازیم بلکه ما قرار است از قله‌هایی که با خون و خون دل فاطمیون ساخته شده، رونمایی کنیم.

وی با درورد بر غیرت و بصیرت مدافعان حرم، اعلام کرد: مهمترین ویژگی و مزیت فاطمیون این است که بزرگترین شاگرد ممتاز مکتب امام خمینی (ره) هستند.

وی در ادامه از خانواده شهیدی یاد کرد که اعضایش در جنگ‌های متعددی به شهادت رسیده‌اند و سپس به اجلاس مدافعان عرصه بین‌الملل که در زمان حاج قاسم  سلیمانی در مشهد برگزار شد اشاره کرد که در آنجا مادر شهید خطاب به حاج قاسم میپرسد که شما از چه زمانی انقلابی شده‌اید؟ من از سال 1342 پای کار نهضت امام هستم.

گنابادی فاطمیون و شیعیان افغانستانی را به واسطه آزمون‌هایی که در آنها سرفراز بودند، مردان و زنان آزموده‌ای معرفی کرد که لحظه‌ای در میدان جنگ درنگ نکردند.

فداییان اهل بیت

وی مراسم عزاداری برای اهل بیت را از نشانه‌هایی برای شناخت فاطمیون دانست و فتوحات و جانفشانی‌های شیعه‌های افغانستانی را مرهون شیفتگی و فدایی اهل بیت بودن آنها معرفی کرد.

این فرمانده لشکر فاطمیون گفت: قدر و منزلت فاطمیون با همه مجاهدت‌هایی که داشته‌اند ناشناخته مانده است و ما بسته بزرگی از کارهای فرهنگی رسانه ای و هنری و اجتماعی را بر دوش داریم تا این قله بزرگ را به همه معرفی کنیم.

مصطفی مومنی راد رئیس مرکز معماری حوزه هنری پرداختن به مجاهدان افغانستانی را رزقی دانست که به واسطه برگزاری این مسابقه نصیبش شده و در ادامه گفت: در پروسه چهار ماهه‌ای که در مسابقه یادمان شهدای فاطمیون داشتیم شاید در ابتدا با برنامه‌یزی منسجمی ورود پیدا نکردیم و بعد از پیشنهاد این ایده از این طرح استقبال کردیم و سعی کردیم در فرآیند برگزاری مسابقه ابتکارات جدیدی به خرج دهیم و در فضای رویداد در مشهد، حال و هوای خاصی ایجاد کنیم و در عین رقابت، شبکه‌ای از فعالان بوجود آوریم که در برنامه‌های بعدی هم از آنها استفاده کنیم.

بیشتر به سمت مقبره سازی رفته‌ایم

وی با اشاره به بازخورد شرکت‌کنندگان از جو صمیمی و خوب مسابقه طراحی یادمان شهدای فاطمیون، اظهار کرد: ما از ظرفیت یادمان‌سازی در کشور خیلی غافل هستیم و کمتر از فضای یادمانی یا طراحی خاص می‌توان نام برد. متاسفانه در رویکردها ما بیشتر به سمت مقبره‌سازی رفته‌ایم تا یادمان‌سازی.

رئیس مرکز معماری حوزه هنری افزود: یادمان‌سازی در دنیا ادبیات مشخصی دارد که ما از آن خیلی غافل هستیم در حالیکه ظرفیت رویدادها و حماسه‌های ایران جای یادمان‌سازی دارد.

وی با اشاره به مهجوریت افغانستانی‌ها اظهار امیدواری کرد که با همکاری شهرداری مشهد، شرکت اسکان و بنیاد علوی مسابقه یادمان شهدای فاطمیون به مرحله نهایی و عملیاتی رسد.

یک قدم تا نتیجه نهایی

مومنی راد در ادامه به ابراز رضایت هیات داوران از کیفیت آثار و طرح های شرکت‌کنندگان در این مسابقه اشاره کرد و ادامه داد: فکر می‌کنم یک قدم تا به نتیجه نهایی رسیدن باقی مانده و آن هم این است که یادبود شهدای فاطمیون در مشهد ساخته شود.

یکی از ابواب  فرهنگ‌سازی یادمان‌سازی است

مهدی هاتف، معاون بنیاد علوی و مدیر شرکت اسکان ایران نیز با اعلام اینکه امروز به نقطه عطف مسابقه یادمان شهدای فاطمیون رسیده‌ایم اظهار کرد: ما در بنیاد علوی از این رویدادها حمایت می‌کنیم و یکی از ابواب  فرهنگ‌سازی همین المان‌سازی و یادمان‌سازی است که امیدوارم در شهرهای دیگر هم ادامه پیدا کند.

 وی در بخش دیگر آیین اختتامیه مسابقه طراحی یادمان شهدای فاطمیون، پدر و مادر شهید مدافع افغانستانی (شهید کریمی) برای اهدای جوایز برگزیدگان این مسابقه به همراه مومنی راد مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، مهدی هاتف معاون بنیاد علوی و مدیر شرکت اسکان، کمیلی و گنابادی از فرماندهان لشکر فاطمیون روی سن سالن مهر حوزه هنری حضور پیدا کردند.

معرفی برگزیدگان و تجللی از خانواده شهید مدافع حرم افغانستانی

پس از اتمام سخنرانی ها، سعید موسوی به عنوان طراح برگزیده مسابقه یادمان شهدای فاطمیون معرفی شد و مائده نامدار و امید حیدری پور  رتبه بعدی را کسب کردند ،  محمد مهدی صدوقی نیز به عنوان رتبه سوم معرفی شد

در بخش پایانی این مراسم، خانواده شهید کریمی با اهدای تابلوی مزین به صلوات خاصه امام رضا (ع) مورد تجلیل قرار گرفتند و حاضران در سالن با برگزیدگان و خانواده شهید لشگر فاطمیون عکس یادگاری گرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha