۱۴۰۲.۰۳.۰۲

اولین جلسه از سلسله نشست‌ هفتگی ویژه شاعران کودک و نوجوان با عنوان «بادبادک» که از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برنامه‌ریزی شده است، اول خردادماه با حضور فعالان این حوزه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، اولین جلسه از سلسله نشست «بادبادک» با معرفی و ارائه بخشی از کارنامه فعالیت‌های ادبی شاعران کودک و نوجوان آغاز شد و هریک از حاضران در جلسه به تعدادی از آثار منتشر شده‌شان اشاره کردند.

شاعران کودک و نوجوان در نشست «بادبادک»، آغاز این سلسله جلسات در خردادماه را که همزمان با سالروز درگذشت عباس یمینی شریف یکی از نخستین شاعران و نویسندگان کودک ایران است، به فال نیک گرفتند.

مهمترین عامل انگیزه‌بخش
انسیه موسویان که یکی از همین شاعران بود، در معرفی خود و آثارش به این نکته اشاره کرد که از او تاکنون 7 کتاب منتشر شده و از این میان 5 اثر ویژه کودک و نوجوان بوده است. او از علاقه و شوق شعرسرودن برای کودکان و نوجوانان گفت که مهم‌ترین عامل و انگیزه برای وی در سرودن است.

دیگر شاعر کودک و نوجوان امیرحسین رحیمی زنجانبر بود. وی بیشتر فعالیت خود را در حوزه علمی تحقیقاتی معرفی کرد و در ادامه به آثارش در دوهفته نامه شبکه هنر، چند کتاب حوزه کودک و نوجوان و داوری کتاب‌هایی که وارد مدارس و کتابخانه‌های کشور می‌شوند، اشاره کرد.

یاد استاد حسین لاهوتی

لحظاتی از این نشست به واسطه حضور فاطمه نقی‌زاده که از شاگردان حسین لاهوتی متخلص به صفا بود به یاد این شاعر گذشت و در ادامه بانوان شاعر چون سلطانی و دلیر بخشی از فعالیتهای ادبی خود را تشریح کردند.

محمد گودرزی دهریزی پژوهشگر، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه که از اساتید حاضر در این جلسه بود مهمترین مانع در نوشتن و شعرسرایی را مشغله‌های روزمره دانست و افزود: فعالیت ادبی و شعر گفتن امری کاملا مستمر است و باید هر شب و روز انجام شود. اینکه ما بگوییم چون مشغول فلان کار هستم نمیتوانم بنویسم از پربسامدترین موانع در نگارش است.

وی در ادامه به اهمیت زمان اشاره کرد و تاکید کرد: در زمانی که مشغول کار دیگری هستیم هم باید به نوشتن و شاعری پرداخت. خلاقیت زمانی رخ می‌دهد که در تنگنا هستیم سپس کمال شفیعی که از دیگر اساتید حاضر در جلسه بود، یادآور شد که خلاقیت زمانی رخ می‌دهد که در تنگنا هستیم. وی همچنین به این نکته تاکید کرد که برای موفقیت باید دو هدف شخصی و اجتماعی داشت بنابراین در پی اهداف اجتماعی باید مخاطب خود را تقویت کرد تا در نهایت جامعه تکامل یافته داشته باشیم.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به محدودیت‌ها، این سوال را مطرح کرد که چرا باید بعد از گذشت چند دهه هنوز انجمن پژوهش و کارگاه‌ نوشتن نداشته باشیم؟

مهمتر از هر چیز فکر کردن به بچه‌های این سرزمین است

در این جلسه بابک نیک‌طلب، از شاعران شناخته‌شده کودک و نوجوان که دبیری نشست‌ را نیز بر عهده داشت، خطاب به شاعران کودک و نوجوان که در سخنانشان به محدود بودن تعداد آثار چاپ‌شده‌شان اشاره داشتند گفت: مهمتر از هر چیز اعم از تعداد چاپ آثار، فکر کردن به بچه‌های این سرزمین اهمیت دارد. آنچه اهمیت دارد قدم برداشتن و انجام کارهایی است که برای کودکان و نوجوانان ایرانی مفید است.

در بخش پایانی این نشست هم شاعران کودک و نوجوان سروده‌های خود را خواندند و از نظرات کارشناسان و منتقدان حاضر در جلسه بهره‌مند شدند.

نشست تخصصی شاعران کودک و نوجوان «بادبادک» روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ در سالن جلسات مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، روبروی وزارت صنعت معدن و تجارت، طبقه سوم مرکز آفرینش‌های ادبی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha