۱۴۰۲.۰۳.۰۱

جایزه ملی داستان حماسی، رویداد ادبی جریان‌سازی است که داستان حماسی را به عنوان یک گونه خاص از داستان که برآمده از تاریخ تمدن، فرهنگ و کنش‌های جمعی مردمی است، در جریان ادبیات داستانی کشور مطرح می‌کند. سومین دوره این جایزه ملی که از سوی حوزه هنری طراحی و برنامه‌ریزی شده، روز ۴ خردادماه در آرامگاه فردوسی به ایستگاه پایانی خواهد رسید. در این باره به گفت وگو با حسین عباس‌زاده، دبیر اجرایی سومین جایزه ملی داستان حماسی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

آثار ارائه شده
جایزه ملی داستان حماسی در سومین دوره به سه محور داستان‌های حماسی بومی، حماسی تاریخی و حماسی مذهبی اختصاص دارد که با انتشار فراخوان ۷۷۸ اثر از سوی داستان‌نویسان ارائه شد که از این میان نزدیک به ۲۰۰ رمان و مابقی داستان‌های کوتاه بودند.
کاندیداها
در مرحله اول داوری ۳۷ داستان کوتاه به مرحله دوم رسید که ۱۰ اثر از این میان به عنوان کاندید انتخاب شدند و نویسندگانشان برای حضور در آیین اختتامیه جایزه ملی داستان حماسی که ۴ خردادماه بعد از نماز مغرب و عشاء در آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود، دعوت شدند. از میان ۲۰۰ رمان ارسال شده ۱۸ رمان به مرحله دوم راه پیدا کردند که از این بین هم ۸ اثر به عنوان کاندید رمان برتر سومین جایزه ملی داستان حماسی انتخاب شده‌اند.
جوایز میلیونی
جایزه ملی داستان حماسی در بخش رمان، نفر اول تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون تومانی، نفر دوم لوح تقدیر و جایزه نقدی ۵۰ میلیون تومانی و نفر سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۳۰ میلیون تومانی خواهد بود اعطا خواهد شد. همچنین در این رویداد به ۵ داستان‌نویس بخش داستان کوتاه بدون رتبه‌بندی ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی اختصاص می‌یابد.
بیشترین آثار از ۴ استان
در سومین جایزه ملی داستان حماسی همه استان‌های کشور مشارکت داشته‌اند اما بیشترین آثار از استان‌های خراسان رضوی، تهران، قم و اصفهان بوده است.
اختتامیه جایزه ملی داستان حماسی
آیین پایانی این رویداد ادبی که با معرفی برگزیدگان این دوره همراه خواهد بود، ۴ خردادماه پس از نماز مغرب و عشا در آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha