۱۴۰۲.۰۲.۲۴

در چهارمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کاوه ذاکری نویسنده کتاب "محاصره سارایوو" در غرفه انتشارات سوره مهر حاضر شده و درباره علت حضور ایرانیان در جنگ بوسنی و هرزگوین سخن گفت. 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نویسنده کتاب محاصره سارایو که کتاب دیگری نیز درباره بوسنی و هرزگوین در دست انتشار دارد با گلایه از اینکه هیچ کس در ایران از جنگ بوسنی و هرزگوین دفاع نکرده است گفت: همه این جنگ را رها کردند و به آن نپرداختند، در حالی که می‌توانستند در قالب کتاب، فیلم و یا مستند ازآن یاد کنند. 
کاوه ذاکری با اشاره به علت و چرایی حضور ایرانیان در جنگ بوسنی و هرزگوین گفت: اواخر سال ۱۳۷۰ شمسی که برابر می‌شد با سال ۱۹۹۰میلادی، با فروپاشی شوروی و اضمحلال کمونیست‌ها، کشورهایی که کمونیستی محسوب می‌شدند فروپاشیدند. 
وی افزود: از جمله این کشورها که از کشورهای اروپای شرقی محسوب می‌شوند «یوگسلاوی» است که از چند جمهوری تشکیل شده است.، جمهوری‌های این کشور اعلام استقلال کردند و بدین شکل، اولین تنش‌ها آغاز شد، یکی از این مناطق، جمهوری بوسنی و هرزگوین بود که ادعای استقلال کرد و با مخالفت ارتش یوگسلاوی مواجه شد و به این ترتیب جنگ اتفاق افتاد. 
این نویسنده عنوان کرد: این جنگ از این جهت که کشورهای زیادی با ادیان گوناگون درگیر آن شدند، پیچیدگی‌هایی داشت، مسلمانان در مرکز این جمهوری بودند و کشورهای همسایه از آنها دفاع نکردند. 
ذاکری ادامه داد: اروپای غربی تحمل تاسیس یک کشور مسلمان در آن نقطه را نداشت و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که در آن زمان در حمایت از مسلمانان که وضعیت بدی داشتند وارد جنگ شد.
وی افزود: آن‌جا یک قتل عام سازماندهی شده شکل گرفته‌بود. مردم ایران و به ویژه رزمندگانی که تازه جنگ ایران و عراق را پشت سر گذاشته بودند تحت تاثیر شرایط نامناسب آن دوره قرار گرفتند،غرورشان جریحه‌دار شده و تظاهرات می‌کردند، این مطالبات مردمی به مسئولین منتقل شد، مسئولین به جهت مسئولیتی که داشتند و هم به جهت قانون اساسی برای شرکت در جنگ اقدام کردند. 
ذاکری تصریح کرد: کتاب "محاصره سارایوو" خاطرات من در روزهای جنگ بوسنی و هرزگوین است. در آن روزها، من روزنوشت‌هایی را به صورت کدگذاری می‌نوشتم، هدف از این کار این بود که جز من کسی متوجه روزنوشت هایم نشود. حالا همان‌ روزنوشت‌ها به کتاب "محاصره سارایوو" تبدیل شده است. نگارش و چاپ این کتاب ۷ سال به طول انجامید.
او در پایان سخنانش از کتاب جدیدش که یک کتاب پژوهشی با محوریت تاریخ حضور ایران در جنگ بوسنی و هرزگوین است گفت: کتاب"محاصره سارایوو" زندگی مرا تغییر داد و باعث شد حتی در پایان‌نامه دانشگاهی هم این موضوع را انتخاب کنم، من برای تاریخ می‌نویسم تا برای نسل جوان ثبت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha