۱۴۰۲.۰۲.۲۲

تا همین چند دهه قبل که شغل بخش بزرگی از مردم ایران، کشاورزی بود و کشاورزی هم به دست و دلبازی آسمانی وابسته بود، مردم شهر زیبای «قزوین»، در نوزدهم اردیبهشت هرسال و پنجاهمین روز از فصل بهار، مراسم « پنجاه بدر» را برگزار می‌کردند. آنها در آئینی مشابه سیزده بدر، عصر پنجاهمین روز سال، زمانی که زهر آفتاب گرفته می‌شد، به باغ و بوستان‌ها می‌رفتند وعلاوه بر تفریح و شادی، نماز و دعای باران می‌خواندند و از خداوند طلب باران می‌کردند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نوزدهم اردیبهشت 1402، حوزه هنری انقلاب اسلامی قزوین با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین، پنجاه بدر متفاوتی را برای کودکان و نوجوانان این شهر رقم ‌زد.

 «محمدرضا امامقلی»، رئیس حوزه هنری قزوین، در این باره می‌گوید:« یکی از ماموریت‌های حوزه‌هنری توجه به زیست بوم و هنر بوم گرا است، ‌ آیین بومی پنجاه بدر هم یکی از رسوم قدیمی مردم قزوین است، از آنجا که در گذر زمان این آیین بومی و هویتی، به تدریج از ذهن مردم در حال حذف شدن بود و انتقال این آیین به نسل‌های بعدی، خصوصا قشر کودک و نوجوان اهمیت ویژه‌ای داشت، تصمیم گرفتیم با همکاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و مرکز فرهنگی ورزشی شهرداری، برنامه‌ای برای معرفی این آیین، مختص مخاطب کودک و نوجوان برگزار کنیم».

چمچه خاتون

 رویداد پنجاه بدر امسال قزوین، بخش‌های مختلفی از جمله برنامه نمایش عروسکی، موسیقی و سرود کودکانه و مسابقه داشت.

در برگزاری این رویداد، عروسک «چمچه خاتون» که عروسک بومی قزوین است، حضور پررنگی داشت.

رئیس حوزه هنری قزوین در این باره می‌گوید:« با همکاری کانون پرورش فکری، عروسک‌های چمچه خاتون تولید شدند و به مردم هم روش درست کردنش آموزش داده شد. البته برخی از مادربزرگ‌ها هم که بلد بودند، خودشان به نوه‌ها وبچه‌ها یاد می‌دادند. معرفی این عروسک که جنبه زیست بومی دارد، برای ما اهمیت زیادی داشت، عروسک چمچه خاتون بخشی از پنجاه بدر بود.

ماموریت حوزه هنری

به گفته رئیس حوزه هنری قزوین، با اطلاع رسانی وسیعی که از طریق رسانه‌ها انجام شد و تعاملی که با آموزش و پرورش و استانداری برقرار شد، مدارس شیفت عصر تعطیل شد و بچه‌ها با فراغ بال در این مراسم شرکت کردند.

 محمدرضا امامقلی در پاسخ این سئوال که چرا حوزه هنری در برگزاری چنین برنامه‌ای، ورود کرده است؟ می‌گوید: یکی از ماموریت‌های حوزه‌هنری، توجه به زیست بوم و هنر بوم گرا است. نمایشی هم که در نظر گرفته شده بود، مربوط به زیست بوم بود و عروسک چمچه‌خاتون هم به‌عنوان یک اثر هنری و فرهنگی به انتقال مفاهیم به کودک و نوجوان کمک می‌کند، متاسفانه از موضوعات مهمی در فرهنگ بومی غفلت شده بود که در چند سال اخیر حوزه‌هنری به آن توجه کرده است.

وی افزود: آیین‌های کهن هر منطقه، هویت بخش و الهام بخش بوده و به حدی اهمیت دارد که حوزه هنری برای احیاء یا معرفی آن به مردم، آثارهنری فاخر تولید کرده یا رویداد هنری مرتبط با آن را برگزار می‌کند. آیین «پنجاه بدر» هم از این آیین‌های کهن هویت بخش است که امسال به پیشنهاد حوزه هنری وبا مشارکت کانون پرورش فکری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، این آیین ویژه کودکان و نوجوانان و برای نشاط بخشی به آنها در میدان آزادی و سبزه میدان در کنار دولت خانه صفوی برگزار شد. 

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha