۱۴۰۲.۰۲.۱۳

آغاز مدرسه با سرود «همشاگردی سلام» برای دهه ی 60 و 70 ها همراه بود. این سرود سرشار از نوستالژی های فراموش نشدنی برای دختران و پسران آن دهه است. سازنده این خاطرات برای کودکان آن دوره کسی نبود جز احمد علی راغب، آهنگساز مشهور ایرانی . 12 اردیبهشت سالروز تولد احمد علی راغب است. به بهانه گرامیداشت این آهنگساز مشهور در گزارشی کوتاه به آثار وی پرداختیم.

سرودهایی از جنس مردم

احمد علی راغب از آهنگسازان معروف انقلابی است. او بعد از پیروزی انقلاب با تلاش فراوان و با همکاری تعدادی از هنرمندان، گروه‌های هنری در حوزه موسیقی  را جمع‌آوری کرده و ساخت سرودهای انقلابی را شروع کرد. او از دل شعارهای مردمی که در کوچه و خیابان به گوش

می رسید، برای ساخت موسیقی الهام و الگو می گرفت. می توان گفت مهمترین دلیلی که باعث شده سرودهای او اینچنین بین مردم ماندگار شود همین مساله بود. سرودهایی مانند «خوش آمدی امام ما»، «خمینی ای امام» ، «این بانگ آزادی» ازاین دست سرودها هستند.

سرود «خمینی ای امام» جزو سرودهایی است که سال های پس از انقلاب نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و همواره به مناسبت ایام دهه فجر مورد استفاده قرار می گرفت.

خرمشهر و این پیروزی خجسته باد

راغب همزمان با شروع جنگ ایران و عراق به ساخت سرودهایی در زمینه جنگ پرداخت.

سرودهایی همچون «این پیروزی خجسته باد» «ظفر مبارک»، «جنگ، جنگ تا پیروزی»، «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار»، در این دسته قرار می گیرد.

سرود «این پیروزی خجسته باد» از آن دسته سرودهای نوستالژی دوران جنگ است. این سرود برجسته  بعد از فتح خرمشهر سروده شد و مورد استقبال فراوانی قرار گرفت.

مرد هزار آهنگ

احمد علی راغب به واسطه خلق  «هزار و چهارصد» قطعه موسیقی به «مرد هزار آهنگ» مشهور ‌است.

فعالیت در زمینه نویسندگی

راغب در کنار فعالیت های موسیقایی خود در زمینه نویسندگی نیز فعالیت می کرد و نویسندگی را جزو علایق خود می دانست. او تاکنون ده رمان و داستان کوتاه و بلند و همچنین تعداد بسیاری قطعات کوتاه ادبی و هایکو نوشته‌است. کتاب های صندلی لهستانی، ژیگانتیسم، زنگ‌ها و درنگ‌ها از وی منتشر شده است .

احمد علی راغب که متولد «دوازدهم اردیبهشت ۱۳۲۳» در شهرستان بندرانزلی است ، در سال 1399 در ۷۶ سالگی پس از تحمل سال‌ها درد و رنج ناشی از بیماری سرطان در 18 آذرماه دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha