۱۴۰۲.۰۲.۱۱

زهرا بخشی-خبرنگار: کنار یک حوض فیروزه‌ای، در حیاط قدیمی یک مدرسه، سی، چهل روحانی جوان نشسته‌اند. عکس، آرامش عجیبی دارد، از آنها که تو را می برد به آرامش مهربانانه مسجد و ناخودآگاه می ایستی و برای لحظاتی خیره می شوی به این عکس بزرگ که در ورودی نمایشگاه، هر بیننده ای را برای لحظاتی مجذوب می‌کند. اینجا نمایشگاه عکس مبشران است؛ نمایشگاهی شامل 40 عکس از سیدجواد میرحسینی با موضوع فعالیت‌های تبلیغی و مواسات در دوران کرونا و سیل که در گالری شماره یک خانه عکاسان حوزه هنری برپاست. در این نمایشگاه، عکاس تلاش می کند تا همزمان با روایت اتفاقات تلخ و خاطرات روزهای سخت آن روزها، ‌به مخاطبش بگوید که حتی در آن روزها هم همه چیز سیاه و تیره نبود و شعله های امید و زندگی همچنان روشن بوده است.

پشت همه آرامشی که در عکس بزرگ ورودی نمایشگاه به چشم می خورد،‌ وقتی که از آن می گذری و وارد نمایشگاه می شوی، یکباره انگار پرت می شوی به فضایی معنوی. فضایی پر از عشق، ترس و ایثار. تصاویری از غسالخانه و از افرادی که در آن شرایط سخت و ترسناک کرونا در حال کفن کردن جانباختگان هستند، از امدادرسانی بی دریغ در هنگامه سیل ، از مرد میانسالی که در هنگامه کرونا در حال ماسک پخش کردن میان مردم است و... اما شخصیت اصلی همه این تصاویر، یکی است، روحانیونی که در سخت‌ترین لحظات به دل آتش زده اند تا کمک رسان همطونانشان در سختی باشند.

من حالا دراین نمایشگاه هستم تا راوی این عکس ها باشم، به جای عکاس این مجموعه شگفت انگیز و دیدنی، من می خواهم راوی روزهای تلخی  باشم که با فداکاری آدم هایی که جانشان را در دست گرفتند به روزهای شیرین پیوند خورد،‌ راوی روزهای شیرینی که با قهرمانان این عکس ها شیرین تر شد.

در میانه کرونا

قهرمان‌های بی ادعا

در یکی ازاین عکس‌ها، در کوچه ای خلوت و سوت و کور از هراس کرونا،‌ در حالی که درهای تمام خانه‌ها بسته است، یک روحانی در حال توزیع ماسک و بسته‌های بهداشتی است.

 در توضیح عکس آمده است که « امام جماعت مسجد امیرالمومنین (ع) رشت ،‌ در حال اهدای بسته بهداشتی به یک شهروند است، آنها در دوران شیوع کرونا که کشور با کمبود ماسک مواجه بود با کمک زنان و مردان مسجدی، ماسک و دستکش تولید می کردند».

 تغسیل و کفن

قهرمان‌های بی ادعا

در روزهای یکه تازی کرونا، به دلیل محدودیت های کرونایی، امکان برگزاری مراسم سوگواری برای عزیزان از دست رفته وجود نداشت. ترس و وحشتی که از این ویروس عجیب به دل همه افتاده بود، حتی خاکسپاری ها را هم غریب و خلوت کرده بود اما در آن زمانه ،‌ گروهی از طلبه‌ها و روحانیون جهادی پای کار آمدند تا پیکرجان باختگان در نهایت احترام به خاک سپرده شود.

در تعدادی ازعکس های نمایشگاه، ‌بیننده با طلبه های جوانی روبرو می شود که در حال آماده شدن برای تغسیل اموات کرونایی و یا در حال کفن کردن میت هستند. در توضیح عکس آمده است : « ‌در گوشه حیاط بیمارستان رازی رشت ، دو طلبه در حال تیمم دادن میتی هستند که  بر اثر کرونا فوت کرده است، ‌آن اوایل شرایط تغسیل فراهم نبوده و افراد را تیمم می دادند».

یلدای جهادی ها

قهرمان‌های بی ادعا

  عکس‌ها اما تنها به روزگاران تلخ برنمی گردد،‌ عکس هایی ازروزها و خاطرات خوش زندگی همچون یلدا، اردوهای مدرسه و.... نیز در میان این عکس ها زیاد است.

در یکی ازعکس های نمایشگاه، طلبه های جوان به مناسبت شب یلدا در حال آماده کردن بسته های غذایی و توزیع آن بین افراد کم برخوردار هستند،‌ عکسی که در آن زندگی و امید موج می زند. در توضیح عکس آمده است:« یک گروه جهادی به مناسبت شب یلدا بسته های غذایی را برای توزیع بین افراد کم برخوردار آماده می‌کنند».

مثل یک رود ‌آرام

در نمایشگاه مبشران ، عکسی از طلبه ای به نمایش گذاشته شده است که در طبیعت بکر در حال ماهیگیری است، عکسی از فعالیت و تلاش یک روحانی برای صید روزی خود از سفره حلال خدا.

شادی ایثار

در این نمایشگاه عکس ها حرف ها زیادی دارند. عکسی از فعالیت یک گروه جهادی هم در معرض دید قرار گرفته است که در آن روحانیون امدادگر، در تاریکی شب بعد از خدمت رسانی به مردم سیل زده، در حال نگاه کردن به فیلم فعالیتشان در یک روز سخت هستند، نکته جالب این عکس آن است که در چهره آنها خستگی دیده نمی شود ،‌شادی، نشاط و لذت کمک به یک همنوع

دوستان جهادی

عکسی از سه طلبه جوان که در حیاط مدرسه با لبخندی که بر چهره شان نقش بسته  است، در حال کمک کردن به هم برای پیچیدن عمامه های هم هستند، یکی دیگرازعکس های جذاب این نمایشگاه است،‌ در توضیح عکس آمده است : طلاب در حیاط مدرسه در حال پیچیدن عمامه هستند تا برای چند روز بعد به شهرهایشان برای تبلیغ دینی بروند.

 پروژه مبشران چگونه متولد شد؟

قهرمان‌های بی ادعا

سید جواد میر حسینی عکاس این نمایشگاه در توضیح پروژه مبشران اینگونه می گوید. پروژه مبشران را از سال  1395 در شهر قم شروع کردم . هر چند در ابتدای کار، طلبه ها به راحتی قبول نمی کردند که جلوی دوربین قرار گیرند،  اما رفته رفته با استقابل آنان مواجه شدم . بعد از پیروزی انقلاب 57 ،‌تمرکز نگاه ها به قشر روحانیت، چندین برابر شد، این انقلاب تنها انقلاب شیعی در جهان بود و طبیعتا روحانیون جزو جدایی ناپذیر این واقعه بودند . با این وجود، به خاطر عدم رسانه ای شدن سبک زندگی آنان، تلقی مردم نسبت به آنان همواره کامل نبوده و بعضا تصوری غیر حقیقی از واقعیت زندگی آنها دارد،  برخلاف تصورعامه تنها بخش کوچکی از روحانیون در مشاغل سیاسی مشغول کارند و بیشتر آنها همان مشی سنتی خود را حفظ کرده و به فعالیت های تبلیغی می پردازند و برای انجام این وظایف از فناوری های روز نیز بهره می جویند و در شبکه های مجازی حضوری فعال و موثر دارند.

در زمان حاضر، علاقه مندان بعد از قبولی در امتحان ورودی و مصاحبه شفاهی می توانند وارد مدرسه های علمیه شوند . به طور معمول، آنها در پنج شش سال اول تحصیلی بصورت تمام وقت مشغول درس ، مباحثه و آزمون هستند. بعد از این سال ها دروس تخصصی شان شروع می شود و تا جایی که خودشان بخواهند می توانند به تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازند.

نظام آموزشی آنان تا حدی شبیه دانشگاهای کنونی است و بعد از اتمام تحصیل،‌معمولا برای اقامت دائم وتبلیغ به شهرهایشان باز می‌گردند و عده ای در مساجد،  عده ای در نقش معلمی و عده ای هم با توجه به تخصص شان در ادارات دولتی و مراکز خصوصی مشغول به کار می شوند . در این مجموعه سعی کرده‌ام فرآیند تحصیل آنها را در کنار فعالیت های تبلیغی شان در شرایط عادی و غیرعادی به ثبت برسانم .

نمایشگاه عکس مبشران در تاریخ 20 فروردین 1402 افتتاح شده و تا 20 اردیبهشت 1402  به مدت یکماه در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ میزبان بازدیدکنندگان است.

این عکس ها از فدکاری می گویند

عکس های موجود در نمایشگاه مبشران هر کدام بخشی از زندگی  آدم ها را تعریف می کنند،‌ کرونا، سیل ، یلدا، روزهای خوش مدرسه و اردوهای آن ، کلاس های درس و امتحان. اما شخصیت ثابت در این عکس ها طلبه های جوانی هستند که باانگیزه های فراوان از دل وجان با عمق وجوشان در مسیر کمک به مفهوم واقعی کلمه قدم برمی دارند و با کارهای جهادی شان در روزهای سخت زندگی در کنار مردم و هم قدم با آنها در راه خدمت رسانی تلاش می کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha