۱۴۰۲.۰۲.۱۱

پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی درس‌گفتار «روشنگری؛ از فلسفه تا جامعه‌شناسی» را به صورت مجازی و حضوری از هجدهم اردیبهشت‌ماه، برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، درس‌گفتار «روشنگری؛ از فلسفه تا جامعه‌شناسی» که با تدریس محسن میرمهدی از هجدهم اردیبهشت‌ماه به مدت 12جلسه (دوشنبه‌ها) ساعت 17برگزار می‌شود، به تأملاتی در سخنرانی «علم به مثابه حرفه» ماکس وبر اختصاص خواهد داشت.

 در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

رقابت بین دین و فلسفه در ارائه معنی زندگی شخصی و اجتماعی در اروپای قرن هجدهم، به نفع فلسفه روشنگری انجامید. انتشار مقاله «روشنگری چیست؟» در ۱۷۸۴، پنج سال قبل از انقلاب فرانسه، سندی است در این مسیر. اما این تفوق عمر کوتاهی داشت. اگر فلسفه خود را وارث رسالت دین در تعریف معنی زندگی، تاریخ و اخلاق می‌دانست، نیم قرن بعد پوزیتیویسم خود را محق می‌دانست که از دین و فلسفه، سلب مالکیت کند.

ظهور سیستم و روش علمی جدیدی به نام جامعه‌شناسی، بیانگر این خلع ید و به دنبال انتقال مقام از حوزه دین به فلسفه و در نیمه دوم قرن نوزدهم، از فلسفه به پوزیتیویسم بود. از آن زمان تا به حال، فلسفه و دین در جامعه‌شناسی (و مشتقات آن) سکولاریزه شده، در مقابل ادعای رقابتی آن، در موضع دفاعی قرار گرفته‌اند.

بعد از بررسی و نقد مواضع کانت در «روشنگری چیست؟»، مطالعه و تأمل در (گزینه‌ای از) متن سخنرانی ماکس وبر، «علم به مثابه حرفه»، همانند یک پروتکل در مورد آن جابه‌جایی تاریخی، یک موضوع محوری این درس‌گفتار است. همچنین موضوع محوری دیگر، توجه خاص به چگونگی مشکلات و عوارض عبور از فرهنگ و اقتصاد جامعه سنتی به فرهنگ و اقتصاد جامعه صنعتی در تاریخ اجتماعی ایران در قرن گذشته است. از این جهت رجوع به متون مربوطه از مراجع دینی و دنیوی و بررسی نسبت آن‌ها با این جابه‌جایی‌ها لازم و توجه به آثار هنری و فرهنگی و تحلیل و نقد موضوعی آن‌ها نیز مدنظر هستند.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره برای علاقمندان به مطالعات فلسفی و جامعه‌شناسی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در رشته‌های به خصوص علوم انسانی و اجتماعی مناسب است.

مدرس این دوره کیست؟

مدرس این دوره محسن میرمهدی، آهنگساز و دکترای فلسفه است که ١٣٢٧ در تهران به دنیا آمد. وی بیش از پنجاه سال در برلین زندگی و تدریس کرده ‌است. موزیکولوژی را نزد پرفسور کارل دالهاوس و تئوری موسیقی و آهنگسازی را نزد پرفسور هاینریش پوز فراگرفت. در سال ١٣٧٢ به درجه دکترای فلسفه نزد پرفسور کلاوس هاینریش در رشتۀ علوم ادیان و فلسفۀ دین از دانشگاه آزاد برلین نائل آمد. از سال ١٣۵٧ در رابطه با موضوعات مختلف مذهب، فرهنگ، هنر، استتیک و موسیقی مقالات متعددی از او به چاپ رسیده و نیز سخنرانی‌های فراوانی در آلمان و ایران داشته است.

پیش از این میرمهدی درس‌گفتار «روندها و نمودهای عرفی شدن در ایران» را در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ارائه کرده ‌است.

شیوه اجرایی کلاس چگونه است؟

درس‌گفتار در ۱۲ جلسه به صورت مجازی و حضوری، با متن‌خوانی سخنرانی «علم به مثابه حرفه» ماکس وبر، آغاز می‌شود و برحسب روند مباحث در جلسات، متون دیگر نیز انتخاب و استفاده خواهد شد. منابعی که در این دوره از آن‌ها استفاده خواهد شد:

- ماکس وبر، «علم به مثابه حرفه» در: لورنس کِهون، «متن‌های برگزیده از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم»، ویراستار عبدالکریم رشیدیان، تهران ۱۳۸۱، ص‌ص ۱۷۸-۱۷۱.

- علامه محمدتقی مصباح یزدی، «تفاوت فلسفه اخلاق کانت و فلسفه اخلاق اسلام» (۱۳۹۳)، در: (پایگاه اطلاع‌رسانی).

- آیت الله عبدالله جوادی‌آملی، «نسبت دین و دنیا»، نشر اسراء.

- سید مرتضی آوینی، «معنای توسعه»، ۱۳۶۲ در: «مبانی توسعه و تمدن غرب»، صص ۱۰-۳، تهران ۱۳۷۶.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر اقدام کنند و هجدهم اردیبهشت‌ماه ساعت 17 در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری واقع در تقاطع خیابان سمیه و حافظ، جنب مسجد آیت الله خامنه‌ای حضور یابند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha