۱۴۰۲.۰۲.۱۰

این روزها نام انیمیشن«لوپتو» که از تولیدات مرکز انیمیشن حوزه هنری است، به واسطه حضور در رویدادهای مختلف بین‌المللی و اکران در 10 جشنواره‌ خارجی، بر سر زبان‌ها افتاده و توانسته با جذابیت‌های فنی، محتوایی و داستانی‌اش، توجه مخاطبان کودک و نوجوان دیگر کشورها را جلب کند. این در حالی است که فروش این انیمیشن در کشورمان به مرز 23میلیارد تومان رسیده و نقطه عطفی درخشش انیمیشن ایرانی را رقم زده است. این گزارش روند موفقیت‌های لوپتو در داخل و خارج از کشور را بررسی می کند.

اکران در 10 جشنواره بین‌المللی

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، انیمیشن سینمایی موزیکال لوپتو با فضایی شاد و مهیج و استفاده از تکنیک سه بعدی در استودیو فراسوی ابعاد، توسط هنرمندان کرمانی تولید شد تا روایتگر داستانی در ژانر کمدی و ماجراجویانه باشد که به کودکان دنیا مفاهیمی چون امیدواری و تلاش‌ را بیاموزد.

بر همین اساس و با توجه به افقی که تولیدکنندگان این اثر برای اکران آن در سطح ملی و بین‌المللی داشتند شیوع ویروس کرونا نیز نتوانست بیش از دو سال اکران این اثر را به تعویق بیندازد؛  بنابراین اولین اکران فرامرزی این انیمیشن در جشنواره‌های بین‌المللی از شهریور 1401 و نمایش در سینماهای کشور از آبانماه سال 1401 آغاز شد.

این انیمیشن به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی شهریور سال ۱۴۰۱ در نخستین اکران فرامرزی، به دهمین جشنواره یونیورسال کیدز (UKFF)  راه یافت و توانست در جشنواره‌ای که با شعار «بله به کودکان و بله به صلح جهانی» به موضوع‌ِ محوری صلح می‌پرداخت، روحیه صلح‌جویی و شاد کودک ایرانی را در شهر استانبول کشور ترکیه به سینماگران خارج معرفی کند.

 این اثر با جلب توجه مخاطبان و مدیران فرهنگی بین‌المللی در دومین گام به سومین دوره جشنواره جهانی کیدز سینما که از ۱۱ آذرماه 1401 به مدت یک هفته با شعار (آینده بهتر برای کودکان) در شهر بمبئی هند برگزار شد، رسید و پس از آن نیز توانست با سومین حضور جهانی خود در هشتمین جشنواره فیلم سیه‌را بولیوی، که از 11  تا ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۱ در شهر سانتاکروز بولیوی برگزار شد، خوش بدرخشد.

موفقیت در جشنواره‌های هند، فرانسه و عراق

البته موفقیت این انیمیشن سینمایی که در مرکز انیمیشن حوزه هنری استودیو فراسوی ابعاد تولید شده به همینجا ختم نمی‌شود چراکه «لوپتو» دی ماه سال 1401 نیز در دو رویداد بین‌المللی به نمایش درآمد و جایزه بهترین انیمیشن را در چهارمین جشنواره احمدآباد هند و دیپلم افتخار جشنواره بین‌المللی بریج آو پیس (پل صلح) فرانسه را کسب کرد.

این اثر همزمان با اکران در سینماهای داخل کشور و جشنواره‌های سراسری چون جشنواره «ایران آینده» و پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، در بهمن ماه 1401 هم  به نوزدهمین دوره جشنواره «کیدز فرست» آمریکا که مختص کودکان و نوجوانان است و در آن فیلم‌هایی از کودکان رنگین‌پوست، تغییرات آب و هوایی و محیط زیست، عدالت اجتماعی به نمایش در می‌آید، راه پیدا کرد.

«لوپتو» به عنوان یکی از تولیدات پرمخاطب باشگاه فیلم سوره، اسفندماه 1401 نیز راهی جشنواره کرکوک عراق شد و به عنوان بهترین فیلم این جشنواره شناخته و معرفی شد.

حضور در رویدادهای جهانی سال 1402

در ادامه، این انیمیشن به دوازدهمین ‌دوره جشنواره فیلم‌های کودکان هندوستان (ICFF) که از ۲۱ تا ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ در بخش‌های فیلم بلند داستانی و انیمیشن، فیلم کوتاه مستند، داستانی و انیمیشن در لاکنو هندوستان برگزار شد، راه یافت.

همچنین باتوجه به ویژگی‌های محتوایی، جاذبه‌های تصویری و فنی انیمیشن «لوپتو»، این اثر مورد توجه برگزارکنندگان چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو هم قرار گرفت و اردیبهشت ماه 1402 در بخش انیمیشن این رویداد هنری به نمایش درآمد.

اکران‌های خارجی «لوپتو» این روزها تا جایی ادامه پیدا کرده که همزمان با ایام عیدفطر نیز با دوبله عربی روی پرده سینماهای کشور لبنان رفت و پس از آن نمایشش در سینماهای شمال آفریقا، عراق، سوریه و دیگر کشورهای عرب‌زبان ادامه خواهد داشت.

ترکیه، آمریکا و روسیه میزبانان بعدی «لوپتو»

محمدحسین صادقی تهیه کننده «لوپتو»، درباره اکران‌های پیش‌روی این انیمیشن به رایزنی‌ها با مسئولان فرهنگی ترکیه و مدیران جشنواره روسیه اشاره کرد و گفت: ماه آینده جشنواره‌ای در روسیه برگزار خواهد شد که ما برای اکران «لوپتو» به عنوان اولین محصول سینمایی مرکز انیمیشن سوره در حال رایزنی با مسئولان آن هستیم و تصمیم داریم این اثر را در ترکیه و کره جنوبی هم به نمایش در آوریم.

وی با بیان اینکه رایزنی با ترکیه برای نمایش «لوپتو» ادامه دارد از اکران این انیمیشن طی هفته آینده (اواسط اردیبهشت ماه) در جشنواره انیمیشن پالم اسپرینگز آمریکا خبر داد.

بیشترین بازخوردها

وی با بیان اینکه لوپتو بیشتر در پلتفرم‌ها و شبکه‌های کودک و نوجوان کشورهای مختلف نمایش داده شده  اظهار کرد: بیشترین بازخورد فرامرزی از اکران «لوپتو» از سوی کشور روسیه، ترکیه و کشورهای شرق آسیا بوده است.

قانع کردن سینماداران بین‌المللی، بسیار مشکلی است

صادقی درباره رقابت در بازار بین‌المللی انیمیشن اظهار کرد: تاکنون نمایش «لوپتو» در جشنواره‌ها و رویدادهایی چون هفته فیلم و انیمیشن بوده چراکه اکران به صورت عمومی در سینماهای خارج از کشور کار بسیار سختی است و ما باید برای تحقق آن با فیلم‌های روز جهان رقابت کنیم و در این بین قانع کردن سینماداران حوزه بین‌الملل، بسیار مشکلی است.

23 میلیارد فروش گیشه

وی درباره فروش این انیمیشن در ایران نیز اعلام کرد: «لوپتو» تا امروز 20 میلیارد و 800 میلیون تومان فروش گیشه در سینماهای کشور داشته و با توجه به اینکه فاز اول سینما مهر در 60 شهر فاقد سینما یا سینمای فعال با انیمیشن «لوپتو» آغاز شده، 2 میلیارد تومان هم عواید حاصل از فروش بلیت در سینماهای سیار و شهرهای فاقد سینما بدست آمده که در جمع چیزی حدود 22 میلیارد و 800 میلیون تومان شده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha