شامگاه جمعه 12 اسفندماه، جشنواره «فیلم 100» با برگزاری آیین اختتامیه، به کار خود پایان داد. اما چرا برگزاری این رویداد حائز اهمیت است و در این دوره از آن چه گذشت؟ از روز چهارشنبه دهم اسفندماه، پردیس سینمایی ملت میزبان یک رویداد متفاوت بود؛ جشنواره بینالمللی فیلم 100 در حالی سیزدهمین دوره برگزاری خود را با دبیری یوسف منصوری پشت سر گذاشت که سینمای ایران شاهد احیای یکی از مهمترین جشنوارههای خود بود. احیای یک جشنواره پس از 4 سال 18 سال پیش بود که ایده راهاندازی جشنوارهای با هدف نمایش و ارزیابی فیلمهای کوتاه کوتاه، در مختصات زمانی 100 ثانیه، به ذهن برگزارکنندگان جشنواره فیلم 100 رسید. این ایده خیلی زود با حمایت حوزه هنری، رویدادی را پایهگذاری کرد که از همان گامهای اولیه با استقبال ویژه از سوی علاقهمندان فیلمسازی مواجه شد. بعد از برگزار دوازدهمین دوره از این رویداد در سال 97 بهدلیل مشکلاتی همچون فراگیری کرونا، برگزاری این رویداد بهمدت 4 سال با وقفه مواجه شد. از این منظر میتوان برگزاری سیزدهمین دوره از جشنواره فیلم 100 را احیای یک رویداد مهم سینمایی دانست. رویدادی که از اولین دوره برگزاری آن تا پایان دوره دوازدهم مجموعا پذیرای بیش از 19 هزار فیلمکوتاه بوده نزدیک به 9 هزار فیلمساز علاقهمند با آثار کوتاه خود در آن حضور پیدا کرده بودند. دوره سیزدهم میزبان چند اثر بود؟ با اعلام پایان مهلت ارسال آثار به سیزدهمین جشنواره فیلم 100، در مجموع 4622 اثر در سه بخش ملی، بین المللی و مخاطب کودک و نوجوان در دبیرخانه جشنواره ثبت شد. در بخش ملی از میان 2195 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 173 اثر در بخش ملی به جشنواره راه یافت که از این میان 97 اثر در بخش مسابقه و 76 اثر در بخش غیررقابتی در روزهای برگزاری جشنواره به نمایش درآمدند. در بخش بینالملل هم از میان 2427 اثر رسیده به دبیرخانه، 88 اثر به سیزدهمین جشنواره راه یافتند که از این میان 39 اثر در بخش مسابقه و 49 اثر در بخش خارج از مسابقه روی پرده رفتند. همچنین 69 اثر در بخش مخاطب کودک توسط هیات انتخاب به جشنواره فیلم 100 راه یافتند که از این میان 25 اثر در بخش مسابقه و 44 اثر در بخش غیررقابتی حضور داشتند. نکته مهم این که طی دو روز اکران این آثار در پردیس سینمایی ملت هیچ محدودیتی برای مخاطبان وجود نداشت و همه علاقهمندان به سینمای کوتاه این امکان را داشتند که بهصورت رایگان به تماشای آثار جشنواره بنشینند. در پردیس «ملت» چه خبر بود؟ برنامههای سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم 100 طی دو روز برگزاری در پردیس سینمایی ملت، محدود به اکران آثار نبود و برنامههای مهم دیگری همچون کارگاههای آموزشی و رویداد پرتاب ایده نیز در دل این جشنواره برگزار شد. از سینماگران ایران شاخصی که در جشنواره سیزدهم فیلم 100 در قالب برگزاری کارگاه آموزشی به انتقال تجربیات خود به علاقهمندان پرداختند میتوان به کاظم دانشی کارگردانی فیلم «علفزار» از پدیدههای جشنواره چهلم فیلم فجر و لیلی عاج کارگردان فیلم «سرهنگ ثریا» از آثار موفق جشنواره چهلویکم فیلم فجر اشاره کرد. در کنار کارگاههای آموزشی، اولین نوبت از رویداد پرتاب «100*100» هم در این جشنواره برگزار شد. رویدادی که پیشتر بهعنوان «پیچینگ» شاهد برگزاری آن در جشنوارههای مختلف بودیم و اینبار با تمرکز بر ایدههایی برای مدیوم سینمای کوتاه در قالب جشنواره 100 برگزار شد. در این رویداد 21 صاحب طرح، با هدف جذب سرمایهگذار، به تشریح و دفاع از ایدههای خود برای فیلمسازی پرداختند. سهم چهرهها از جشنواره سیزدهم «100» از نکات مهم درباره سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم 100 حضور و همراهی چهرههای معتبر سینمایی در ترکیب هیأتهای انتخاب و داوری این رویداد بود. کاظم دانشی، ابراهیم امینی، سجاد نوروزی، بهروز نورانیپور، هادی ناییجی، و محمد خیراندیش برخی از چهرههای سینمایی حاضر در هیأتهای انتخاب سه بخش اصلی جشنواره امسال بودند. اما در ترکیب هیأت داوران چهرههای باسابقهتری همچون کمال تبریزی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، هادی مقدمدوست، بهرام عظیمی و محمدرضا خردمندان به ارزیابی حاصل کار فیلمسازان جوانتر پرداختند. با همین پشتوانه هم احتمالا امشب و در آیین اختتامیه جشنواره سیزدهم فیلم 100 شاهد تجلیل از استعدادهای گمنامی خواهیم بود که بعید نیست در آیندهای نزدیک تبدیل به سرشناسترین چهرههای سینمای ایران شوند. انتهای پیام/
شامگاه جمعه 12 اسفندماه، جشنواره «فیلم 100» با برگزاری آیین اختتامیه، به کار خود پایان داد.
نظر شما