محمدحسین نیرومند در نشست نمایشگاه «کار خودشونه» به اهمیت سواد بصری و نگاه پرسشگر انسان در مواجهه با آثار هنری پرداخت.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، محمدحسین نیرومند در نشست تخصصی نمایشگاه «کار خودشونه» که نمایشگاهی شامل پوسترهای وی با موضوع نقدی بر اغتشاشات اخیر بوده و در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری دایر است، به سواد بصری اشاره کرد و گفت: در صرف سواد بصری یک روند ثابت وجود دارد که بر اساس توانایی ادراک بصری شکل میگیرد و بر همین اساس هم گفته میشود که زبان بصری زبان انسان است.
وی در ادامه فیلمی ۱۵ ثانیهای را پخش کرد تا در نهایت به اتفاقات غیرمعمول که از چشم انسان مغفول میماند اشاره کند.
وی دلیل دیده نشدن برخی تصاویر و رویدادها راعدم تمرکز و توجه انسان به آن موضوع معرفی کرد و گفت: چشم آن چیزی را میبیند که ما به آن دقت کنیم؛ بنابراین چشم انسان چندان هم قابل اطمینان نیست. در حقیقت فیزیولوژی چشم به گونهای طراحی شده که چیزهایی را ببینیم که روی آن تمرکز میکنیم و بر همین اساس ما فقط فکر میکنیم که همه چیز را میبینیم، در حالی که چشم همه چیز را نمیبیند.
وی در ادامه به بخشهای مختلف چشم انسان اشاره کرد و افزود: هر آنچه که منطبق با فرورفتگی چشم و سلولهای مخروطی که بیشترین قدرت تشخیص را دارند، باشد، همان دقت بر روی همان بخش از تصویر خواهد بود.
نیرومند چند نمونه و مثال درباره تمرکز و پرش چشم انسان برای تمرکز بر تصاویر و اجسام مختلف را مطرح کرد و گفت: چشم انسان پس از دیدن نقطهای که منطبق با فرورفتگی و سلولهای تشخیصی است، بر نقطهای دیگر پرش دارد. زبان تصویر اینگونه شکل میگیرد که نشانهها بر اساس خواست و انتخاب هنرمند در موقعیتی قرار میگیرند که چشم مخاطب آنگونه که او میخواهد داستان را دنبال کند و به معنا دست یابد. آنچه که در تصویر اتفاق میافتد این است که باید عناصر تصویری را متناسب با ظرفیت ادراک بیرونی قرار دهیم.
وی ادامه داد: عناصر در قصههای کوتاه به گونهای کنار هم چیده میشود که با کشف یک چیز، قصه مشخص شود و کشفی حاصل شود.
نیرومند دلیل اهمیت سواد بصری را لذت از دیدن تصاویر معرفی کرد و در ادامه گفت: مخاطب ویژگی دریافتی خاصی دارد که بر اساس آن آثار را ارزیابی میکند. برای مخاطب چی و کجا به عنوان پرسش اصلی است؛ بنابراین در مواجهه با آثار هنری هم پاسخ به این سوال را جستجو میکند.
انتهای پیام/
نظر شما