نشست تخصصی «موسیقی از اعتراض تا انقلاب» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی مدرس حوزه و دانشگاه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، در ابتدای این نشست که عصر سهشنبه 18 بهمن ماه 1401 با حضور سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری استان قم و جمعی از علاقمندان به مباحث نظری و فقهی در حوزه موسیقی برگزار شد، حجت الاسلام فلاحتی در اهمیت هنر موسیقیدر ادوار مختلف تاریخی گفت: در اهمیت بیبدیل موسیقی همین بس که تمامی دانشوران و فیلسوفان و تمدنشناسان تاریخ بشر، دربارهاش صحبت کردهاند. فیثاغورث آنرا از ارکان 6 گانه اصلاح نفس، افلاطون آنرا از لوازم مدینه فاضله و ارسطو آنرا از عوامل 5 گانه تربیت اخلاقی میدانستند.
وی در خصوص نگاه ادیان به موسیقی نیز گفت: در تمامی ادیان الهی از جمله اسلام، بعنوان اصلیترین جزء تمامی سنتها، نیز از موسیقی به حساسیت سخن رفته است. در ذیل 10 آیه قرآن کریم از آلات موسیقی و غنا مطالبی وارد شده است. همچنین در 400 روایت از معصوم در باب موسیقی، در ابعاد سلبی و ایجابی آن، طرح بحث شدهاست که از مجموع تمامی کلمات اندیشمندان تاریخ و نیز ادیان الهی،چنین برمیآید که موسیقی سریعالتاثیرترین و نیز قویالتاثیرترین هنر بشریاست.این تاثیرات دوسویه بوده و فقط دارای تاثیر مثبت نبوده است. حکمای ثلاثه یونان معتقد بوده اند موسیقی اگر از نوع نازل و شهوانی باشد، نهاد انسان و اجتماع را به پستی میکشاند.
این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد:در روایات شیعه نیز در کنار تعابیر مذمت موسیقی و غنا و آثار منفی نوع حرامش، 40 تعبیر در مدح موسیقی نیز واردشده است.از جمله اصرار قرآن بر احیاء و اماته موجودات بواسطه یک شیپورو آلت موسیقی توسط اسرافیل است.
وی در ادامه به دسته بندی نظرات فقهای شیعه درباره موسیقی پرداخت و گفت: موسیقیِ سازی در نزد فقهای شیعه دارای 4 تطور فتوایی و موسیقی آوازی دارای 2 تطور تاریخی بوده است. امام خمینی(ره) در بدو انقلاب بواسطه کثرت موسیقیهای عیاشانه مرسوم در حکومت قبل، آنرا ممنوع مطلق اعلام نمودند لکن در دهه 60 بواسطه تولیدات مثبت فراوان موسیقیدانان متعهد آندوره فتوایشان رسما تغییر کرده، و تنها نوع لهوی آنرا حرام دانستند. این نشان میدهد هم موسیقی به فقه و مذهب خدماتی داشته و هم مذهب برای مشروعیت بخشی و بالندگی به موسیقی، خدماتی داشته است.
حجت الاسلام فلاحتی با اشاره به آخرین مرحله تطور فقهی شیعه درباره موسیقی گفت: مع ذلک و حتی با حمایت بی نظیر آیت الله خامنه ای پس از امام راحل، در دهه 90 و در سالهای اخیر،نوعی موسیقی اعتراضی افراطی، شکل گرفته است که تمامی آن تعاملات مذهب و موسیقی و نیز حمایتهای بی دریغ حاکمیت را از موسیقی، نادیده انگاشته و در صدد فعالیتهای غلوگونه در باب اجتماع میباشد. خصوصا در قضایای اخیر کشور، برخی اهالی موسیقی در داخل، با تعطیلی کنسرتها و اظهار مواضع سیاسی دشمن شادکن، علیه انقلاب، فعالیتهایی نمودند.
انتهاي پيام/.
نظر شما