۱۴۰۱.۱۰.۲۱

منتخب نخستین سوگواره ملی خورشید ضمیران اظهار کرد: در شعر آیینی باید به دنبال نگاه نو و بدیع بود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، «مریم محمدیان»، نفر منتخب سوگواره ملی خورشید ضمیران در حاشیه آیین اختتامیه این سوگواره با اشاره به اینکه شعر آیینی در هر قالبی از ادبیات فارسی قابلیت اجرا دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ادبیات ما شعر آیینی غالباً با مرثیه‌خوانی همراه بوده است و در قالب تئاتر به تعزیه رسیده است، گاه به نظر می‌رسد که موزون بودن این اشعار خیلی دلنشین‌تر از کار در می‌آیند مخصوصاً اینکه بتوانیم از اوزانی استفاده کنیم که ریتم مرثیه‌خوانی را به مخاطب انتقال بدهیم.

وی در مورد شاخصه‌های شعر آیینی ادامه داد: شعر آیینی مثل سایر شعرها دارای عنصر موسیقی و خیال است ولی من معتقدم که برای اینکه شعر آیینی خوبی داشته باشیم باید سعی کنیم از آن کلیشه‌هایی که همواره شنیده‌ایم فاصله بگیریم و یا اگر قرار است که آن کلیشه‌ها را اجرایی کنیم با نگاه نویی سراغش برویم که بتوانیم تازگی را برای مخاطب داشته باشیم و مخاطب از «تکرار» دچار «زدگی» نشود و دلسرد نگردد. در حقیقت معتقدم که دیدگاه نو در شعر آیینی بسیار لازم است.

محمودیان در مورد تصویرهای نویی که در شعر خود به کار بسته می‌گوید: در شعر من حضرت اباالفضل(ع) به ماهی قرمزی تشبیه شده است که در رود فرات به جای آب در آتش شنا می‌کند. همچنین من تلاش کردم که یک تشبیه دیگر نیز در مورد امام حسین(ع) در شعرم به کار گیرم که آن صحنه ای اشاره دارد که امام(ع) از تشنگی فیروزه انگشترشان را زیر زبان می‌گذارند.

گفتنی است، «مریم محمودیان» متولد 1363 در گرگان است. او ازسال 80 فعالیت خود را در عرصه شعر آغاز کرده است و جوایز مختلفی در زمینه شعر آیینی و با موضوعات مختلف دیگر در سطح کشور کسب کرده است. او برگزیده اول سوگواره ملی خورشید ضمیران بود که توانست لوح تقدیر و جایزه 40 میلیون ریالی این سوگواره را از آن خود کند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha