۱۴۰۱.۰۹.۲۷

رویداد هنری «برای ایران»، کارگاهی بود که در بخش‌های پوستر، تصویرسازی و کارتون از ۱۸ تا ۲۰ آبان‌ماه در اصفهان برگزار شد، «ایران در آستانه فردا»، «آشوب، علیه پیشرفت»، «دیکتاتورهای خیابانی»، «زن، بردگی، غربگرایی» و «چادرهای افراشته» موضوعات این کارگاه بودند که آثار تولید شده در این کارگاه حالا در فضاهای مختلف شهری، به معرض دید عموم درآمده است. به همین بهانه با «مجتبی مجلسی»، دبیر اجرایی کارگاه درباره این رویداد بزرگ هنری به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید. کارگاه «برای ایران» چطور کلید خورد؟ پس از اعلام فراخوان، به رغم محدودیت‌های فضای مجازی و تبلیغات محدود برای این رویداد، حدود سه برابر ظرفیت در نظر گرفته شده، ثبت نام داشتیم که از این تعداد، ۱۵۷ نفر براساس رزومه‌های ارسالی انتخاب شده و در رویداد حضور پیدا کردند. حاضران در رویداد، علاقمندانی از نقاط مختلف ایران همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، کرمان، یزد شیراز، خراسان، مازندران، تبریز و… بودند که در اصفهان گرد هم آمدند و کارگاه آغاز شد. اساتید این کارگاه تخصصی چه کسانی بودند؟ این رویداد به مدت ۳ روز با همراهی اساتیدی همچون مسعود نجابتی در حوزه گرافیک، محمدرضا دوست محمدی در حوزه تصویرسازی و سید مسعود شجاعی طباطبایی در بخش کارتون برگزار شد. آقایان علی حیاتی، سید مهدی حسینی، حامد مغروری، محمد رازقی، محمود رازدار، محمد روح الامین، محسن گل آرایش، صابر شیخ‌رضایی، مازیار بیژنی، رسول معصوم‌زاده و خانم‌ها آزاده قربانی و زینب ربانی‌خواه نیز به عنوان «مربی» در این رویداد حضور داشتند. این رویداد توسط شبکه‌ای از مجمع طراحان که حول محور نهضت پوستر انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند با همراهی حوزه هنری اصفهان برگزار شد. چه تعداد اثر در این کارگاه تولید شد و آثار در چه مکان‌هایی به نمایش درمی آیند؟ در این کارگاه بیش از ۳۰۰ اثر تولید شد که البته به دلیل اینکه در بحث اکران شهری این حجم از آثار قابل اکران نبود، اساتید بهترین آثار را انتخاب کردند و به این ترتیب قرار شد ۱۰۰ اثر در چند بسته به صورت تدریجی منتشر شود. یک بسته از آثار برای فضاهای شهری و اکران‌های شهری مد نظر قرار گرفت و یک بسته هم برای استفاده در فضای مجازی آماده انتشار شده است. البته این را هم بگویم که این کارگاه چون ادای دین هنرمندان گرافیست به ایران است، در فضای غیررقابتی برگزار شد. هنرمندان شرکت کننده از لحاظ سطح و کیفیت آثار در چه سطحی بودند؟ هنرمندانی که شرکت کرده بودند همه از نظر تکنیکی، هنرمندانی حرفه‌ای بودند و به دلیل آنکه انتخاب و گزینش شده بودند از نظر تکنیک و اجرا مشکلی نداشتیم و آثار تولید شده قابل قبول و قابل دفاع هستند. اما از آنجا که رسالت محتواهای تولیدی ایجاد احساس آرامش و امنیت در جامعه است، بخشی از آثار اکران نمی‌شود، دلیل اکران نشدن این آثار هم گاها اشکال در محتواست یا کارهایی هستند که آن احساس آرامش و امنیت را به مخاطب نمی‌دهند. در این کارگاه قرار نیست آثار تولیدی، شکاف اجتماعی را تشدید کند یا برهم زننده آرامش جامعه باشد. اشاره کردید که این آثار قرار است آرامش را به جامعه القاء کند، نقش گرافیک را در ایجاد این آرامش چطور می‌دانید؟ گرافیک یک مدیوم سریع، ارزان و کارآمد است. ما در بخش‌های دیگر هنری به اندازه گرافیک سرعت تولید آثار نداریم. علاوه بر این، زبان گرافیک، زبانی گویا و سریع است که در این کارگاه توانستیم از این زبان و تجمع هنرمندان به نحو احسن بهره برداری کنیم. در بخش تایپوگرافی،  ما آثار زیادی داریم و تکنیک‌های زیادی را شاهد هستیم. اثر خانم سپیده حسین‌جواد در بخش تایپوگرافی اثر قابل دفاعی است. در این اثر، از خوش‌نویسی ایرانی به خوبی استفاده شده و ترکیب آن با نمادهای مذهبی، ترکیب خیلی موفقی بوده و یک فضای احساسی و آرامش‌بخشی را در این اثر شاهد هستیم. نکته مهم این است که همه هنرمندانی که در این رویداد شرکت کرده‌اند برگزیده هستند. چه اثری برای اکران داشته باشند و چه اثری نداشته باشند. انتهاي پيام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha