۱۴۰۱.۰۹.۲۸

«هنرمند واحد ۵» مستندی درباره زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی از چهره‌های شاخص هنر انقلابی است که در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شده است.

«هنرمند واحد ۵» مستندی درباره زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی از چهره‌های شاخص هنر انقلابی است که در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری به نقل از خبرگزاری مهر، فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی و تهیه‌کنندگی حسین نشاطی یکی از مستندهایی است که در بخش «خارج از مسابقه» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» روی پرده رفت.

این فیلم مستند روایتی از زندگی هنری و حرفه‌ای زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش است که مردادماه سال ۱۴۰۱ بر اثر سکته درگذشت. این فیلم مستند با حضور نزدیک به بیست چهره مطرح هنری از جمله محمدعلی نجفی، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، ناصر پلنگی، مرتضی اسدی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، عبدالحمید قدیریان، علی محمد شیخی، احسان آقایی و … به مرور ابعاد هنری و فعالیت‌های هنرمند مطرح دهه‌های اخیر پرداخته است.

زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی شخصیتی تأثیرگذار در هنر ایرانی و انقلابی معاصر دارد که تا به امروز کمتر به ابعاد مختلف فعالیت‌های هنری او پرداخته شده است.

وفاداری منصفانه به یک شخصیت محبوب و صادق

سعید الهی تهیه‌کننده و کارشناس فرهنگی در یادداشت کوتاهی درباره مستند «هنرمند واحد ۵» تأکید کرده است: این فیلم مستند، وجوه شخصیتی و هنری نقاش زبردستی را روایت می‌کند که در طول ۵ دهه از قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در صدد شناخت انواع مکاتب و پدیده‌های هنری دنیا و بومی سازی آنها در جامعه پیرامونی خود بود. از محاسن و مزیت‌های حبیب الله صادقی فقید به عنوان یکی از علمداران هنر انقلاب، تلاش بی وقفه او تا آخرین لحظه حیات و فهم و درک او از جنگ‌های شناختی و ترکیبیِ مرسوم در این روزها بود؛ حتی خیلی بیش از مسئولان و سیاستگذاران امر!

از نگاه الهی این مستند فارغ از وفاداری منصفانه به شخصیت محبوب و صادق آن هنرمند دانشگاهی، چهره قابل قبولِ علمی و هنری حبیب صادقی را چنان ساده ولی عمیق و اندیشمندانه به تصویر کشیده است که انگار مخاطب در حال تماشای خلق اثری مدرن و به روز و البته منطبق بر همه آموزه‌ها و وقایع دینی و ملی و محیطی خود است.

وی در ادامه نوشته است: اگرچه تولید اینگونه مستندات پرتره و روایت مستقل فیلمساز از شخصیت اصلی فیلم در روشنگری نسل نوپای جامعه به شدت مورد نیاز است، لیکن اقناع سازی همه طیف‌ها به ویژه منتقدان برای حضور در برابر دوربین اگرچه زمان بر و دشوار است ولی به غنا و باورپذیری اثر کمک شایانی می‌کند.

تصویر «حبیب» در «حقیقت» منعکس شد/ روایت پراحساس از هنرمند انقلابی

انتظار محسن اسلام‌زاده از تیم سازنده «هنرمند واحد ۵»

محسن اسلام‌زاده مستندساز درباره فیلم مستند «هنرمند واحد ۵» به خبرنگار مهر گفت: روز اول جشنواره خیلی اتفاقی به سالن آمدم و فیلم «هنرمند واحد ۵» را دیدم؛ اوایل فیلم فکر نمی‌کردم فیلم اینقدر جدی باشد اما کم‌کم که پیش رفت و جلو رفتیم دیدم کار خیلی جدی است و به مساله مهمی پرداخته است؛ حتی در حین نمایش فیلم به جستجو درباره زنده یاد حبیب الله صادقی پرداختم تا اطلاعات بیشتری از این هنرمند پیدا کنم و بدانم زنده هستند یا خیر؛ چراکه حس و حال فیلم می‌گفت فوت شدند اما خواستم مطمئن شوم که در قید حیات هستند یا خیر. وقتی جستجو کردم که مردادماه امسال به رحمت خدا رفتند، تعجب کردم که چطور یک فیلمساز به شخصیتی که کمتر از ۵ ماه پیش به رحمت خدا رفته است، پرداخته و فیلمی مستند درباره او ساخته شده و در جشنواره «سینماحقیقت» نیز حضور دارد.

وی بیان کرد: مشخص بود که فیلم مقداری با سرعت جمع شده و به همین دلیل انتظار من از تیم تولید این است که «هنرمند واحد ۵» بازمونتاژ شود و فضاسازی‌هایش بهتر شود. این فیلم نقاط عطف بسیاری دارد همچنان که در چند جای فیلم با آن گریه کردم. هرچند می‌دانم محدودیت‌هایی برای شخصیت‌پردازی داشته‌اند اما از نقاط قوت فیلم، مصاحبه با طیف‌ها و کاراکترهای مختلف و زیاد بود.

اسلام‌زاده گفت: حالا که فیلم این همه مصاحبه و تصاویر خوب و آرشیو قوی دارد، حیف است که بازمونتاژ نشود و کاری خوب در شأن این هنرمند ارزشمند ساخته شود و مطمئنم که همین فیلم با کار مجدد، می‌تواند در جشنواره‌های دیگر نیز حضوری مؤثر داشته باشد.

تصویر «حبیب» در «حقیقت» منعکس شد/ روایت پراحساس از هنرمند انقلابی

جای «هنرمند واحد ۵» در بخش «شهید آوینی» خالی است

سعید نجاتی فیلمساز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم گفت: نکته‌ای که در ابتدا به نظرم می‌تواند مهم باشد این است که جای این فیلم در بخش مسابقه شهید آوینی خالی بود، چرا که در بخش «شهید آوینی» قرار است شخصیت‌های مهم انقلاب را ببینیم و حبیب‌الله صادقی هنرمندی بود که کارهای فراوانی درباره هنر ایرانی و انقلابی خلق کرده است و با احترام به نظر هیأت انتخاب، از این منظر واقعاً جای فیلم در بخش مسابقه شهید آوینی خالی بود.

وی با اشاره به پرداختن به شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار پیش از مرگ، تصریح کرد: پس از دیدن این فیلم، برایم جای سوال بود که چرا از این هنرمند نقاش به این مهمی که این همه کار مهم و تأثیرگذار داشته، تا الان فیلمی ساخته نشده است اما با تمام اینها همین که یک فیلمساز پس از فوت ایشان دست به ساخت چنین فیلمی زده جای امیدواری دارد اما کاش تا وقتی هنرمندان در قید حیات هستند، باید چنین اتفاقی همچون ساخت یک فیلم برایشان بیفتد.

نجاتی تاکید کرد: حبیب‌الله صادقی شخصیتی بسیار مهم و انقلابی است، کسی که تمام زندگی‌اش را برای هنر ایران گذاشته و این موضوع خیلی مهم است که فقط در قالب یک فیلم پرداخته شود.

وی در پایان گفت: در ساختار مستند نیز نکته‌ای که وجود داشت، این بود که فیلمساز تمام تلاشش را برای پرداختن به این شخصیت کرده است. همچنین مشخص است با زمان محدودی که در اختیار داشته، بیشترین گستردگی را برای معرفی ابعاد شخصیت را به کار گرفته است.

«هنرمند واحد ۵» با موفقیت ظاهر شد

کامیار صادقی هنرمند نقاش و برادرزاده زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی پس از دیدن این فیلم گفت: کار بسیار خوب و پراحساسی بود، همچنین فکر می‌کنم اثری که حبیب دوست داشت از نظر شخصیتی و هنری از خود در جامعه به جای بگذارد، در مستند «هنرمند واحد ۵» با موفقیت منتقل شده بود؛ یعنی زنده یاد حبیب‌الله صادقی دوست داشت تلاش چهل ساله‌اش در مورد هنر انقلابی و ولایی به گونه‌ای به چشم بیاید که این فیلم مستند چنین تصویری از او می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha