دومین دوره از سلسله نشست های چرخ فلک2، با موضوع انیمیشن از سوی کانون اندیشه پژوهی کودک و نوجوان و با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان های تهران، در کانون فرهنگی-تربیتی سمیه شهرری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی، این دوره شامل 4 نشست (2 گروه دختران و 2 گروه پسران) در قالب فوکوس گروپ یا گروههای متمرکز بود که 8آذرماه با حضور دانش آموزان در رده های سنی مختلف، با هدف «ذائقه شناسی نوجوانان» در مورد انیمیشن لوپتو برگزار شد.
در این دورهمی دانش آموزان به گفت وگو درباره انیمیشن لوپتو و شخصیت های آن پرداختند و این انیمیشن از جنبه های گوناگون توسط آنها مورد بررسی قرار گرفت.
مطهره وکیلی (پژوهشگر کانون اندیشه پژوهی) که دبیری این سلسله نشست ها را بر عهده داشت، گفت: در ابتدای این دورهمی، مقدمه و توضیحات لازم درباره روند نشست داده شد و در ادامه از دانشآموزان خواسته شد تا به سوالات پیشرویشان پاسخ دهند؛ محورهای این سوالات ادراک دانشآموزان از انیمیشن و روایت آن، شخصیتهای موردعلاقه و دوستداشتنی، شخصیت های دوست نداشتنی، سکانسهای خندهدار، به نمایش کشیدن فرشته، اسباببازیها و قهرمان و شخصیت اصلی انیمیش بود.
وی ادامه داد: از مهمترین یافتههای این گروهها میتوان به پیامهای ادراک شده دوستداشتنی، نکات دوست نداشتنی انیمیشن و انتظارات از انیمیشنسازها برای تولید انیمیشنهای داخلی اشاره کرد. همچنین امید، شادی، انگیزه، توانمندی و حل مسأله از مهمترین پیامهای دریافت شده از شرکت کنندگان بود. در مواردی پسران از مفهوم اعتماد و بیاعتمادی صحبت کردند و معتقد بودند که لوپتو نشان داد به هرکسی نمیتوان اعتماد کرد و باید مراقب باشیم.
وکیلی اظهار کرد: حضور فرشته از موارد دیگری بود که برای دانشآموزان تازگی داشت. اینکه فرشته به صورت فیزیکی در انیمیشن به تصویر کشیده شده است برای آنها جالب بود. از دانشآموزان خواسته شد بگویند اگر آنها این انیمشن را میساختند، فرشته را چگونه به نمایش درمیآوردند و آنها به موارد جالبی اشاره کردند. مثلاً تعدادی معتقد بودند به همین شکلی که در این انیمیشن وجود دارد فرشته را به تصویر درمیآوردند. بعضی نیز به این اشاره کردند که فرشته و کمکی اش را در قالب داستانهایی در میآوردند که علی آنها را میخواند و از این طریق حمایت نیرویی معنوی و ترویج کتابخوانی مطرح میشد. تعدادی نیز به قالب پروانه درآوردن فرشته و یا یک نور که دیده نمیشد اشاره کردند. موسیقی مناسب اثر نیز از دیگر مواردی بود که دانش آموزان آن را دوست داشتند.
دبیر نشست چرخ فلک 2 ادامه داد: نوجوانان به این نکته اشاره کردند که مطرح شدن عشق در یک نگاه در ابتدای انیمیشن شاید برای همه سنین مناسب نباشد. همچنین منفی بودن نگاه نسبت به استفاده دارو در این انیمیشن از سوی دانشآموزان (دختران) موردنقد قرارگرفت. نکته تأملبرانگیز این است که انتظارات دانشآموزان از سازندگان انیمیشن طیف گستردهای را در بر میگرفت؛ به عنوان مثال، در یک سر طیف دانشآموزانی بودند که خواستار ساختن انیمیشنهایی مملو از آرامش و در عین حال با فضای شادیبخش بودند و در آن سوی طیف دانشآموزان (مخصوصاً پسران) خواستار تولید انیمیشنهایی هیجانی و همراه با خشونت و با گرافیک بالا بودند.
وکیلی گفت: نکته جالب دیگر همذاتپنداری دانشآموزان با شخصیتها بود و آنها بیشتر با علی، کاپیتان، تیمسار و فرشته( از شخصیت های انیمیشن) ارتباط برقرار کرده بودند. البته در پسران تمایل به بودن جای محبوب نیز دیده شد که با توجه به ویژگیهای رشدی متناسب با سنشان لازم است موردتوجه قرار گیرد. در جریان این نشست دانشآموزان به بیان تجربههای شخصی مشابه خود پرداختند و آنچه به صورت کلی از این نشست برداشت شد اینکه ادراک و نیازهای دختران و پسران از انیمیشنی که میبینند متفاوت و قابل تأمل است و لازم است به آن توجه شود.
انتهای پیام/
نظر شما