۱۴۰۱.۰۹.۱۳

 نود و یکمین کارگاه شعر آهنگ دیگر با محوریت «وصف شاعرانه در شعر معاصر» در میان استقبال چشمگیر شاعران و ادب‌‌دوستان در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، دبیر کارگاه درباره مولفه‌های میدان دید تازه و عناصر محوری شعر امروز گفت: از نظر نیما بعد از استغراق و تصاویر سوبژکتیو و ابژکتیو (ذهنی و عینی) نوبت به وصف و روایت شاعرانه می‌رسد. غلامرضا ابراهیمی با تاکید بر وصف دقیق اشیا و پدیده های جهان عنوان کرد: برای پرورش حس هنرمندانه، باید از قدرت بینایی ویژه، شنوایی شاعرانه، خلوت و خلسه و قدرت جدا شدن از خود جهت تجسم زیبای جهان برخوردار بود. وی افزود: شاعر امروز باید به مرتبه‌ای از اندیشه و تخیل برسد که بتواند به‌جای تک‌تک اشیا و پدیده‌ها بنشیند، در آن‌ها حلول کند و به مرحله فنا برسد و به تعبیر نیما «دفتر مسطوره» همه‌ انسان‌ها بشود. شاعر و کارشناس ادبی خاطرنشان کرد: شاعر واقعی باید از دریچه‌ی چشم اشیا آن‌گونه‌ که هستند، جهان را به وصف و روایت تازه بنشیند و از «وصف‌الحالی» درباره پدیده‌ها دوری کند. ابراهیمی با اشاره به وصف شاعرانه در شعر کلاسیک افزود: در شعر سنتی ایران همه‌چیز و همه کس از منظر شاعر دیده شده و تنها به گونه‌ای ذهنی تصویر می‌شود؛ مثلا شاعر با وضعیت روحی خاص خود به «سرو» نگاه کرده و به توصیف «سرو آزاده»، «سرو تهیدست» و «سرو پا در گل» دست یافته است. وی ادامه داد: از نگاه نیما یوشیج هر پدیده و «ابژه» باید خارج از ذهن و قائم به ذات خود و به دور از کلی‌بافی و توام با جزییات و عینی‌گرایی وصف و روایت شود. ابراهیمی افزود: رسالت شاعر امروز این است که از کلیشه‌ها و نگاه گذشتگان به اشیا پرهیز کرده و با «توصیف اصلی» به جای «توصیف بدلی» رهاورد اندیشه، تخیل، زبان، موسیقی و تجربیات تازه‌ی شاعرانه باشد. مرتضی زندپور با اشاره به بوطیقای شعر نو گفت: شاعر امروز باید با اندیشه و تخیل قوی، سعی در میدان دید تازه و چشم ‌اندازهایی زیبا از اشیا و جهان باشد. وی افزود: شاعران مطرح بوشهر با پرچمداری بزرگانی چون استاد منوچهر آتشی از زیباترین و نیرومندترین اندیشه و تخیل شعری برخوردار بوده‌اند که با بهره‌گیری از بومی‌گرایی، تابویی جاودانه از جنوب را ترسیم کرده‌اند. زندپور ادامه داد: منوچهر آتشی از شاعران توانمند و چیره دست معاصر است که آثار ارزنده ای چون «آهنگ دیگر» و «آواز خاک» در ترسیم اقلیم جنوب خلق کرده است. وی اضافه کرد: تاثیرِ مکان در شعرِ آتشی به ویژه در ترکیب سازی‌ها و تصویر سازی‌های بدیعِ او دیده می شود. وجود واژه ها و فرهنگ بومی و استفاده از ابزارهای مختلف آن از جمله طبیعتِ جنوب از ویژگی های بارز شعری آتشی است. در بخش دوم کارگاه، بعد از معرفی منابع آموزشی از ادبیات ایران و جهان توسط بهراد باغبانی نیک، به نقد و تحلیل اشعاری تازه از «سجاد ندومی و باران تمیمی» از اعضای فعال کارگاه پرداخته شد. در پایان نیز شاعران هم استانی مرتضی زندپور، سیدمحمدعلی حسینی، محمد مرادی، یوسف جمالی، مسعود عرب زاده، محمدصالح منصوری، فرح راوردشیری، زهرا تعجب، دریا افکار آزاد، پریسا قمری، ملکه میرزازاده، فاطمه سعیدی و مریم شیخیونی آخرین سروده ‌های خود را در قالب‌های غزل، دوبیتی، سپید و... قرائت کردند. لازم به ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر، دوشنبه هر هفته راس ساعت ۱۷ واقع در حوزه هنری استان بوشهر میزبان شاعران، نویسندگان و ادب‌‌ دوستان است. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha