۱۴۰۱.۰۶.۱۷

در کارگاه «بینامتنیت در رمان  با تکیه بر عاشورا در رمان فارسی» به نقش بینامتنیت در رمان و مقایسه آن در دو اثر «سووشون» و «شیر نشو» پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، کارگاه «بینامتنیت در رمان با تکیه بر عاشورا در رمان فارسی»  با حضور سلمان کریمی از نویسندگان نام آشنای استان و داستان‌نویسان جوان استان عصر روز چهارشنبه 16 شهریور ماه 1401 در ساختمان آموزشی شهید ابراهیم اصغری حوزه هتری استان زنجان برگزار شد.

سلمان کریمی با تعریف کلی ترامتنیت اظهار کرد: ترامتنیت یک اصطلاح نقدی در نظریة ادبی معاصر است. این نظریه بر آن تأکید دارد که یک اثر ادبی تنها در ارتباط با سایر آثار ادبی تعریف و فهمیده می شود؛ زیرا خالق یک اثر ادبی با تصمیم آفرینش یک اثر، به دنیایی از ارتباط‌های میان متنی در ذهن خود وارد می شود؛ نویسنده یا شاعر از افکار بسیاری از آثار پیش از خود و یا معاصر با خود تأثیر می پذیرد و این افکار در آفرینش اثر او نقش دارند.

وی با بیان اینکه بینامتنیت یکی از زیر شاخه‌های ترامتنیت است که به ارتباط دو متن با یکدیگر می‌پردازد، گفت: بینامتنیت بر این استوار شده که هر متنی دارای یک پیش متن است و انواعی دارد که مهمترین آنها بینامتنیت ریفاتری، ژنی و ژنتی است. در این میان نظریه ژنت بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. او رابطه یک متن بامتن دیگر یا غیر خود را با واژۀ جدید ترامتنیت نام گذاری و آن را مقید به پنج عنوان کرده است. سرمتنیت، پیرامتنیت، فرامتنیت، بیش متنیت و ترامتنیت.

وی با بیان اینکه بینامتنیت یک پیامد فردی نیست و می‌توان آن را یک جریان تلقی کرد، اظهار کرد: در رمان «سووشون» سیمین دانشور که یکی از آثار به یادماندنی دانشور است. ما شاهد به کار گیری موضوع عاشورا در زیر لایه‌های داستان هستیم. اما در «شیر نشو»  این موضوع کاملا عیان است و در این اثر ما به صورت آشکار شاهد به کارگیری مسأله عاشورا و تعزیه هستیم.

گفتنی است این کارگاه به جهت بروز برخی از مشکلات برای مجید قیصری و عدم حضور ایشان در زنجان توسط سلمان کریمی برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha