۱۴۰۱.۰۴.۲۲

پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی دوره آموزشی «دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر» را به صورت برخط از 30 تیر‌ماه به مدت بیست جلسه برگزار می‌کند. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، فصل سوم درس‌گفتار «دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر» با موضوع بازخوانی و بازاندیشی تاریخ تحولات فرهنگی بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶7- با ارائه دکتر سجاد صفارهرندی، از سی‌ام تیرماه به مدت بیست جلسه از ساعت 11 الی 12:30 برگزار می‌شود. در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟ بازخوانی و بازاندیشی تجربۀ تاریخی بخش مهمی از تلاش در جهت درک و معنابخشی به لحظۀ حال است. تاریخ معمولاً بر محور تحولات عرصۀ سیاست و قدرت روایت می­شود. نقاط برجستۀ این روایت، آمد و رفت دولت­ها، وقوع جنگ و انقلاب و امثال آنهاست. تاریخ فرهنگی، گرچه برکنار از تحولات و فعل و انفعالات قلمروی سیاست نیست، اما نقاط برجستۀ خاص خود را دارد. بدین منظور، باید کوشید تا نه فقط جریان­ها و روندها بلکه در همان حال ضد جریان­ها و استثنائات را مورد توجه قرار داد. در این درس‌گفتار تلاش می‌شود تا با رفت و آمدی در میان حوزه­های گوناگون اندیشه، هنر و زندگی، خطوطی از سرگذشت جامعۀ ایرانی در دهه 1360 را به دست دهیم. چرا باید تاریخ فرهنگی ایران معاصر را بدانیم؟ تاریخ فرهنگی تلاش می­کند تا با پیگیری روندی از تحولات، رفت و برگشتی میان حوزه­ها و همچنین پیوند آن با رخدادها و روندهای کلان سیاست و قدرت، درکی از موقعیت اکنونی ما به دست دهد. درکی که از کلیشه­ها و برداشت­های قالبی فراتر رفته و ابعاد جدیدی از گذشته و حال را روشن سازد. وضعیت اکنونی ما محصول روندهایی است که رد آن‌ها را در تاریخ می‌بایست جستجو کرد. این دوره برای چه کسانی مناسب است؟ این دوره برای علاقمندان به مطالعات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف دانشگاهی به خصوص علوم انسانی و اجتماعی مناسب باشد. داشتن درکی نظری از مسأله ایران و تاریخ معاصر ایران برای دانشجویان علوم انسانی لازم است. این درک نبایست صرفاً از دریچه سیاست و تحولات سیاسی باشد. بلکه مناسب است که پیوند میان سیاست با حوزه اندیشه، فرهنگ عمومی، هنر و ادبیات نیز شناخته شود. علاقه‌مندان مباحث فرهنگ و هنر نیز می‌توانند به درکی نظم‌یافته از روندهای دخیل در بروز و ظهور بروندادهای فرهنگی دست یابند. مدرس این دوره کیست؟ سجاد صفارهرندی، دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی از دانشگاه تهران است. «جامعه‌شناسی گفتمان روشنفكری دينی در ايران پس از انقلاب» موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و «تحول اندیشه اخلاقی و تکوین جامعه شناسی» موضوع تز دکتری  اوست. تاریخ فرهنگی، جامعه شناسی دین و جامعه شناسی انقلاب از جمله موضوعات و حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی است که او تاکنون به آن‌ها پرداخته است. او پیش از این در دو فصل به تاریخ فرهنگی ایران معاصر از دهه بیست تا پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است. سجاد صفارهرندی هم اکنون رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و اسلامی است. شیوه اجرایی کلاس چگونه است؟ در این دوره قرار است در 20 جلسه، تاریخ تحولات فرهنگی ایران حد سال‌های 1357 تا 1367 را مطرح کنیم و با بررسی رویدادها و نقاط برجسته زیر تاریخ فرهنگی ایران را در این بازه زمانی مرور کنیم.
  • منازعه ایدئولوژیک؛ بحث فلسفی کف خیابان (تدوین قانون اساسی/ موقعیت جلوی دانشگاه/ تیراژ کتاب)
  • هنر در گرماگرم انقلاب: موسیقی، نقاشی، تئاتر و سینما
  • روشنفکران و موقعیت پسا انقلابی: تضادها و رقابت‌ها
  • انقلاب و صنعت سرگرمی و هنر عامه پسند: سینما و موسیقی
  • سر برآوردن نظم جدید اشیاء: برهۀ 62-60
  • تولد هنر انقلابی: حوزه هنری و داستان‌های آن
  • ساز و برگ مدیریت فرهنگی در دهۀ شصت (فارابی/جشنواره‌ها/ ممیزی)
  • تحول در جایگاه تلویزیون: محدودیت‌ها و خلاقیت‌ها
  • فرزندان انقلاب در برابر عرصه‌های تجربه نشده: سینما، تلویزیون، مطبوعات، اداره، دانشگاه و...
  • پرابلماتیک فقه و زمانه: مصلحت، فقه پویا و ولایت مطلقه فقیه
  • پرابلماتیک غرب: منازعه سروش و داوری
  • پرابلماتیک علم و دین: انقلاب فرهنگی
  • مدرسه و آموزش و پرورش در دهه شصت: دولتی شدن، مدارس مذهبی و معاونت پرورشی
  • جنگ و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن: ظهور تیپ بسیجی، قدسی‌سازی جامعه، اجتماعی‌شدن شهادت
  • دهه شصت: عصر مصرف یا قناعت؟ دلالت‌ها و پیامد دولت رفاه کوپنی
  • مسأله حجاب در دهه شصت: دلالت‌ها و پیامدها
  • روشنفکران در دهه شصت: سینما و ادبیات و دانشگاه (دنیای سخن و مجله فیلم و...
علاقه‌مندان برای اطلاع از جریان امور و ثبت‌نام به این صفحه در اینستاگرام مراجعه کنید: http://www.instagram.com/rcica_ir یا به این شماره در واتساپ و تلگرام پیام بدهید: 09904540242 انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha