۱۴۰۱.۰۳.۲۳

نشست یکشنبه‌های داستانی با حضور مهدی کفاش و جمعی از داستان‌نویسان شهر قم به بررسی داستان کوتاه «صورت سرخ» نوشته‌ی مریم غلامی اختصاص یافت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، ‌در ابتدای این نشست که در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد، مریم غلامی داستان کوتاهش را _که نخستین اثر داستانی او بود_ برای حاضران قرائت نمود. «صورت سرخ» درباره فالگیری و رابطه افراد جامعه به ویژه جوان‌ترها با فالگیران بود.

در ادامه مهدی کفاش نویسنده و منتقد ادبی با همراهی دیگر نویسندگان حاضر، به نقد و تحلیل این اثر داستانی پرداخت. وی متذکر شد: نویسنده در این اثر چند خط داستانی را در نظر گرفته بود و می‌خواست چندین داستان‌ را در یک داستان کوتاه طرح کند. اما این کار باعث شده بود کار مغشوش شود و داستان برای خوانند پیچیده شود.

کفاش تصریح کرد: گاهی برای داستان‌نویسان این ذهنیت پیش می‌آید که باید در داستان کوتاه کم و گزیده‌گویی کرد. این ذهنیت باعث شده بود تا خانم غلامی، اطلاعات کاملی به مخاطبش ندهد و بعضی موارد را پنهان کند. در نتیجه خواننده نتواند خط سیر و طرح داستان را به شکلی منسجم در ذهنش تصویر کند، شخصیت‌ها را از یکدیگر متمایز کند و روند کار هر شخصیت را دنبال کند.

وی متذکر شد: با این حال نویسنده توانسته بود صحنه‌های جذابی را تصویر کند. صحنه‌های ترس و وحشت خوب از کار در آمده‌بودند. زبان داستان زبانی مناسب موضوع بود. اثر پر از تصویر و ایده‌های خوب برای ساخت داستانی تو در تو بود.

این منتقد ادبی همچنین تصریح کرد: اینکه خانم غلامی این شجاعت را داشتند که کارشان را میان داستان‌نویسان با سابقه‌تر از خود ارائه دهند، جای خوشحالی است. این باعث می‌شود تا داستان‌شان قبل از اینکه وارد جمع‌ مخاطبان شوند، نقد و حلاجی شود و باعث پیشرفت ایشان در ادامه راه شود و در بازنویسی دوباره داستان «صورت سرخ» به او کمک شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha