۱۴۰۱.۰۲.۲۸

به مناسبت گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی وبینار تخصصی با عنوان «مصاحبه‌ خبری ‌و پژوهشی»، به کوشش دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه، روز دوشنبه مورخ 26 اردیبهشت‌ماه 1401 ساعت 11 الی 12:30 در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در این نشست دکتر غلامحسین اسلامی فرد پژوهشگر و همچنین مدرس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره؛ به عنوان سخنران و مبینا میرزابیگی به عنوان مدیر جلسه حضور داشتند. در ابتدا، دکتر اسلامی فرد با گرامیداشت هفته ارتباطات به تشریح مراحل انجام مصاحبه خبری پرداخت و گفت: فضا و مکان مصاحبه باید به دقت انتخاب شود، نحوه استقرار مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده، وضعيت نور و کادربندى تصوير از جمله مسائل مهم است. هماهنگى با مصاحبه‌شونده قبل از برگزارى مصاحبه به‌منظور موجز کردن جواب‌ها و خارج نشدن مصاحبه‌شونده از موضوع که به آن هماهنگى سر صحنه مى‌گويند مزايا و معايبى دارد، مزاياى آن صرفه‌جوئى در کار تصويربرداري، صدابرداري، مونتاژ و زمان و سرعت برگزاری مصاحبه و ارائه سريع آن به پخش است و معايب آن اين است که مصاحبه‌شونده مطالب دلخواه خود را طرح مى‌کند و با توجه به اينکه به اهداف و نيات خبرنگار از قبل آگاه مى‌شود، مصاحبه شورانگيز نيست و حالت کليشه‌اى پيدا مى‌کند. به‌طور ضمنى هر دو طرف قبل از مصاحبه به‌نوعى توافق مى‌رسند و اين از اهميت کار مى‌کاهد و خبرنگار را از طرح سؤال‌هاى جديد که هم‌زمان با پاسخ‌هاى مصاحبه‌شونده به ذهن مى‌رسد، باز مى‌دارد. بهتر است اين‌گونه مصاحبه در موضوعات غيرجنجالى و معمولى انجام شود و خبرنگاران نيز تنها به سؤال‌هایى که با مصاحبه‌شونده به توافق رسيده‌اند، اکتفا نکنند و لابه‌لاى مصاحبه، سؤال‌هاى موردنظر را نيز طرح کنند. وی افزود: خبرنگار در مصاحبه، بايد تلاش کند حضور خود را به‌طور فعال نشان دهد و سؤال‌هاى خود را به شکلى مطرح کند که مصاحبه‌شونده را به دادن جواب صحيح علاقه‌مند کند. او بايد تلاش کند هنگام مصاحبه به پاسخ‌هاى مصاحبه‌شونده به دقت گوش دهد و متناسب با پاسخ‌ها طرح سؤال کند که اين خود علاقه‌مندى خبرنگار را نيز نشان مى‌دهد. خبرنگار بايد حين مصاحبه آرامش خود را به‌خوبى حفظ و مصاحبه را به شکلى اداره کند که آرامش مصاحبه‌شونده نيز سلب نشود. درصورتی‌که مصاحبه‌شونده از موضوع خارج شد خبرنگار بايد جريان مصاحبه را در دست داشته باشد و بحث را روى موضوع هدايت کند. در بعضى از مصاحبه‌ها، مصاحبه‌شوندگان براى فرار از مصاحبه ميل دارند پاسخ‌‌هاى کوتاه و کلى ارائه دهند تا هرچه زودتر مصاحبه تمام شود، دراین‌باره خبرنگار بايد از قبل آمادگى کامل داشته باشد. وی همچنین به چند ویژگی مصاحبه‌کننده پرداخت و اذعان کرد: ۱. داشتن ذوق، استعداد نويسندگي، نداشتن دشوارى در انتخاب کلمات و ساختن جملات ۲. کنجکاوي، تيزبينى و نکته‌سنجى ۳. داشتن هوش بيش از هوش متوسط افراد جامعه ۴. توانائى ايجاد ارتباط با طبقات مختلف مردم ۵. صبر و حوصله زياد ۶. داشتن توانایى جسمى و روانى براى دوندگى‌هاى اضطرارى ۷. قدرت تفکر سريع ۸. عشق به‌ کار خبرى ؛ و بسیاری از این موارد که در این مقال نمی‌گنجد. پس از اجرا مصاحبه متناسب با موضوع و اهداف خبر، ساختار مصاحبه مشخص و بر اساس آن مقدمه و مؤخرهٔ مناسب براى آن نوشته مى‌شود. ويژگى‌هاى مقدمهٔ مصاحبه آن است که با دادن اطلاعات و آوردن مطالب علاوه بر دادن موضوع به مخاطب، ميل او را به مصاحبه افزايش دهد. مطالب انتهائى مصاحبه نيز بايد جمع‌بندى را به شکلى انجام دهد که رضايت مصاحبه‌شونده را دربر داشته باشد. پس از نوشتن مقدمه و مؤخره، نوبت به تعيين ساختار خبر مى‌رسد. گفتار مصاحبه آماده و ضبط مى‌شود. بخش‌هایی از مصاحبه که قرار است عيناً استفاده شوند، به دقت گزينش و گفتار مناسب براى آن‌ها نوشته مى‌شود. اسلامی فرد در ادامه بحث به تقسیم‌بندی تحقیق بر اساس هدف پرداخت و خاطرنشان کرد: انواع تحقیق بر اساس هدف به سه نوع بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه تقسیم‌بندی می‌شود که در تحقیق بنیادی، تحقیق هدف صرفاً به ماهیت و ذات یک پدیده توجه دارد و در واقع برای علم بکار برده می‌شود. مثل شناخت یک ویروسی جدید یا شناخت یک گونه گیاهی جدید که بیشتر در آزمایشگاه‌ها کاربرد دارند؛ برای گسترش دامنه علم است و عموماً به‌صورت کیفی انجام می‌شود. در تحقیق کاربردی؛ محقق دنبال حل یک مشکل در دنیا است و عموماً در تحقیق کاربردی نتایج حاصل از تحقیقات بنیادی را بکار می‌گیرد. با مسئله‌ای شروع می‌شود. تحقیق توسعه‌ای تحقیقی است که نتایج حاصل از کاربردی را بررسی می‌کند به‌طور مثال شکل جاری را شناسایی و حل می‌کند. اسلامی فرد در انتهای جلسه افزود: اگر مصاحبه به‌طور مستقيم تهيه و پخش شود، بيشتر جذاب خواهد بود و اين به مجرى توانا نياز دارد. در مصاحبه زنده راديوئى و تلويزيوني، مصاحبه‌شونده با صلاحيت‌ها و مسئوليت‌هاى خود معرفى مى‌شود و در هنگام پخش برنامه نيز از طريق حک کردن عنوان او روى صفحه تلويزيون يا اعلام از طريق راديو، به مخاطبان معرفى مى‌شود. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha