۱۴۰۱.۰۱.۳۰
ایوب آقاخانی معتقد است هنر نمی‌تواند به مقصدی جز روشنی برسد و این امری است که تاریخ بشریت بر آن اصرار دارد و در ذات هنر نهفته است. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری به نقل از روزنامه صبا؛ ایوب آقاخانی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون همز برگزاری هفته هنر انقلاب درباره اینکه بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب به مکتبی در هنر انقلاب دست یافته‌ایم، بیان کرد: نمی توانیم ادعا کنیم به یک مکتب یا جریان رسیده ایم زیرا به قدری تضارب آرا و اختلاف سلایق در این حوزه وجود داشته است که عملا نمی‌توان گفت کدام درست یا غلط بوده است اما می‌توان دستاوردهای هنر انقلاب را به چشم محصولاتی قابل قیاس با یکدیگر قضاوت کرد. این نویسنده و کارگردان تئاتر اظهار کرد: در حال از رسیدن به یک وحدت رویه یا تعریف که غایت چنین هنری است و باید از آن طریق به یک سلسله تعاریف نسبی رسید، بازمانده ایم و هرکسی از ظن خود به اصطلاح یار ما شده است. کارگردان نمایش «سه گانه پاریسی» با ارایه تعریفی از هنر متعهد و هنر مردمی عنوان کرد: هنر مردمی یا هنر متعهد، ناظر بر این معناست که باید از خاستگاهی آمده باشد و تا پایان ارایه محصول به مخاطب، آن را فراموش نکند. آقاخانی ادامه داد: هنر متعهد وابسته به تبیین، تفسیر، توجیه و تنویر یک مفهوم است و هنر مردمی بدون تردید باید از مسائل مردم برآمده باشد. هنر مردمی باید در خدمت روشنگری برای مردم باشد، تصحیح فرهنگ و چیزهایی باید برای هنرمند مهم باشد که برای مردم مهم است. این مدرس تئاتر خاطرنشان کرد: هنر که هنر است اما اصالت توجه و تمرکز آن در اینجا بر معنای دیگری افزون می‌شود و این تعهد مشخص می کند هنرمند باید تا چه مرزی حرکت کند تا اثرش را بدون خدشه، اشکال و لکنت به مخاطب ارایه کند. آینده هنر به ذات آن روشن است بازیگر سریال «نجلا۲» درباره ارزیابی آینده هنر در ایران مطرح کرد: پاسخ به این سوال سخت است اما قطعا نمی توان برای هنر آینده تیره ای دید زیرا اساسا ذات هنر اجازه نمی‌دهد که آینده‌اش روشن نباشد و خود در مبارزه با تیرگی است اما مسیر آن پر فراز و نشیب و دشوار است. به طور کلی آینده هنر را روشن می‌بینم و آن را به ذات هنر نسبت می دهم نه یک جریان خاص زیرا هنر نمی‌تواند به مقصدی جز روشنی برسد و این امری است که تاریخ بشریت بر آن اصرار دارد. این هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینما در پاسخ به این پرسش که هنر به عنوان یک ابزار تمدن ساز چه جایگاهی دارد، توضیح داد: هنر در ایران به این دلیل نمی‌تواند تمدن ساز باشد که زیرساخت‌های فرهنگی لازم برایش فراهم نیست. همچنین مواجهه با هنر مواجهه جامعه‌ای نیست که از یک کشور تمدن یافته سراغ داریم. ایوب آقاخانی در پایان گفت: برای تمدن سازی از طریق هنر باید ریشه‌ای بر آن تمرکز کنیم. باید با هم تصمیم بگیریم که هنر بخشی از تجربه لاینفک زیست مردمان این سرزمین باشد. اگر اینطور باشد در فرآیندی دیربازده می‌توانیم مطمئن باشیم هنر برای ایران می‌تواند تمدن ساز شود. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha