۱۴۰۱.۰۱.۲۱

جمعی از مسئولان و هنرمندان و فعالان فرهنگی متعهد و شاخص استان زنجان به مناسبت هفته هنر انقلاب با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه زنجان دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، به مناسبت هفته هنر انقلاب جمعی از مسئولان و هنرمندان و فعالان فرهنگی متعهد و شاخص استان زنجان با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه زنجان دیدار کردند.

در این مراسم امیر نعمتی رییس حوزه هنری استان زنجان ضمن گرامیداشت این هفته، با اشاره به اینکه امروز اولین روز هفته هنر انقلاب و سالروز شهادت شهید اهل قلم و متعهد انقلاب اسلامی «شهید مرتضی آوینی» است، اظهار کرد: به همین مناسبت در سطح استان و کشور برنامه‌های متعددی برگزار می‌شود که زنجان نیز در این زمینه برنامه‌های متعددی تدارک دیده است.

وی خاطرنشان کرد: سوگواره ملی شعر عاشورایی «خورشید ضمیران» از جمله برنامه‌هایی است که با محوریت حضرت ابوالفضل(ع) است و بخشی با عنوان «یاران امروز عاشورا» دارد که طرح آن آماده و مهیا است و به زودی فراخوانش نیز منتشر خواهد شد. همچنین نمایشگاه آثار هنری کاریکاتور هنرمندان داخل استان و نشست تخصصی با موضوع هنر انقلاب و الزامات آن نیز از دیگر برنامه‌های این هفته است.

در ادامه، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی خاتمی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه کسی که دارای هنری است بیشتر از  جامعه؛ خود از این هنر خود لذت می‌برد، اظهار کرد: چنانچه حضرت امام می‌فرمودند جایزه حفظ قرآن خود حفظ قرآن است، در واقع لذتی که خود هنرمند از استعداد خدادادی خود می‌برد ناگفتنی است و از همین رو بایستی شکرگزار این نعمت باشد.

وی ادامه داد: در دفتر اول مثنوی، مولانا به «درد فراق» اشاره دارد و عنوان می‌کند که بازگشت همه ما به سوی خداست. ما از ذات خداوندی جدا شده‌ایم و مسلما این فراق و جدایی دردآور است. بسیاری معتقد هستند که هنر بیان حدیث فراق است که این درد در قالب نثر و نظم، موسیقی، نقاشی، معماری و بسیاری دیگر از قالب‌های هنری بیان می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه با بیان اینکه بسیاری از شاعران درد فراق خود را از پسر و یا معشوق خود در قالب شعر آورده‌اند، خاطر نشان کرد: شهریار در شعری که در کودکی خود گفته بود به درد فراق خود از مادربزرگ خود اشاره دارد و درد فراق را به شکلی دیگر بیان می‌کند. در واقع تمام جلوه‌های هنر اگر تنها این حدیث را که «همه از خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم »را به تفسیر در آوردند، باز هم بر روی این موضوع می‌توان کار کرد و کسی که وارد این وادی شود تفکرش رشد می‌یابد.

حجت السلام خاتمی خاطرنشان کرد: بخش عمده حادثه عاشورا در قالب شعر و هنر به تصویر کشیده شده است که همین موضوع باعث ماندگاری این اشعار و وجوه دیگر هنر شده است، بنابراین می‌توان اذعان کرد که برخی از این شعرها نتیجه الطاف الهی هستند که در قالب الهامی به هنرمند خود را نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان توقع حمایت مالی ندارند و تنها به این دل خوش هستند که دیده شوند، اظهار کرد: دیده شدن از اقتضائتی است که هنرمند به آن نیاز دارد چنانچه خداوند در حدیث قدسی می‌فرمایند من گنج نهانی هستم که دوست داشتم شناخته شوم و از همین رو خلقت را ایجاد کردم.

حجت السلام خاتمی در واکنش به شعر یکی از شاعران جوان افزود:  برخی از شاعران نکته سنج هستند و در کمترین زمان نسبت به اقتضائات زمان خود واکنش می‌د‌هند که کار هنرمند متعهد همین است. شایان ذکر است که چند تن از هنرمندان و شاعران استان به خوانش بخشی از شعرهای آیینی خود در حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha