۱۴۰۱.۰۱.۱۷

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی مدرس حوزه و دانشگاه در نهمین جلسه از دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» به بررسی آرای مقام معظم رهبری در حوزه موسیقی حلال و حرام پرداخت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فلاحتی مدرس حوزه و دانشگاه در نهمین جلسه از دوره عالی «فقه استدلالی در موضوع غنا و موسیقی» که با حضور جمعی از علاقمندان به حوزه فقه موسیقی در سالن آسمان حوزه هنری استان قم برگزاری شد، به بررسی آرای مقام معظم رهبری در حوزه موسیقی حلال و حرام پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش خاطرنشان کرد: یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، مسأله ولنگاری فرهنگی و هنری در سطح مسئولان و متولیان بوده‌است. در تحلیل کلان ایشان، پذیرش و رواج برخی معضلات فرهنگی و هنری در کشور، نه مربوط به عموم مردم بلکه به خواص برمی‌گردد. از باب مثال مسأله رواج موسیقی‌های حرام  یا مسأله فساد اخلاقی در پشت صحنه سینما و ورزش کشور، آمار طلاق، رواج و غلبه موسیقی‌های حرام، سرعت گرفتن فرهنگ اشرافی‌گری و زندگی‌های  تقلیدی از فرهنگ بیگانه، بدحجابی و سرعت رشد آن و غیر اینها.

حجت الاسلام فلاحتی یادآور شد: پیشتر هم گفته شد ایشان بارها اذعان نمودند که با وجود تولیدات برخی موسیقی‌های خوب در کشور، ولی اکثر تولیدات موسیقی کشور، از نوع حرام و لهوی مُضِلّ می‌باشد. از جمله اشاره به صدا و سیما و ارشاد می‌کنند که مسئولیت اصلی را در این زمینه داشته ولی در عین حال بواسطه إعمال سلیقه و نداشتن تخصص در ملاکات حلیت و حرمت موسیقی، دچار ترویج موسیقی‌های حرام و ولنگاری فرهنگی شده‌اند که خب این امر، دلیل اصلیِ مشتبه شدن امر و غیر شفاف شدن مسأله موسیقی در بین عموم مردم و مخاطبان شده‌است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه سخنانش افزود: بارها تأکید شد در فقه موسیقی رهبر انقلاب دست کم 90 ملاک و مناط شفاف برای تشخیص موسیقی‌های حلال و حرام از جمله رقص‌آوری، إضلال فکری، إضلال عملی، برانگیختگی شهوانی، مجالس لهو، بزم عیاشانه، عشق غیر عفیف و غیر اینها با مصادیقش بیان گردیده که متأسفانه اساسا مبنای تشخیص و تمییز نهادهای هنری کشور، قرار نگرفته و نمی‌گیرد و به اسم جوان پسندی یا مردم نگری، هر نوع موسیقی پاپ نازل و سطحی را به خورد توده‌های مردم داده‌ایم و آنها را مبتلا به نوع حرام و غیر ثواب موسیقی کرده‌ایم.

حجت الاسلام فلاحتی در پایان سخنانش گفت: رهبر معظم انقلاب در امر سیاست‌گذاری موسیقی نیز 35 راهبرد را بیان نموده‌اند که اکثر این موارد بر زمین مانده و به آن توجهی نمی‌شود و به همان روال معمول خویش توسط متولیان فرهنگی امر، پافشاری می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha