۱۴۰۰.۱۰.۲۱

در سی‌ودومین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار، نشست برخط «اکشن و حماسه در هنر انقلاب» با نگاهی به مجموعه تیزر «برو تا زنده بمونی»؛ برگزار شد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سی‌ودومین محفل عصرنشسنی هنر و اندیشه دیدار با حضور «سیدشعیب حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای دیجیتال دانشگاه صدا و سیما»، « دکتر علیرضا بلیغ: عضو پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی»، «محمد اسفندیاری: نویسنده و کارگردان مجموعه» و «محمدرضا وحیدزاده:‌ دبیر نشست و پژوهشگر حوزە هنر» برگزار شد. نشست مذکور که به صورت برخط هم از شبکه‌های اجتماعی پخش شد با عنوان «اکشن و حماسه در هنر انقلاب» با نگاهی به مجموعه تیزر «برو تا زنده بمونی» پی‌گیری شد. * تاثیرگذارترین اتفاق رسانه‌ای تیزر و کلیپ است سیدشعیب حسینی در این نشست با اشاره به اینکه حماسه آنجایی شکل می‌گیرد که با اعتقادات سر و کار داریم، گفت: تاثیرگذارترین اتفاق رسانه‌ای تیزر و کلیپ است. متاسفانه اهمیت این ظرفیت از سوی فعالان فرهنگی و هنری دیر شناخته شد. حسینی ادامه داد: در این اثر به مسائل فرامرزی اشاره دارد و از یک بستر جغرافیایی فراتر رفته و با پایه و اساس اعتقادی به مبارزه با دشمن می‌پردازد. وی افزود: شهادت سردار سلیمانی پایان ایشان نبود و منجر به انتشار گسترده نور آن به سرتاسر دنیا شد که در این تیزر گفته می‌شود. حسینی با انتقاد از عدم بهره‌برداری قوی‌تر از آرشیو تصاویر در مجموعه نماهنگ‌های «برو تا زنده بمانی» گفت: تدوین خوب یکی از نقاط قوت این تیزر است اما از آرشیو تصاویر به خوبی بهره‌مند نشده است. وی با یادآوری اینکه نماهنگ‌های این مجموعه در فضای استودیویی تولید شده است گفت: ساخت این اثر در فضای استودیویی تولید شده است که بسیار کار را سخت می‌کند اما اسفندیاری به عنوان کارگردان با موفقیت تولید را پشت سر گذاشته است. در حالی که اگر در شهرک سینمایی دفاع مقدس یا نمونه‌های آن کار را پیش‌ می‌برد مسیر ساده‌تر اما خروجی متفاوتی با این مجموعه به دست می‌آورد. حسینی در ادامه با تاکید بر اهمیت برد رسانه‌ای هر تولید فرهنگی و هنری گفت: برد رسانه‌ای این تیزر بسیار اهمیت داشت و موفقیت‌های آن مورد توجه است. * بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی ما غافلگیر شدیم محمد اسفندیاری نویسنده و کارگردان مجموعه نماهنگ‌های «برو تا زنده بمونی» هم در این نشست در مورد چگونگی تولید ین اثر گفت: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی ما غافلگیر شدیم چرا که در حال پیش تولید اثر دیگری بودیم. با اینکه تمام آمادگی‌ها برای تولید یک تیزر حاصل شده بود تصمیم گرفتیم تا موضوع آن اثر را به شهادت حاج قاسم سلیمانی تغییر بدهیم. ایده و تصمیم را با تهیه کننده مطرح کردیم و ایشان هم با اشتیاق موافقت کرد و پای کار ایستاد. اسفندیاری افزود: مجموعه نماهنگ «برو تا زنده بمونی» به حضور موثر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در رویدادهای گوناگون منطقه و روابط گسترده و خوب با مردم و ملت‌های کشورهای همسایه به ویژه افغانستان، عراق، سوریه و پاکستان می‌پردازد. وی ادامه داد: نماهنگ «برو تا زنده بمونی» مجموعه‌ای است که حاصل آن یک نماهنگ دو دقیقه‌ای و چکیده‌ای از همه نماهنگ‌های ساخته شده مجموعه است. اسفندیاری در مورد چالش‌های پیش روی تولید اثر گفت: کار برای سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی بسیار شیرین و دلچسب بود اما به هر حال هر کاری با چالش‌هایی روبرو می‌شود. به عنوان مثال ما نماهنگی با موضوع حاج قاسم سلیمانی و پاکستان و تیپ زینبیون ساختیم اما با اینکه نماهنگ کاملا بی‌نقص و آماده پخش بود متوجه شدیم که از خط اصلی ما منحرف می‌شود و پرداخت ما به این موضوع در این مجموعه اشتباه است و مجبور به حذف اثر از مجموعه شدیم. * ذائقه‌سنجی مخاطب نمی‌تواند دلیلی بر بی‌هویتی اثر شود دکتر علیرضا بلیغ عضو پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی نیز با حضور در این نشست گفت: اگر به ابزارهای فن‌آورانه جوری نگاه کنیم که باید با تکیه به آن کار را پیش ببریم اشتباه کرده‌ایم. همانگونه که شهید آوینی می‌گوید:« آیا به‌راستی در این دنیای وارونه که منطق دیوانگان حکمفرماست، ما نیز با همین معیارها پای به میدان نهاده‌ایم؟ آیا به‌راستی قدرت و شجاعت ما بر موشک‌های استینگر و سلاح‌های پیشرفته‌ دیگری که در اختیار داریم متکی است؟ جواب این است: خیر، ما به حول و قوه‌ی خدا بر قوه‌ی اتم نیز دست خواهیم یافت، اما هرگز بر آن تکیه نخواهیم کرد. لیکن ما هرگز بر قدرت ابزار تکیه نخواهیم کرد؛ قدرت حقیقی در جایی دیگر است.» بلیغ افزود: شهید آوینی در ادامه این مطلب می‌گوید: «اگر راستش را بخواهید، اصلاً موشک استینگر برازنده‌ی دستان ماست، چرا که ما علمدار استمرار نهضت انبیا هستیم و برای تحقق حاکمیت احکام خدا در کره‌ی زمین قیام کرده‌ایم. آن‌گاه که موشک استینگر بر شانه‌ی یک پاسدار مؤ‌من قرار گیرد، ابزار درست در خدمت آنچه که باید، یعنی در خدمت اشاعه‌ی توحید بر سراسر سیاره‌ی زمین، به کار رفته است. و لیکن ما هرگز بر قدرت ابزار تکیه نخواهیم کرد؛ قدرت حقیقی در جایی دیگر است.» بلیغ ادامه داد: مشکلی با ابزارها ندارم اما آیا نسبت نیاز ما با این ابزارها برابر است؟ رعایت آن بسیار مهم است. وی در ادامه با اشاره به آمریکایی شدن فرهنگ‌های کشورهای شرق آسیا و بی‌هویتی آنها در بسیاری از آثارشان گفت: مخاطب شناسی در تولید چنین آثاری بسیار مهم است چرا که در نوع آن و استفاده از ابراز گوناگون در آن اثر گذار است. اما به هر حال این مخاطب‌شناسی و ذائقه‌سنجی نمی‌تواند دلیلی بر بی‌هویتی اثر شود. آثار تولیدی در هر کشوری باید نما و نشانه‌ای از هویت و فرهنگ آن منطقه، جغرافیا، ملت و مردم آن کشور داشته باشد. گفتنی است، سی‌ودومین محفل عصرنشسنی هنر و اندیشه دیدار، نشست برخط «اکشن و حماسه در هنر انقلاب» با نگاهی به مجموعه تیزر «برو تا زنده بمونی»؛ به دبیری و مدیریت اجرای محمدرضا وحیدزاده پژوهشگر هنر برگزار شد. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • upTmJabDftoQrn ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    hcIzVtSJdZHTUMBN