نشست تخصصی «ارتباط موسیقی و تصویر» با حضور بهرام رجبعلیزاده در حوزه هنری اردبیل برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، این نشست روز چهارشنبه 17 آذرماه با حضور فیلمسازان و فعالان هنر موسیقی در سالن دکتر جابر عناصری حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد.
در این نشست که میردولت موسوی رئیس انجمن سینمای جوانان استان اردبیل نیز حضور داشت، بهرام رجبعلیزاده از اساتید موسیقی اردبیل در خصوص چگونگی ارتباط بین موضوع و محتوای فیلم با موسیقی انتخابی و یا تولیدی نکاتی را مطرح کرد و گفت: مسئله اصلی در این نشست، فهم این نکته است که موسیقی فیلم در سینمای ایران چقدر قابلیت این را دارد که هویت و فرهنگی ایرانی را بازتاب دهد تا به تبع آن، وضعیتی که اکنون موسیقی فیلم در سینمای ما درگیر آن است شرایط بهتری پیدا کند و به فراخور آن، فرصت درخشش بیشتری نیز برای آهنگسازان موسیقی فیلم در ایران پدید آید.
وی افزود: متأسفانه در بخش عمدهای از صنعت سینمای ما موسیقی برای فیلم ساخته میشود نه موسیقی فیلم. به همین دلیل است که معمولاً آهنگساز آخرین فردی است که به تیم تولید اضافه میشود که اتفاق عجیبی است، چرا که تازه وقتی فیلمنامه نوشته شده، دکوپاژها انجام شده و میزانسنها درآمده و زاویههای دوربین تعیینشده و حتی تدوین هم انجام شده، آهنگساز را وارد کار میکنند. برای همین در اینجا داریم موسیقی برای یک فیلم میسازیم نه اینکه موسیقی فیلم بسازیم. نتیجه این میشود که آهنگساز با رنگ، زاویه و لنز فیلم درگیر نیست و با محصول حاضر و آمادهای سر و کار دارد که خودش را وصله شده به آن میبیند. در ایران آهنگساز جزء عوامل تولید فیلم حساب نمیشود، در حالی که در صنعت رایج سینما در جهان آهنگساز جزء اولین افراد خلاق گروه تولید است که از مرحله پیشتولید در کار حضور دارد و با طراح لباس، طراح صحنه، کارگردان و فیلمنامهنویس بازی را با هم شروع میکنند.
رجبعلیزاده با اشاره به لزوم توجه و اهمیت دادن به موسیقی فیلمهای ارزشی و مذهبی عنوان کرد: کارهایی که در حوزه تولید موسیقی برای یک فیلم ارزشی و به ویژه سینمای دفاع مقدس و سینمای مذهبی انجام گرفته، بسیار کم است و تعداد فیلمهایی که دارای موسیقی فاخر بوده و به موسیقی آن توسط کارگردان بها داده شده انگشتشمار است. کارهایی مانند افق، از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف، خاک سرخ، روز واقعه، سریال امام علی(ع) و... از این نمونهها هستند، ولی بیشتر موسیقی فیلمها به خاطر نداشتن پشتوانه هنری و اقتصادی خوب، از کیفیت فنی و ساختاری لازم برخوردار نیستند و روی آنها نمیشود چندان حساب کرد. این در حالی است که به موسیقی فیلمهایی با مضمون دفاع مقدسی و ارزشی باید بیش از اینها بها داده شده و برای آنها موسیقی منحصربهفردی تولید کرد که در خدمت انتقال محتوای خوب و ارزشی به بیننده باشد.
رجبعلیزاده گفت: اهمیت ندادن به ساخت موسیقی فیلم به دو دلیل عمده است، یکی کمبود بودجه و دیگری اینکه عوامل فیلم دغدغهای در خصوص موسیقی فیلم ندارند و بسته به سلیقه خود یکی از آثار برتر و شناخته شده موسیقی دنیا را به عنوان موسیقی فیلم انتخاب میکنند که این کار کلاً باعث آسیب رساندن به فیلم شده و مخاطب چون این موسیقی را قبلاً و در فضای دیگری شنیده از فضای فیلم فعلی خارج شده و به آن فضا بر میگردد.
وی در پایان تصریح کرد: اگر به دلیل کمبود بودجه ساخت موسیقی یک فیلم قرار است انتخابی باشد بهتر است از یک نفر فعال این عرصه مشاوره گرفته شود تا لااقل با محتوا و مضمون فیلم متناسب باشد. خوشبختانه جوانان مستعدی در این زمینه فعالیت دارند که انتظار میرود تهیهکنندگان و کارگردانان در تولید فیلم از این جوانان در جهت انتخاب و تولید موسیقی فیلم استفاده کنند.
گفتنی است، پخش قسمتهایی از فیلمهای روز واقعه و محمد رسولالله (ص) و دیگر فیلمهای دارای موسیقی فاخر و ارزشی، از دیگر بخشهای این نشست تخصصی بود.
انتهای پیام/
نظر شما