کارگاه دو روزه «روایت مستند زیر ذرهبین» به همت حوزه هنری اصفهان و با حضور محمد قاسمیپور مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استانها و مجلس حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، واحد آموزش و پژوهش و فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری اصفهان و بهانه روایت این کارگاه را در روزهای پنجشنبه و جمعه ۴ و ۵ آذرماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری اصفهان برگزار کردند.
در این دوره محمد قاسمیپور مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استانها و مجلس حوزه هنری، با اشاره به اهمیت مصاحبه در تاریخ شفاهی گفت: مصاحبه در ذات خودش دو نفره است و دوگویی در مصاحبه بهتر از تکگویی است.
وی ضمن بیان تفاوتهای خاطره و تاریخ شفاهی افزود: خاطره آن چیزی است که در زمانی بر ما گذشته است و تأثیر آن تاکنون با ماست.
وی تصریح کرد: گذر زمان بر روی آرشیو بایگانی گنجینه حافظه ما اثر میگذارد و کیفیت خود را از دست میدهد.
مدرس این کارگاه خاطرنشان کرد: در تاریخ شفاهی افزون بر چیزهایی که خاطره دارد، میتوانیم بستر، زمینه، پیرامون رویدادها و وقایع را مورد توجه قرار دهیم.
تاریخ شفاهی امکان پرسش سؤالات پرسیده نشده
وی با اشاره به اینکه تاریخ شفاهی فراتر از خاطره است، ادامه داد: تاریخ شفاهی امکان پرسش تمام سؤالات تاکنون پرسیده نشده است.
قاسمیپور تصریح کرد: تاریخ شفاهی خاصیت پازلی دارد، یعنی شما در یک تحقیق تاریخ شفاهی باید با کل مجموعه افراد زندهای که یک واقعه را تشکیل دادهاند، مصاحبه کنید.
مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استانها و مجلس حوزه هنری گفت: در تاریخ شفاهی هرچه تاکنون پرسیده نشده است را میتوان پرسید و هیچ محدودیتی ندارد، زیرا میان مصاحبهکننده و مصاحبهشونده اعتماد وجود دارد.
قاسمیپور سوژه را تعریف کرد و افزود: سوژه یک کلمه فرانسوی است که بسیار کاربرد دارد، اما توصیه میکنم به جای آن از کلمه موضوع استفاده کنیم. زیرا سوژه در ذات خود یک نوع بیرحمی سوژهیاب را نشان میدهد و ما شکارچی نیستیم، آدمهایی که به عنوان سوژه (موضوع) انتخاب میکنیم، برایمان ارزشمند هستند.
وی توصیه کرد: برای انتخاب موضوع خوب در اجتماع حضور فعال داشته باشیم و برای نزدیک شدن به هر موضوع باید معبر مخصوص به خود و جزئینگری داشته باشیم.
مدرس این کارگاه افزود: مشاهده، مطالعه و مصاحبه سه میم معروف تشکیلدهنده روش تحقیق است، اما شما در مصاحبه تاریخ شفاهی نمیتوانید صددرصد مثل روش تحقیق عمل کنید، بلکه برخی مواقع نیاز دارید با خلوص نیت و توکل به خدا با موضوع خود مرتبط شوید.
وی تأکید کرد: گاه سوژه خود سراغ ما میآید و در جایی که منتظرش نیستید با سوژه آشنا میشوید.
قاسمیپور روایت را یک کپسول متراکم دانست که همه چیز در آن یافت میشود و خاطرنشان کرد: راوی فقط یک ماجرا را بازگو نمیکند؛ بلکه آرزو، تمنا، رویاها و توهمات و حسرتهایش را هم در روایت برایتان بازگو میکند.
وی با اشاره به روایتنگاری مستند افزود: اکنون از واژه ناداستان استفاده زیادی میشود و آنچه که در روایتنگاری مستند نیز مهم است همان مستند بودن است، در روایتنگاری مستند روح واقعیت و حقیقت موجود است و این گونه روایت از داستان و هرچه تخیل است به دور است.
مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استانها و مجلس حوزه هنری تصریح کرد: در مستندنویسی باید اصالت زبان، بیان و لحن راوی حفظ شود.
وی همچنین به بیان تفاوتهای خاطرهنگاری، داستاننویسی و تاریخ شفاهی پرداخت و به سؤالات حضار در این کارگاه پاسخ داد.
انتهای پیام/
نظر شما