آیین افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی استاد نصرالله معین ملقب به «معینالکتاب» و «امیرخطه خط» در اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سالن سعدی حوزه هنری اصفهان شب گذشته 23 مهرماه، شاهد حضور کمنظیر اساتید هنرمند رشتههای مختلف خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، موسیقی و... بود که برای گرامیداشت یاد و خاطره استاد معین گرد آمده بودند.
استاد نصرالله معین ملقب به «معینالکتاب» و «امیرخطه خط»، یکی از خطاطان به نام اصفهانی بود که 65 سال سابقه فعالیت در هنر خوشنویسی داشت و یکی از مؤسسان، استادان و مشاوران عالی انجمن خوشنویسان و شاگرد استادان کاوه و زرین خط بود. این هنرمند نامی در خطوط نستعلیق، شکسته، نسخ، ثلث تبحر داشت و دیگر خطوط را نیز مینوشت. وی در سال 1388 دارفانی را وداع گفت.
واحد تجسمی حوزه هنری استان اصفهان با همکاری خانواده استاد نصرالله معین، ضمن برگزاری مراسم نکوداشت این هنرمند برجسته با حضور استاد علی شیرازی، نمایشگاه آثار این هنرمند را در گالریهای گلستان و نقطه عمارت سعدی افتتاح کرد.
فریبا معین دختر استاد معین ضمن خیرمقدم به تمامی هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، شعری را از استاد سخا در خصوص استاد معینالکتاب خواند.
جواد کسایی فرزند استاد حسن کسایی در خصوص استاد معین گفت: صحبت در این جلسه با حضور اساتید بزرگ فرهنگ و هنر اصفهان برای من دشوار است به سه دلیل، اول یاد کردن از بزرگ مرد خطه خوشنویسی که زبان من از بیان خصوصیات ایشان قاصر است و دوم اینکه من خوشنویس نیستم و صبح امروز به من گفتند که باید سخنرانی کنم.
وی ادامه داد: بخت با ما یار بوده که توانستیم مظهر این بزرگان مانند جلیل شهناز، دکتر حسین عمومی و استاد معین و... را درک کنیم. وقتی در مظهر این بزرگان بودیم، انگار در مکتب هستیم و در حال آموزش، هم از نظر هنری و هم از نظر اخلاقی، انگار این بزرگان در عالم خاکی زندگی نمیکردند.
کسایی افزود: نصرالله معین هنرمندی بود از جنس اشک؛ شاید کسی بهتر از معین بنویسد، اما پیوستگی و گرمی خط ایشان را ندارد، استاد معین هنرمندی بود که باید قدرها میدید و در صدر مینشست، اما روزگار نخواست.
در ادامه آزاده کوفگر مدیر واحد تجسمی حوزه هنری استان اصفهان نیز ضمن خیرمقدم به تمامی حضار از برگزاری مراسم نکوداشت استاد معین به عنوان امیر خطه خط یاد کرد و از همه هنرمندانی که افتخار حضور در این جلسه را دادند تشکر کرد.
پس از آن استاد علی شیرازی و دکتر شهاب شهیدانی به بیان نکاتی در خصوص شخصیت و خط استاد معین پرداختند و خاطرنشان کردند که باید یاد و نام اساتید و هنرمندان خوشنویس گرامی داشته شود.
استاد معین در واقع یک استاد خودآموخته است
استاد علی شیرازی شاگرد استاد معین ضمن نکوداشت یاد این هنرمند خوشنویس اصفهانی گفت: نمیدانم خاک اصفهان چگونه است که این همه هنرمند از آن ظهور میکند.
وی افزود: در دوره معاصر همزمان دو استاد خوشنویسی (فضائلی و معین) در اصفهان ظهور کردند که هر کدام به سهم خود نقش مؤثری در جلو بردن خوشنویسی اصفهان داشتند.
وی تصریح کرد: استاد معین شاگرد حسن زرین خط و علیاکبر کاوه است در زمانهای گذشته آموزش با سختی انجام میشد و ایشان برای آموزش خط به تهران میرفتند که با سختی نیز همراه بود، اما نسل امروز فضای مجازی در اختیارشان است و در سراسر کشور آموزش میبینند.
شیرازی در تعریف از استاد معین الکتاب خاطرنشان کرد: استاد معین حقیقتاً عاشق بودند و همیشه در حال و هوای هنری بودند، استاد معین در واقع بهترین شاگرد استاد کاوه بودند، هیچکس خطش به پایه استاد معین نرسید. استاد معین تکمیل کننده شیوه استاد کاوه بودند، اگر بگوییم سبک استاد معین بیراه نگفتهایم. ایشان در شهرستانها هیچ رقیبی نداشتند و در تهران هم از هیچکس کم نداشتند.
وی تأکید کرد: با اینکه اصفهان در گذشته نیز مرکز فرهنگی و هنری بود، اما بازار خوشنویسی آن هنوز راه نیفتاده بود؛ لذا استاد معین سفارشات بازار را هم انجام میدادند، انجام سفارشات بازار یک حسن دارد و یک عیب. حسن آن این است که خوشنویس را حرفهای میکند و عیب آن این است که انسان را بازارینویس میکند. اما استاد معین با دقت و توجهی که داشتند هر کاری را نمیپذیرفتند و طبق آداب خودشان رفتار میکردند، به همین دلیل مشتریهای بازاری به حاشیه میرفتند.
شیرازی با اشاره به یادگیری خط استاد معین زیر نظر استاد کاوه گفت: تعلیم و تعلم در آن زمان کار دشوارتری بود و استاد معین در واقع یک استاد خودآموخته است. ایشان نسبت به اساتید خود قدرشناس بودند.
سخنران این برنامه در خصوص استاد معین تصریح کرد: چند خط را مینوشتند، در شکسته استاد بودند و خط تعلیق را هم مینوشتند، در خط ثلث و نسخ نیز کارشناس بودند و نظر میدادند و شعر میسرودند و ذوق عجیبی داشتند. استاد معین از دهه ۵۰ در اصفهان در خوشنویسی تثبیت شدهاند و ایشان آثارشان را به عنوان اثر هنری پیش از انقلاب میفروختند. باید بیشتر به این توجه کنیم که بزرگان ما چگونه در هنر تثبیت میشدند.
وی با اشاره به اینکه باید چند خط را به مجموعه آموزشی انجمن خوشنویسان بیافزاییم نه آنکه از آموزشها کم کنیم، افزود: فضای اصفهان تو را وادار به یادگیری میکند و معدل سلیقه اصفهانیها از سلیقه غیر اصفهانیها در هنر بالاتر است.
علی شیرازی شاگرد استاد نصرالله معین خاطرنشان کرد: اگر از مسئولان استان بودم، آثار استاد معین و استاد فضائلی را در موزه نگهداری میکردم. استاد معین هرگز نمرده و نخواهد مرد چون آثارش زنده است. راز ماندگاری این افراد در این است که با مردم زندگی میکردند.
تاریخ شفاهی محافل هنری اصفهان ثبت نشده است
در ادامه دکتر شهاب شهیدانی در خصوص استاد معین گفت: چند سال آخر عمر استاد معین موفق شدم ایشان را زیارت کنم، شخصیت ایشان هیچگونه سیاستمندی در زندگی نداشت و زندگیشان فقط عشق بود. با دیدن آثار استاد معین و شنیدن خاطرات زندگیشان به این نتیجه رسیدم که تاریخ شفاهی محافل هنری اصفهان ثبت نشده است، چه در خصوص استاد معین و چه دیگر اساتید.
وی ادامه داد: اساتید هنر اصفهان در محافل با یکدیگر دیدار داشتند و به تعامل میپرداختند، دغدغه این را دارم که اطلاعات محافل هنری از زبان اساتید مختلف بیان شود و به دست پژوهشگران برسد. تنها حوزهای که در مکتب اصفهان هنوز پژوهشی در مورد آن انجام ندادهایم خوشنویسی است.
شهیدانی تصریح کرد: چند ویژگی در مکتب اصفهان است که استاد معین را هم میتوان در ظرف آن قرار داد. از جمله اینکه هنرمند استقلال دارد و سبک شیوه خاص خود را دارد، استقلال از ویژگیهایی است که مکتب اصفهان به هنرمندان میدهد. تنوع و تکثر از جمله ویژگیهای مکتب اصفهان است، هر که در اصفهان زندگی میکند چون آثار زیاد هنری می بیند روحیه تنوع و تکثر دارد.
وی افزود: ریاضت و سختی نیز یکی دیگر از خصوصیات مکتب اصفهان است، معتقدم زیستن در مکتب اصفهان سخت است. هم عوام و هم خواص اصفهان همیشه اثر هنری میبینند، به همین دلیل رقابت میان هنرمندان این شهر زیاد است، زیستن در چنین فرهنگی نبوغ میخواهد.
شهیدانی با اشاره به اهمیت مکتب اصفهان در هنر خاطرنشان کرد: اینجا جای صعودهای متعالی است و این از ویژگیهای خوب مکتب اصفهان است و بسیار سخت است که بتوان خود را به عنوان برترین جا انداخت.
وی از همه اساتید اصفهان خواست تا خاطرات خود را از محافل هنری ثبت و ضبط کنند تا پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند و خاطرات دهه ۴۰ و ۵۰ و تجارب آنان را به نسل آینده منتقل کند.
در پایان این مراسم صالحی و کامکاری به دو نوازی تنبک و نی پرداختند و نمایشگاه آثار استاد معین با دستنوشتهای از استاد علی شیرازی افتتاح شد.
گفتنی است، نمایشگاه 51 اثر برجسته از استاد معینالکتاب، شامل خطهای شکسته و تعلیق، نستعلیق و سیاه مشق در دو گالری عمارت سعدی (گلستان و نقطه) تا 12 آبانماه جهت بازدید عموم دایر است و علاقهمندان میتوانند همه روزه به جزء روزهای تعطیل در ساعات 16 الی 20 از این نمایشگاه در خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت سعدی حوزه هنری استان اصفهان دیدن کنند.
انتهای پیام/
نظر شما