نمایشگاه «پردههای خیالینگاری عاشورا» در میان جمعی از هنرمندان و مسئولان اصفهانی افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که عصر روز یکشنبه 14 شهریورماه در فضای باز عمارت سعدی برگزار شد، مرشد اسماعیل نصوحی نقال و پردهخوان، بر روی یکی از آثار استاد عباس گیاهی به نقالی پرداخت.
در این مراسم که با حضور مجتبی شاهمرادی رئیس حوزه هنری استان اصفهان، دکتر عیدی معاون فرهنگی شهردار اصفهان، مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر و مهندس ایزدخواستی مدیر دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو در اصفهان و برخی دیگر از مسئولان برگزار شد، آزاده کوفگر مدیر گالریهای حوزه هنری استان اصفهان به توضیح پردههایی که با همکاری موزه هنرهای معاصر و مجموعهداران شخصی در گالری گلستان و بوستان به نمایش درآمده است، پرداخت.
در ادامه مراسم ایزدخواستی مدیر دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو در اصفهان با اشاره به این که مدت زمان زیادی بود که پردهخوانی نشنیده بودیم از استاد نصوحی تشکر کرد.
وی افزود: در مواجهه با پردههای عاشورایی ذهن انسان به شدت درگیر عالم خیال هنرمند صاحب اثر میشود، ابتداییترین مسئلهای که در این آثار نهفته است، انتقال پیام عاشورایی است و اگر از این مسئله فاصله بگیریم، با یک ساختار بسیار پیچیده مواجه میشویم که این ساختار فراتر از یک تحلیل هنری را میطلبد.
ایزدخواستی ادامه داد: با نگاه به پردههای عاشورایی که توسط هنرمندان بزرگ این شهر و کشور خلق شده است، این پیچیدگی را مشاهده میکنیم. رموز نهفته در این آثار در گستره فرهنگ و اجتماع و تاریخ این آثار است.
وی تصریح کرد: اگر این پیچیدگیها را در کنار مفهوم و پیامی که در اثر وجود دارد مورد تحلیل قرار دهیم، میبینیم که یک نگاه بینارشتهای و بین فرهنگی در ذات این اثر نهفته است، اگر در کنار این آثار به سایر رخدادهای فرهنگی نگاه کنیم و نشانههایی از آن را ردیابی کنیم میبینیم که آنچه در اتمسفر ایجاد این آثار وجود دارد، در خود آثار نیز وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایل شکلگیری این ساختار پیچیده را باید در مسائل فرهنگی اجتماعی جامعه ایرانی پیدا کنیم. ایرانیان همواره در طول تاریخ به دلیل شرایط زیستی که داشتهاند در خلق یک پدیده و در تولید یک رخداد یا اثر هنری به دنبال یک شیوهای بیانی منحصر بفرد و ویژه خود میگشتهاند. ایرانیان همواره به یک شیوه بیانی پیچیدهتر از یک بیان ساده نیاز داشتهاند. ایران، کریدور روابط بینالمللی بوده است و در ایران تبادلات گسترده بین فرهنگی صورت میگرفت و ایرانیان همواره به برقراری ارتباط با کسانی که از این سرزمین عبور میکردند نیاز داشتهاند.
مدیر دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو در اصفهان گفت: فضای فرهنگی ایران یک فضای فرهنگی گوناگون و متنوع است که اقوام مختلفی در آن با یک همزیستی قرار دارند و با وجود تفاوتهای فرهنگی زیادی که دارند نیاز به یک شیوه بیانی منحصر به فرد دارند که بتوانند صحبت خود را با هم به انجام برساند، این ارتباط فراتر از ارتباط کلامی است برای جامعه ایرانی ارتباط اصل یک مسئله بوده است. در ایران به دلیل وجود قومیتهای مختلفی که حضور دارند و ارتباط آنان و پیچیدگیهایی که این ارتباط دارد، انتخاب شیوه بیان مهم بوده است و هنرمند صاحب اثر پیام خود را به شیوه پیچیده بیان میکرده است.
وی ادامه داد : یک اثر فراتر از چهارچوب یک اثر تجسمی ارائه شده است و یک اتمسفر و کهکشان عظیمی را در خود جای داده است و اینگونه است که یک اثر میتواند با مخاطب خاص و عام ارتباط برقرار کند.
سپس وی در خصوص مرحوم استاد عباس گیاهی و شیوه زندگی او و ارادت ایشان به حضرت جوادالائمه مطالبی را بیان کرد و افزود: روایات این پردههای خیالینگاری عاشورایی در کنار روایتهای گوناگون قرار میگیرد که گاه از روایتهایی از زندگی هنرمند را در آن نیز میتوان دید و بیان پیچیده چیزی است که یک هنر سنتی را در طول تاریخ زنده نگه داشته است و هرگز نمیتوان آن را سادهسازی کنیم. و البته این شیوه بیانی سالها میماند و دستیابی به کشف لایههای متفاوت آن زمان میبرد و سالها به طول میانجامد.
پس از آن مراسم افتتاحیه با دونوازی ترامپت محمدرضا حسینی و طبلنوازی هادی رحیمی انجام شد و مجتبی شاهمرادی رئیس حوزه هنری استان اصفهان و دکتر محمد عیدی معاون فرهنگی شهردار اصفهان و دیگر هنرمندان و مسئولین به دیدن پردههای به نمایش درآمده در گالریهای بوستان و گلستان پرداختند.
گفتنی است، این نمایشگاه به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) با ۵ پرده از استاد عباس گیاهی (دو پرده از مجموعه شخصی علیرضا بطلانی و مهندس عطریان، سه پرده از گنجینه موزه هنرهای اصفهان) و نمایش فیلم «مروری بر زندگی استاد عباس گیاهی» به کارگردانی مصطفی حیدری و همچنین یک تابلو از داوود زندیان متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح شد.
انتهای پیام/
نظر شما