سمیه دهقانزاده تعداد خبر 34
-
جلال آل ادب، تولدت مبارک!
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ کاش بودی و خودت از زندگی پر فراز و نشیبت حرف میزدی، از دارالفنون رفتن شبانه و سر زدن از حرف پدر تا به حزب توده پیوستن و رها کردنش، از اصرار به ازدواج با سیمین و پیروز شدنت و در نهایت از اینکه چگونه میتوانستی این طور دست روی کلمات بکشی و از «رنجی که میبریم»، «زن زیادی» و «سه تار» به «غرب زدگی» و «خسی در میقات» برسی.
-
سر بی کلاه ادبیات نمایشی؛ سردار جنگلی که در دهه ۶۰ جا مانده
سمیه دهقان زاده- خبرنگار: امروز یازدهم آذر، برابر با سالگرد شهادت میزار کوچک خان است، همان سردار جنگلی که امیرحسین فردی در کتاب«میرزا کوچک خان جنگلی»، در قالب نمایشنامهای پا به پای او از هزار توی تاریخ گذشته، دست مخاطب را گرفته و به نهضت جنگل نگاه کرده است. نگاهی که از ۱۳۶۰؛ سال نگارش کتاب، همچنان نو و تازه است، اما با وجود این کتاب نیز، همچنان نمیتوان خلاء پرداخت به این شخصیت را در ادبیات نمایشی ایران نادیده گرفت.
-
قول می دهم که جاودان بمانید
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ محمدرضا سنگری در صد و یکمین کلاس مثنویخوانی گفت: خداوند به آدم و حوا سفارش می کند همه میوهها متعلق به شماست، جز یک میوه. در این شرایط شیطان عنصر اساسی فطری بشر را تکیه گاه نیرنگ خود قرار میدهد تا آدم و حوا را فریب دهد و آن هم جاودانگی است. شیطان به آدم و حوا قول جاودانگی میدهد و یک لحظه فراموشی اتفاق افتاد.
-
راههای دزدیدن قاپ این بندگان خدا
سیوسومین گردهمی نثرخوانی طنز «طنزخوانه» با موضوع سرقت، به همت دفتر طنز در اتاق ۴۰۲ حوزه هنری برگزار شد.
-
«عایده»؛ از اولین جوانههای ادبیات بدون مرز
سمیه دهقان زاده- خبرنگار: رئیس حوزه هنری با بیان اینکه«عایده» روایت یک مادر فداکار و مجاهد و مهربان لبنانی است و از قصه خودش و فرزند شهیدش میگوید گفت: این کتاب، از اولین جوانههای ادبیات بدون مرز است. امیدواریم این مرحله از رشد و نمو ادبیات مقاومت همچون مرحله اول ادبیات مقاومت پر برکت و پرثمر و درخشان باشد و به برکت اینکه ادبیات، سراغ مقاومت غیرایرانی رفته، ادبیات مقاومت با سرعتی روزافرون جهانی شود.
-
راضیه تجار؛ از«بانوی آبیها» تا «کوچه اقاقیا»
سمیه دهقانزاده- خبرنگار- «واژگان مرا درک میکردند، من با آنها جمله میساختم. جملاتم را دوست داشتند، انشاهایم را میپسندیدند. انشاهایم بیشتر از توصیف، داستان داشت، گاهی همکلاسیهایم زنگ تفریح، دورم جمع میشدند که برایشان از نوشتههایم بخوانم. این برایم جذاب بود که بنشینند و داستان مرا گوش کنند. اگر بخواهم خلاصه بگویم، تا به امروز عاشق واژگانم.» اینها را «راضیه تجار» این پیشکسوت ادبیات داستانی و بانوی نویسنده میگوید که به واقع عاشق کلمات است و حق عشق را تا به امروز تمام و کمال ادا کرده است.
-
«عایده»؛ یک معمولی شگفتانگیز
سمیه دهقان زاده- خبرنگار: «عایده» کتابی است که در نگاه اول معمولی به نظر میرسد، اما کافی است به نیمه فصل اول آن برسید، آن وقت است که متوجه میشوید با یک کتاب لبنان شناسی پر و پیمان مواجه هستید و در بستر این شناخت، با عایده و بعد نحوه پرورش علی اسماعیل پسر کوچکش آشنا میشوید، پسری که در ۱۷ سالگی مدافع حرم است،تا آخرین لحظه زندگیاش در چند ده متری داعش به مبارزه میپردازد و در شجاعانهترین حالت ممکن شهید میشود.
-
«محله باهنر » ترجمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ « محمدحسین پورثانی» با بیان اینکه «محله باهنر »، ترجمان سند تحول بنیادین آموزش و پررورش است، گفت: محله باهنر، یعنی منِ دانش آموز، منِ مدرسه، منِ آموزش و پرورش بتوانیم در محله موثر باشم. بعضی از دانشآموزان فقط به فکر کلاس و محله و خانه خود هستند، بعضی از دانش آموزان نیز فکرشان در پی تأثیرگذاری در شهر و کشور است، اما بعضی دانش آموزان در سطح بالاتر میگویند ما قرار است در جهان اثرگذار باشیم.
-
سیدحسن حسینی؛ شاعری چکشی با دلی نازک/ این مستند روایتگر معرفت سیدحسن حسینی است
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ یوسفعلی میرشکاک در برنامه رونمایی مستند «مشت در نمای درشت» گفت: نیاکان سیدحسن، همه شاعر بودند. او یک حالت جلال آل احمدوار داشت؛ چکشی، با دل نازک و خوشباور. آن هم بدون اینکه در دوران جلال باشد.
-
«قدس»ی که باید از نو شناخت
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ میدانید مسجدالاقصی کجاست؟ همان مسجد با گنبد سبز رنگ که سالهاست به اشتباه نامش را به مسجد «قبه صخره» نسبت دادهاند. همان قبله اول مسلمانان، نقطه اتصال آسمان و زمین در شب معراج پیامبر (ص)، مسجدی که سالهاست به نماد مقاومت تبدیل شده، نمادی که این روزها در آثار هنرمندانی از سراسر دنیا در نمایشگاه بینالمللی «همچنان طوفان» میتوان از آن به زبان هنر دید و شنید.
-
قدیریان: تصمیم گرفتم نقاش نباشم
عبدالحمید قدیریان درآیین رونمایی از تابلوی نقاشی «انصارالله» گفت: من آن اوایل فکر می کردم باید نقاش شوم، اما دیدم قواعد نقاشی که عموما یهود طراحی کرده، دست و بالم را میبندد، بنابر این تصمیم گرفتم نقاش نباشم. گفتم در یک مفهوم پژوهش میکنم و طبق آن چیزی که میبینم و با توانی که خداوند به من داده، آن را تصویر میکنم و با این نگاه در گام دوم انقلاب و در محضریت خدا قرار بگیریم که نقاشی «انصارالله» هم همین را میگوید.
-
«ققنوس قدس» در حوزه هنری به پرواز درآمد
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ نمایشگاه نقاشی و تصویرسازی «ققنوس قدس» به مناسبت چهلمین روز شهادت دبیرکل حزبالله لبنان، سید حسن نصرالله، با ۲۸ اثر از هنرمندانی چون علی بحرینی، ناصر سیفی، حسین عصمتی، عبدالحمید قدیریان و سید علی میرفتاح در نگارخانه عالی حوزه هنری افتتاح شد.
-
زنان فلسطینی، این کلیدداران امید
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ زنان فلسطینی، این کلیدداران امید ۸۰ سال است که پس از کوچ اجباری از سرزمین مقدس، کلید خانههایشان را با خود همه جا میبرند و حتی آنها را به ارث میگذارند، چراکه ایمان دارند روزی به سرزمین مقدس برمیگردند و در خانههایشان زندگی را جاری میکنند، کلیدی که از همان ابتدا به نماد مقاومت تبدیل شد و این روزها نمود آن را با آثار هنرمندانی تجسمی از سراسر دنیا در نمایشگاه بینالمللی «همچنان طوفان» به چشم میبینم و به زبان هنر از آن حکایتها میشنویم.
-
بفرمایید یک قاچ مقاومت!
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ تغییر ماهیت هندوانه به نماد مقاومت، دارای تاریخچه پرپیچ و خمی است، اما نکته مهم این است که از ابتدای جرمانگاری نمایش عمومی پرچم فلسطین، هندوانه با رنگهای قرمز و سبز و سیاه پرچمدار و نماد مقاومت شد، نمادی که اینروزها هنرمندان تجسمی از سراسر دنیا با آثارشان در نمایشگاه «همچنان طوفان» آن را به تصویر کشیدهاند، تا با زبان هنر از پرچم سرزمینی حرف بزنند که با وجود تلاش هشتاد ساله رژیم اشغالگر قدس، همچنان غیر قابل تسخیر است.
-
فرهنگهای مختلف در«همچنان طوفان» از مقاومت حرف میزنند
سمیه دهقان زاده- خبرنگار، «محمد صمدی» با اشاره به سطح کیفی بالای آثار در نمایشگاه «همچنان طوفان»، گفت: من پیشنهاد میکنم همه علاقمندان و هنرمندان هنرهای تجسمی حتی اگر خیلی دغدغه این موضوع را هم ندارند از نگاه تکنیکی و فنی به این نمایشگاه بیایند و کارها را ببینند. به ویژه اینکه ما در این نمایشگاه آثاری با گرایشهای مختلف از کشورهای سراسر دنیا میبینیم که با فرهنگهای مختلف از مقاومت حرف میزنند.
-
نمادهای مقاومت در غزه واکنشهای سریع هنری را رقم زده است
سمیه دهقان زاده- خبرنگار، «سیدمسعود شجاعی طباطبایی»با بیان اینکه ما در یک سال اخیر شاهد اتفاقات زیادی در غزه بودیم که برخی از آنها تبدیل به نماد شدهاند، گفت: هنرمندان سراسر دنیا در مواجهه با این مجموعه نمادهایی چون زنی که فرزند شهیدش را در آغوش گرفته یا پدربزرگی که چشمان نوه شهیدش را میبوسد شروع به تولید اثر کردند، حتی بعضی آثار تجسمی در فاصله یکی دو ساعت بعد از وقوع حوادث خلق شد و این فرایند واکنش سریع به زبان هنر است.
-
عکاسان فلسطینی با عکسهایشان مبارزه میکنند
«سعید فرجی» عکاس جنگ و مستندساز گفت: ما همیشه فلسطینیها را جوانانی سنگبه دست میبینیم که سنگ ها را به سمت صهیونیستها پرتاب میکنند و درواقع عکاسهای فلسطینی هم با عکسهایشان مبارز میکردند که این موضوع را نشان دهند.
-
«بدون دخترم هرگز» کتابی که بتی محمودی را یک شبه میلیونر کرد!
حسین نظری با بیان اینکه کتاب «بدون دخترم هرگز» فاقد هرگونه ارزش ادبی است و فقط محتوایی جنجالی دارد، گفت: هیچ اثری به اندازه این کتاب در رواج ایرانستیزی مؤثر نبوده است. این کتاب به بیش از ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده و در سال ۱۹۹۲ در سه قاره دنیا، با فروش دوازده میلیون نسخه، پرفروشترین کتاب سال شد و نویسنده آن، بیتی محمودی یکشبه به یک سلبریتی و میلیونر تبدیل شد.
-
مسیری از «شیدا» تا خاکریز کرونا، با پرستاران
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ پرستار، واژه ایست که حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا به آن اعتباری و مفهومی شگرف داد، مفهومی که در پرده نقرهای و قاب تصویر نیز گاهی گوشهای از آن به نمایش درآمده و ما از «شیدا»ی کمال تبریزی تا «پاکبازان» در خاکریز کرونا شاهد آن بودهایم.
-
کودکان، این خطرناکترین موجودات دنیا!
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ احتمالا شما هم از تصور معصومیت و لطافت کودکان قند در دلتان آب میشود، اما چه نشستهاید که این بچههای به ظاهر دوستداشتنی، خطرناکترین موجودات دنیا هستند و ۳۹۳ روز است که رژیم اشغالگر قدس با قدرت هر چه تمامتر جنگ علیه آنها را شروع کرده و کمر همت بسته تا پروژه نسلکشیاش را با موفقیت به پایان برساند. همان جنگی که مدتی است در «همچنان طوفان» برشهایی از آن به تصویر کشیده شده و هنرمندانی تجسمی از سراسر دنیا برای انعکاس آن تلاش کردهاند.
-
ماجرای خوابی که دانیال نبی را از چاه نجات داد
فاطمه شعبانی- خبرنگار؛ دانیال نبی پیامبر عصر بخت النصر به فرمان او سالها در چاهی زندانی بود. بخت النصر دو بار خواب میبیند که خواب دوم را فراموش میکند. همه معبران از تعبیرش عاجز میمانند و در نهایت دانیالنبی با تعبیر و تعریف خواب از چاه آزاد میشود.
-
آثار نقادانه، پدیده پول در برابر انتشار کتاب را برمیچیدند
دکتر قدرتالله طاهری، استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر ناشری بداند که با هر اثری که منتشر کند، ده اثر نقادانه تولید میشود مطمئن باشید خود را اسیر آثار نامناسب نمیکند و در نتیجه پدیده ضد فرهنگی و زشتی که مؤلف به ناشر پول بدهد تا اثر ادبی تولید کند، دیگر نخواهیم داشت.
-
واکنش سریع هنرمندان گاردها را پایین میآورد
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ مسعود نجابتی درباره واکنش سریع هنرمندان به جنایات در غزه گفت: جنس واکنش هنرمندان در حوزه تجسمی متفاوت است، هر چند این واکنش سریع است، ولی باعث نمیشود که مخاطب با کار ضعیفی مواجه شود اتفاقا این هنرمندان در آثارشان به زوایایی میپردازند که بسیار متفاوت است و اینطور واکنشها بهویژه از جنس غیر مستند و کمی نمادین و شاعرانه میتواند خیلی از افراد جامعه را دربرگیرد و به یک مخاطب خاص معطوف نشود، چون زبان هنر است و نسبت به آن گاردی وجود ندارد.
-
مسیر تماشایی از «آسماننگارهها» تا «تجسم یک حماسه»
«محمدعلی رجبی دوانی» اندیشمند، نویسنده، پژوهشگر حوزه فلسفه هنر، زیباییشناس و از مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، اما بیشتر از همه، یک نگارگر است که به اندیشه پشت هر اثر هنری آگاه است و این را از منشا اثر بودن و جمعآوری آثار هنرمندان عرصه تجسمی و انعکاس آن آثار در کتابی چون «آسماننگارهها» میتوان دریافت.
-
یک دست کفن و هزار حرف
سمیه دهقانزاده- خبرنگار؛ امروز «کفن»، نه واژهای با تعریف مشخص از لباس آخرت برای آدمی که نشان روشنی است بر جنایات صهیونیست. نشانهای که این روزها هنرمندان سراسر جهان، در «همچنان طوفان»؛ نمایشگاهی بینالمللی دایر در حوزه هنری از آن به زبان هنر سخن گفتهاند و مظلومیت و حق را توأمان بر بوم تصویر کردهاند.
-
بازآفرینی از شاهنامه تا «پرواز بر فراز آشیانه فاخته»
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ مجید قیصری گفت: وظیفه اصلی متن این است که متن پیش از خود را برای مخاطب احضار کند و این یعنی بازآفرینی. اصطلاح کوچه بازاری اش این است که میگویند ما میگوییم ف طرف میرود فرحزاد.حال این متنی که قرار است صاحب هویت شود مربوط به متنهای قبل از خود است، مثلا در شاهنامه به دفعات بازآفرینی را شاهد هستیم از ماجرای گذشتن سیاوش از آتش برای اثبات بی گناهی تا بردارکشی که منجر به مرگ رستم میشود.
-
راز کلیدهای روی دیوار خانه پدری چه بود؟
سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ نویسنده کتاب «عایده» گفت: روی دیوارهای خانه پدری «عایده سرور» در کفرای لبنان، پر از کلیدهایی از خانههای فلسطینی بود. یکی از این کلیدها برای خانه پدربزرگ عایده، در حیفا بود. پدربزرگ عایده بعد از ترک خانهاش در حیفا، کلید خانهاش را به لبنان میآورد به امید اینکه روزی به حیفا برگردد و در خانه فلسطینیاش زندگی کند.
-
«افخمی»، برادر نتانیاهو و شاهدی به اسم «روباه»
سمیه دهقانزاده-خبرنگار؛ وقتی از «بهروز افخمی» سؤال میشود با شنیدن نام اسرائیل چه چیزی به ذهنتان میآید، پاسخ میدهد: «اسرائیل که وجود ندارد، همان فلسطین است.» نگاهی که در فیلم سینمایی «روباه» افخمی، خود را به خوبی نشان میدهد، فیلمی درباره شهدای هستهای که داستان جاسوسی به نام یوهان نتانیاهو؛ یکی از برادران بنیامین نتانیاهو را روایت میکند.
-
📷 نود و ششمین نشست کلاس مثنویخوانی
نود و ششمین نشست از کلاس مثنویخوانی، چهارشنبه ۲ آبان به همت اندیشکده ادبیات پایداری و با حضور محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر ایرانی در حوزه هنری برگزار شد.
-
جهانگیران عالم را میشناسید؟
سمیه دهقانزاده- خبرنگار؛ محمدرضا سنگری با بیان اینکه در کل تاریخ ۴ نفر بودند که جهان را گرفتند و جهانگیر شدند، گفت: دو نفر آنها مثبت و دو تای آن ها منفی هستند. حضرت سلیمان (ع) و ذوالقرنین جهانگیران مثبت عالمند و در مقابل بُختُ النَّصر و نمرود جهانگیران منفی عالم هستند.