-
روایتگر صمیمی فرهنگ انقلاب
سالروز تولد امیرحسین فردی، فرصتی است برای بازخوانی نام و یاد نویسندهای که در چهار دهه گذشته نهتنها در عرصه داستاننویسی انقلاب اسلامی، بلکه در مقام مدیر فرهنگی و مسئولیتهایش در حوزه هنری و انتشارات سوره مهر، نقشی تعیینکننده ایفا کرد. فردی از نسل نخست نویسندگانی بود که با آغاز انقلاب اسلامی، قلم را بهعنوان سلاحی فرهنگی به میدان آورد و تلاش کرد ادبیات را در خدمت باورها، آرمانها و دغدغههای مردم قرار دهد.
-
روایتگر معنویت و تعهد در موسیقی ایران
یکی از ویژگیهای برجسته کارنامه سراج، پیوند موسیقی او با حماسه و مقاومت است. در سالهای دفاع مقدس، آثار او بخشی از حافظه جمعی مردم ایران شد. صدایش نه فقط در سالنهای کنسرت، که در دل رزمندگان و خانوادههای شهدا طنینانداز بود. او نشان داد که موسیقی میتواند همپای ادبیات و سینما، در روایت مقاومت نقشی جدی ایفا کند.
-
از ردای خادمی در قامت زائری
اینجا، زمان معنا ندارد. گویی قرنهاست نماز و دعا و نیایش، روح را جلا میدهد و با هر قدم، خاطرهی عطش عاشورا در ذهن زنده میشود. اینجا، روزی امام حسین(ع) خطابه میخواند. اینجا، علیاصغر(ع) در آغوش پدر، تیر نوشید. اینجا، عباس(ع) با دستهای بریده، مشک را به دندان گرفت. اینجا، زینب(س) با قامتی استوار و شکیبایی بیمانند، اسارت را به جان خرید و با فریادش در برابر یزید، خوابزدگان تاریخ را بیدار کرد. اینجا، کربلا بود.
-
روایت عشق، تنش و رشد درخانواده
فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی «جواد خواجهپاشا» و بههمت سازمان سینمایی سوره روانه اکران آنلاین شده است
-
ریشه ظلم را باید قطع کرد
سید جمالالدین اسدآبادی یا سید جمالالدین افغانی، عالم روشنفکری است که با تلاشهایی که در راستای وحدت جهان اسلام داشت به شخصیتی تاثیرگذار در تاریخ اسلام تبدیل شد. درباره وی آثار متعددی نوشته و ساخته شده است که از جمله آن مستند «جمال الدین» است که توسط سازمان سینمایی سوره و به کارگردانی امیر روئینی تولید شده است. نقش سیدجمال الدین اسدآبادی در این مستند از چهل سال پس از به تخت نشستن ناصرالدین شاه قاجار به تصویر کشیده است و ضمن اشاره به تضاد طبقاتی میان دربار و رعایا ساختار مستبدانه قاجار و رنجهای تحمیل شده به مردم که باعث شیوع فقر و عقبماندگی ایران شد را تشریح میکند.
-
هجده روایت از کتاب وحی
پس از خواندن این روایتها احساس میکنم هر کدام آینهای هستند در مقابل من تا وجه یا وجوهی از من را نمایان کنند یا به من امری را تذکر دهند. این البته خاصیت همه متنهایی است که با متون مقدس ارتباط درست برقرار میکنند.
-
بازیگری که با هر نقش زندگی میکند
فرهاد قائمیان یکی از بازیگران پرکار سینمای ایران است که همواره او را در نقشهای متفاوت و گاه پیچیده دیدهایم به همین دلیل شاید بارزترین ویژگی او در قامت یک بازیگر خلق کاراکترهای گوناگون و بازی در نقشهایی با ابعاد مختلف باشد.
-
عربیکا؛ تلخ ولی دلچسب
وحید یامینپور برای بسیاری از ما نام و چهرهای آشنا دارد. همین چهره آشنا و قلم آزموده در نگارش رمان ما را وا میدارد تا کتاب را از روی قفسههای کتابفروشی برداریم.
-
از هور، تا آسمان...
سرنوشت هاشمی تراژیک بود. او تا آخرین روزهای جنگ ایستاد بالاسر فتوحات عملیاتهای هور در جزایر مجنون و در جریان حملهی برقآسای عراق به این جزایر در سال ۱۳۶۷ شهید شد. اما نه شهادتش را کسی دید و نه پیکرش را. و این، شد آغاز ۲۲ سال بیخبری و فرضیهسازی و حاشیهپردازی درباره علی هاشمی.
-
تاوان، این نقطه عطف «ناتوردشت»
چیزی که داستان فیلم «ناتور دشت» را از عملیات نجات صرف برای پیدا کردن یک دختر بچه به عملیاتی برای نجات انسانیت تغییر جهت میدهد، وجه خاکستری شخصیتهای فیلم است که هر یک به نحوی سعی در جبران اشتباهات خود دارند و در عین حال از تاوان در امان نمیمانند.
-
عملیات نجات انسانیت
سینما شاید از قصه آغاز نشود اما حتماً با قصه اوج میگیرد و قوام پیدا میکند. پیام، مضمون و محتوا اگر در زرورقِ یک داستان استخواندار پیچیده نشود، فیلم را تبدیل به بیانیه میکند و سینما را به میدان میتینگ. روی همین حساب است که پیداکردن قصهای روایتکردنی و مضمونپردازیِ آن، بینهایت دشوار است و اگر فیلمسازی بتواند از این گردنه به خوبی عبور کند، میتواند امیدوار باشد که به مرزهای خلق «سینما» نزدیک شده است.
-
«عایده» محصول مصالح دراماتیکی و معماری هنرمندانه است
توجهی که راوی و نویسنده هر دو به «جزئیات» دارند در اغلب صفحات برای مخاطب جذابیت و کشش ایجاد میکند و خصوصاً مخاطب عام (در اینجا یعنی خوانندهای که آشنایی وسیع و عمیقی با محور مقاومت، خاصه در لبنان ندارد) را با خود همراه میسازد. اشارات مکرر به محلهها، لباسها، غذاها، سرودها و امثالهم در کتاب عایده در همین چشمانداز اهمیت مییابد.
-
خردمندان؛ از تک تیرانداز اسرائیلی «آنتراکت» تا «ناتور دشت»
سیدمحمدرضا خردمندان، کارگردانی است که فارغ از فیلمهای ۱۰۰ ثانیهایی و پویانماییها، فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» در فجر ۳۵ و سریال «از سرنوشت» که موفقهایی متفاوت را برای او در برداشته، ردی پررنگ از نگاه انسانی، مشخصه همه آثار اوست.
-
«صید درخت» قصه تعلقهای بشری
«صید درخت» درباره تعلق و پیوستگی نوع بشر به خود است؛ به طبیعت یا نیرویی بزرگتر در درون. این کتاب داستان یکی از دختران روستاست به نام ارغوان. او از زمان تولد تا زمانی که در رمان هجده سالگی را تجربه میکند، از ارتباط با اهالی روستا منزوی بوده و حال پدر خود را نیز گم کرده است و روز به روز منزویتر میشود. ارغوان بخش زیادی از ارتباط خود با آدمها را از دست داده است و اهالی ده سعی میکنند تعلق آخر یعنی خواهرش سروناز را هم از او بگیرند...
-
مهمانی از لبنان
«عایده» روایت یک شهید نوجوان مدافع حرم لبنانی است. کتابی که نه یک رمان بر پایه واقعیت است و نه ترجمه یک مستندنگاری. «عایده» درواقع مستندنگاری با ساختار داستانی از یک سوژه غیرایرانی است. تکتک کلمات جمله قبل میتواند علاقهمندان به ادبیات پایداری را به خواندن این کتاب مشتاق کند.
-
شاعر سلامهای دلنشین
علیرضا قزوه را هر نسل به گونهایی میشناسد، عدهایی از «بشنو از نی» روزنامه اطلاعات و تعداد زیادی از «مولا، ویلا نداشت» اش با او آشنایند و برخی نیز با«با کاروان نیزه» دل به دلش دادهاند، اما خود او دل به دل انقلاب و اهل بیت داده همیشه عمرش با نگاهی متفاوت و اعتراضی شعر سروده است.
-
در آغوش تهران!
«تهران جان» کتابی است که اگرچه نتوانسته چشمش را بر خطاها و کاستی تهران ببندد اما او را بخشیده و کمی هم دوستش دارد. جستارهای این کتاب، تهران را به عنوان یک «دیگری» درنظر گرفته است.
-
«بشکوچ»؛ کتابی برای خونینشهر
رضا کولیوندی- خبرنگار، بشکوچ، یک رمان عاشقانه و جنگی است با شخصیتهایی اندک. کل کتاب روی دوش چهار شخصیت میچرخد: کیارش، ایرانه، سلدا، و اسماعیل. کیارش و اسماعیل از تکاوران نیروی دریایی هستند که همراه ناخدا صمدی به خرمشهر اعزام میشوند.