نامزد چهره سال هنر انقلاب اسلامى گفت: متاسفانه در بحث قیمت گذاری آثار هنری در داخل کشور و همین طور بخش بینالملل سوءاستفادههای سیاسی فراوانی صورت میگیرد، بسیاری از این قیمتهای میلیاردی و نجومی بیشتر به هدف تبلیغاتی کردن فرد و یا یک نوع از تفکر و همچنین بزرگنمایی آثار محاسبه میشوند.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، ارزشگذاری و قیمت نهادن بر آثار هنری به خصوص آثار نقاشی طی سالهای گذشته حواشی فراوانی را با خود به همراه داشته است، خرید و فروش میلیاردی برخی آثار در قالب «حراج هنرى» نه تنها در میان هنرمندان و بلکه در میان مردم جامعه نیز نقدهای فراوانی را به خود اختصاص داده است.
گاها در برخی از گالریها و برخی از حراجهای معروف آثار هنری، آثار نه چندان ممتازی با قیمتهایی به فروش میرسند که با هیچ منطقی جور در نمیآیند، آثاری که شاید در حالتی واقع بینانه جزو آثار متوسط محسوب میشوند.
نکته تعجب آور آنجاست که به طور معمول در این حراجیها آثاری که نمادهای انقلابی و یا مذهبی داشته باشند به هیچ وجه دیده نمیشوند و آثار هنرمندانی در آنها به چوب حراج گذاشته و با قيمتهاى نا متعارف فروخته میشود که به گفته بسيارى از هنرمندان عرصه تجسمى اعتبار كافى براى هنر كشور به همراه ندارند.
حال چند سالى از مرسوم شدن این نوع از حراجیها میگذرد، آثار میلیاردی به خرید و فروش میرسند و هیچ نوع نظارت و یا ملاک مشخصی هم برای ارزشگذاری روی آنها اعلام نمیشود، از سویی گمانهزنیهایی جدی مبنی بر وجود دستهاى پشت پرده این نوع از حراجها شنیده میشود که با توجه به کیفیت متوسط این آثار و بعضا کپی بودن آنها به هیچ وجه منطق هنری و اقتصادی ندارد.
در این میان نهادهای مربوطه همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نسبت به این نوع از حراجها واکنشی نشان نداده و گاها حتی از آنها حمایت میکنند، این اتفاق در حالی رخ میدهد که بسیاری از هنرمندان عرصه نقاشی و هنرهای تجسمی با مشکلات فراوان در معیشت روبرو هستند.
به همین بهانه، با «عبدالحمید قدیریان» هنرمند عرصه نقاشی و نامزد چهره سال انقلاب اسلامی به گفتوگو نشسته و ابعاد مختلف قیمتگذاری روی آثار هنری به خصوص نقاشی را مورد ارزیابی قرار داده است.
***قیمتگذاری آثار هنری براساس عرضه و تقاضا صورت میگیرد
عبدالحمید قدیریان در این گفتوگو، پیرامون اساس و قواعد قیمت گذاری بر آثار نقاشی گفت: قیمتگذاری آثار تجسمی به خصوص نقشی به عوامل زیادی باز میگردد، در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیریم که بحث تقاضا در قبال آثار هنری بسیار مهم است، اینکه یک اثر هنری تا چه اندازه طالب دارد و چه کسانی مخاطب اصلی آن هستند.
وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه در بحث قیمتگذاری آثار هنری در داخل کشور و همین طور بخش بینالملل سوء استفادههای سیاسی فراوانی صورت میگیرد، بسیاری از این قیمتهای میلیاردی و نجومی بیشتر به هدف تبلیغاتی کردن فرد و یا یک نوع از تفکر و همچنین بزرگنمایی آثار محاسبه میشوند. به طور معمول این قیمتگذاریها جامعه را به خود معطوف میکنند تا در زیرلایههای خود به القا نوع خاصی از تفکر کمک کند.
***غرب هزینه فراوانی برای اشاعه تفکر خود میکند
این هنرمند عرصه نقاشی در همین رابطه اظهار کرد: به عنوان مثال جشنوارههای سینمایی غرب را عنوان میکنم، ما به صورت علنی میبینیم که این جشنوارهها در پوشش رویدادی هنری و فرهنگی به اشاعه تفکری خاص و یا محو کردن نوع دیگری از تفکر اهتمام میورزند، این جشنوارهها به هیچ وجه آثاری که مخالف دیدگاهشان باشد را انتخاب نمیکنند و در نقطه مقابل صرفا به آثاری بها میدهند که ایدئولوژی آنها را پیش ببرد و يا از داخل كشور نوعى از سياه نمايى را به تصوير بكشد.
وی تاثیر صهیونیستها بر القای تفکرات سیاسی بر هنر و فرهنگ جهانی را بالا دانست و افزود: ما در اکثریت زمینههای هنری شاهد آن هستیم که عموم بخشها و هنرها در پشت پرده به اشاعه تفکر صهیونیستی میپردازند و به نوعی اربابانشان همین صهیونیستها هستند، ما در جشنوارههای خارجی مشاهده میکنیم که نازلترین آثار از لحاظ مفهوم و ارزش انسانی به عنوان بهترین آثار معرفی میشوند و بارها و بارها تقدیر از آنها صورت میگیرد.
قدیریان در همین رابطه تصریح کرد: این نوع از تفکر در سالهای متمادی باعث میشود که جوانان با دانستن راه موفقیت که جریان نفوذ ترسیم و عادیسازی کرده براساس الگوهای غرب و جریان نفوذ به خلق آثار بپردازند. جوانان به دلیل اینکه این نوع از هنر طالب داشته و گرانتر است خودشان را در این مسیر قرار میدهند. البته این را بگویم که جوان بدون دانش نسبت به این موضوع تغییر جهت میدهد یعنی آنقدر برنامه ریزی اصولی و دقیق طی این سالها از سوی جریان نفوذ شکل گرفته که هیچکس متوجه آن نمیشود و اگر هم کسی بخواهد خلاف آن حرکت کند به شدت مورد نقد قرار می گیرد، زیرا جریان نفوذ و این نوع از تفکر خودش را تئوریزه کرده و اصل را به خودش تغییر فرم داده است.
***جریاناتى كه پشت فروش میلیاردی آثار حراج تهران
وی با اشاره به فروش نجومی برخی از آثار هنری در حراجیها افزود: بعضا تابلوهایی با قیمت میلیاردی در حراجی ها به فروش میرسد، وقتی ما نگاهی کوتاه به صاحب اثر و کیفیت آن میکنیم به راحتی میفهمیم که جریانی سیاسی پشت اثر است، جریانی که به شدت از صداقت دور بوده و به فکر تغییر جهت دیدگاه جامعه است.
این هنرمند انقلابی با اشاره به کلامی از «امام خمینی (ره)» اضافه کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی در همان ابتدا فرمودند که هر جریان و یا هر چیزی که از غرب وارد می شود در بدو امر منحرف کننده و شیطانی است مگر آنکه خلافش ثابت شود، متاسفانه مسئولین فرهنگی و هنرمندان ما این کلام را نه تنها فراموش کرده بلکه خودشان را کاملا به این جریان سپردهاند. به نوعی که منطق های اسلامی و ایرانی آنها به مرور زمان به تفکرات و منطقهای غربی استحاله پیدا کرده است.
وی با نقد از بیاعتنایی به اشاعه هنر انقلابی در خانواده ها افزود: تکنولوژی ما را خنثی کرده است، دیگر به دنبال چیزی نمیرویم و فکر میکنیم همه چیز در فضای مجازی وجود دارد، ما در زندگی عادی خود به هیچ وجه جایگاهی برای هنر نمی بینیم، انگار که به هیچ وجه هنر در خانوادههای ما ترسیم نشده است، تنها بخشی از هنر که با آن در ارتباطیم طراحی صنعتی است که در ابزار آلات خانگی دیده می شود. متاسفانه بزرگان فرهنگی و هنری ما در طی این سالها کوتاهی کردهاند که امروز به این جایگاه رسیدهایم، من متوجه نمیشوم وقتی این تعداد شورای فرهنگی و مراکز فرهنگی در کشور وجود دارند چرا باید به این سمت رفته باشیم که هنر انقلابى به طور کامل حذف شده باشد.
***حراجیهای هنری را محافلی صادقانه نمیدانم
وی ادامه داد: به شخصه هیچ محفل و یا حراجی هنری را صادقانه نمی دانم، زیرا آنها در جهت ارتقا فرهنگ و هنر در جامعه پیش نمی روند هرچه دارند کاملا سمت و سو داشته و در جهت القا تفکر غرب است. گاها در این محافل آثار خوب هم دیده میشود اما سیاستهای این محافل به نوعی است که مسیر جامعه به تعداد خاصی از آثار برسد. امروزه ما شاهد آن هستیم که جریان نفوذ که از سالها پیش از انقلاب اسلامی هم آغاز به کار کرده بود، در بخش فرهنگی ما ریشه دوانده و خودش را حتی ارجح و حق به جانب هم نشان داده است. دشمن سالهاست که آلوده سازی با معیارهای تفکر غربی را آغاز کرده است، نفوذ غرب با برنامه ریزی و هزینههای گزاف با تنظیم معیارهایی تازه فرهنگ جامعه اسلامى را نشانه گرفته است.
قدیریان در همین رابطه اظهار کرد: بنابراین اگر میبینیم که فضاهای فرهنگی ما به سمتی عجیب رفته نباید شگفت زده شویم، متاسفانه در برخی گالریها حتی دیده شده که آثار غیر انسانی و گاها شیطان پرستانه با ملاکهای تعریف شده غربی با قیمتهای نجومی به فروش میرسد و هیچ نظارتی هم بر آنها نیست. ما نباید فراموش کنیم که در چیدمان جریان نفوذ جایگاهی برای نگاه انسانی و انقلابی وجود ندارد، تفکر نفود غرب زیر نظر صهیونیستها شکل گرفته و میخواهد انسان را به دره نابودی بکشاند.
وی درباره قرارگیری نام خود در میان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی افزود: طبیعتا بسیار خوشحالم که نامم در بین این عزیزان قرار گرفته است، البته هیچگاه به عنوان یک فرد خودم را درگیر جوایز نمی کنم زیرا نگاه من به هنر و فرهنگ به جایزه ختم نمیشود و برای دلایلی دیگر است که به هنر انقلاب علاقه دارم.
***جایزه چهره سال هنر انقلاب اسلامى اتفاقی ارزشمند است
این هنرمند عرصه نقاشی اضافه کرد: واقعیت امر اما جایزه چهره هنر سال انقلاب اسلامی جایزه بسیار ارزشمندی است، ما میبینیم که در غرب جشنواره ها برگزار میشوند و جایزه میدهند، این جشنوارهها با ذرق و برق خاص خود و با جوایزشان هنرمندان زیادی را به خود جذب میکنند و در کنار همین هیاهو خط فکری خود را تزریق میکنند. به نظر من جایزه هنر سال انقلاب اسلامی میتواند روبروی این جریانات ایستاده و با حمایت و تشویق هنرمندان انقلابی جوانان را نیز به این راه علاقمند سازد.
وی درباره مجموعه آثار «همپای نور» که نامزد جایزه هنر سال انقلاب شده است ابراز كرد: این مجموعه شامل تعدادی تابلوی نقاشی است، آثاری که امسال طی نمایشگاهی در موزه فلسطین میزبان مخاطبان بود، موضوع اصلی این آثار در اصل شناسایی نور خداوند متعال در زندگی است.
نامزد چهره سال هنر انقلاب در همین رابطه اضافه کرد: من چهار سال پیش نمایشگاهی به نام «آسمان حسین (ع)» را برگزار کردم که به نوعی پیش درآمدی بر نمایشگاه همپای نور بود، در این نمایشگاه موضوعیت معرفی «امام حسین (ع)» از نگاهی آسمانی بود، مطرح کردن آن واقعه و تماشای واقعه عاشورا از دیدگاهی آسمانی دغدغه بزرگی بود که من در نمایشگاه «آسمان حسین (ع)» آن را اجرا کردم و خوشبختانه با اقبال خوبی هم روبرو شد.
وی در همین رابطه ادامه داد: من در نمایشگاه «آسمان حسین (ع)» صحنههای واقعه عاشورا را از منظر آسمانی نگاه کردم، به این صورت که در این مجموعه آثار هیچ اثری از خون و یا بدن های خونین نبود و هر چه بود سراسر نور بود و سفیدی. در نمایشگاه «همپای نور» من یک قدم جلوتر آمدم و خودم و مخاطبم را به ردیابی نور الهی دعوت کردم.
این هنرمند انقلابی درباره بازخورد برگزاری نمایشگاه «همپای نور» اضافه کرد: طبیعتا این نمایشگاه به دلیل همزمانی با دوره حاد شیوع بیماری کرونا نسبت به نمایشگاه قبلی با استقبال کمتری روبرو بود اما از سوی دیگر بخش دانشگاهی و اساتید فن به خوبی از این رویداد استقبال کردند، حتی جلسات و نشست های بسیاری بعد از این نمایشگاه برگزار شد و ابعاد مختلف این دیدگاه مورد بررسی قرار گرفت. من در این نمایشگاه همه را به داشتن رویکردی فرهنگی به نور خدا دعوت کردم، اتفاقی که خوشبختانه در شبکههای اجتماعی هم مورد استقبال قرار گرفت زیرا بیش از پرداخت به ابعاد زیبایی شناسانه به ابعاد فکری موجود در آثار میپرداخت.
***«همپای نور» بیش از یک اثر هنری اثری بر مبنای تفکر است
وی در همین رابطه تصریح کرد: بحث اصلی مجموعه آثار «همپای نور» بیشتر بحث فکری بود، به همین دلیل استقبال خوبی از سوی تعداد مخاطبان محدود به دلیل کرونا صورت گرفت، مردم ایران به دنبال معرفت و تفکر هستند و کافی است شما حرفی نو و منطبق بر حقیقت برای آنها داشته باشید تا به سرعت جذب آن شوند، خمیره مردم ایران علم طلب و معرفت طلب است و من این اشتیاق به معرفت را از نزدیک در حاضران این نمایشگاه مشاهده میکردم.
قدیریان هنر برای هنر را یک ایده منسوخ خواند و اظهار کرد: در تمام دنیا هنر برای هنر از بین رفته است، یعنی دیگر کسی از روی تفنن اثری هنری تولید نمی کند اما متاسفانه همچنان در کشور ما این تئوری وجود دارد، متاسفانه هنر کشور در بحث تفکر نقصان دارد و همین نقصان و خلا باعث شده تا جریان نفوذ این جای خالی را با تفکر الحادی پر کند. متاسفانه نتیجه این پیشرفت جریان نفوذ در هنر را به راحتی می توان در برخی نمایشگاهها و گالریها مشاهده کرد.
***در مسیر هنر انقلاب کم کاری کردهایم
این هنرمند انقلابی در همین رابطه خاطرنشان کرد: برای من سوال است که جوان پاک ایرانی که در بستر خانواده ایرانی تریبت شده چرا باید آثارش به سمت فضایی خارج از دین و انسانیت برود؟ نتیجه من این است که متصدیان و هنرمندان راه اشتباهی را رفته اند، مقصر اصلی ما هستیم که مسیر درست را جلوی پای جوانان قرار ندادهایم. حرکت ما تا اینجای کار اشتباه بوده که هنر به این سمت و سوی غلط رفته است، به همین دلیل به نظر من در این ورطه جایزهای مثل جایزه چهره سال هنر انقلاب می تواند مسیر درست را به جوانان ارائه داده و آنها را با هنرمندان انقلابی آشنا کند.
منبع: خبرگزاری میزبان
انتهای پیام/
نظر شما