به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، به گفته محمدعلی رجبیدوانی، ورود به نقل «نورآمد» تجربهای متفاوت و تأملبرانگیز است. او با اشاره به آشنایی پیشین خود با اندیشههای هنری عبدالحمید قدیریان گفت: با این تصور وارد نمایشگاه شدم که با نور مواجه خواهم شد؛ نوری که از عالم تصویر و از قلب هنرمند ساطع شده است. اما فضای نمایشگاه فراتر از انتظار، همچون خیمهگاهی طراحی شده که مخاطب را به مواجههای درونی با نور دعوت میکند.
وی با تأکید بر نقش فضاسازی نمایشگاه افزود: این نمایشگاه با نور فاطمی آغاز میشود و هنرمند تلاش دارد این انوار را بر همه چیز بتاباند؛ حتی از پس ابرهای تیره نیز میتوان نوری را دید که مأمور روشن کردن عالم است. این فضا به ما یادآوری میکند که اگر چشم دل بگشاییم، میتوانیم این نور را در قلب خود نیز مشاهده کنیم.
عضو فرهنگستان هنر، نگاه خود به آثار را نگاهی فراتر از عناصر صرفاً بصری دانست و تصریح کرد: اگرچه بهعنوان نقاش با فرم، رنگ و عناصر تصویری آشنا هستم، اما همواره سعی کردهام از گرفتار شدن در ظاهر اثر فاصله بگیرم و به آن حقیقتی بیندیشم که اثر هنری آخرین مرحله بیان آن است و آن هنر است، که در ذات خود، چیزی جز تجلی انوار باریتعالی نیست.
رجبی دوانی درباره عنوان نقل «نورآمد» نیز اظهار کرد: در ذات هنر، نامگذاری اهمیت ثانویه دارد و حتی میتوان گفت اثر هنری باید خود نام و معنای خویش را برای مخاطب بازگو کند. با این حال، آنچه در آثار استاد قدیریان بهروشنی دیده میشود، سالها جستوجوی نور و دریافت این نور از مقام شامخ حضرت فاطمه سلاماللهعلیها است؛ نوری که مقدمه ظهور حقیقت و مقدم بر همه انوار انبیا و اولیاست.
او در پایان با اشاره به شرایط تاریخی و فرهنگی امروز ایران گفت: ما سعادتمندیم که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنیم و این انوار را در خون شهدا، در سیره حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و همه کسانی که در این مسیر منحل در نور هستند، مشاهده میکنیم. به نظر میرسد بیش از هر زمان دیگری باید خود را برای ظهور حضرت ولیعصر(عج)، آماده کنیم.
رجبی دوانی ابراز امیدواری کرد که با فراهم شدن چنین مسیرهایی در نهادهایی همچون حوزه هنری، هنرمندان بتوانند بر اساس دریافتهای معنوی خود خلق اثر کنند تا در آینده شاهد شکلگیری مجموعهای غنی از هنر مبتنی بر معارف شیعی و «هنر انقلاب اسلامی ایران» باشیم.
نظر شما