۱۴۰۴.۰۶.۲۳

محمد خراسانی زاده معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه «آوازهای دوردست» است گفت: در بازخوانی اتفاقات مهمی که در دوره دفاع مقدس رخ داده ماجرای آزادگان و اسرا از موضوعات بسیار مغفول مانده است.

محمد خراسانی زاده معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  در حاشیه بازدید از این نمایشگاه به روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: ماجرای آزادگان و اسرا از موضوعات بسیار مغفول مانده جنگ و دوره دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: شاید به ظاهر گفته شود در این زمینه کتاب‌هایی نوشته و فیلم‌هایی ساخته شده اما وقتی پای درد و دل اسرایی که سالها سختی‌ها را تحمل کرده‌اند می‌نشینیم می‌بینیم بسیار ناگفته‌ها وجود دارد که باید از دل تاریخ دفاع مقدس بیرون کشیده شود و دوباره بازگو شود و طبعتا نمایشگاه‌های هنری یکی از این ابزارهای مهم است. جایی که بدون حضور راوی که آزادگان ایرانی و عراقی هستند، ما به برونداد مورد نظر می‌رسیم، نمایشگاه است.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: در نمایشگاه «آوازهای دوردست» وقتی مقایسه ساده بین ابزارهایی که توسط اسرای ایرانی ساخته شده با آنچه در اختیار اسرای عراقی بوده، داشته باشیم می‌بینیم که تجهیزات اسرای عراق بسیار کامل بوده است. تابلوی روی بوم که توسط اسرای عراقی با رنگ روغن کار شده نشان می‌دهد همه امکانات خلق یک اثر هنری در اختیار اسیرعراقی قرار داشته است. در مقابل می‌بینیم که اسرای ایرانی با ساده‌ترین چیزها مثل برگه باطله‌ای که کسی به آن فکر نمی‌کند، ابزارهای خلاقانه می‌ساختند. این نمایشگاه نشان می‌دهد که نوع برخورد ما با اسرا چگونه بوده و در مقابل عراقی‌ها چه امکانات ناچیز و چه سختی را به اسرای ایرانی داده‌اند.

ماجرای آزادگان از مباحث مغفول مانده جنگ است/ دست‌سازه‌های اسرا تلنگری به مستندسازان

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: روی مضامین هم که نگاه می‌کنیم اسیر عراقی در ظاهر باید علیه جمهوری اسلامی باشد ولی می‌بینیم که تصویر امام (ره) را به تصویر ‌کشیده یا درباره ایشان متنی نوشته یا اثری خلق کرده است. این نکته نشان می‌دهد احتمالا بخشی از اسرای عراقی قصدشان نبرد با ایران نبوده و این همان چیزی است که ما امروز خیلی به آن نیاز داریم.

خراسانی‌زاده گفت: باید مردم بفهمند که شیعیان عراق غالبا مردمی نبودند که با ایران بجنگند بلکه آنها از سوی صدام مجبور به جنگ با ایران شدند و باید به صورت ظاهری هم که شده در مقابل ما می‌ایستادند. اکثر عراقی‌ها در ابتدای مقابله می‌گفتند «دخیلک یا خمینی» تا اسیر شوند و با رزمندگان ایرانی نجنگند. آنها جنگ با شیعیان ایران را جنگ دو برادر می‌دانستند و این آثار اثبات‌گر این موضوع است. آنچه در اربعین شکوهش را می‌بینیم و شاهد این هستیم که چطور ایرانی‌ها به عراقی‌ها و عراقی‌ها به ایرانی‌ها خدمت می‌کنند به عنوان دو ملت برادر و همسایه در زمان جنگ هم  وجود داشته و نمونه آن را می‌توان در آثار هنری یافت. نمایشگاه «آوازهای دوردست» توانست این نکته را به خوبی نشان دهد و این نکته بسیار مهمی بود.

وی در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: همچنین آثار این نمایشگاه تلنگری به هنرمندان است و می‌تواند زیربنای ایجاد یک روایت تازه از سوی داستان‌نویسان، سازندگان مستندها، فیلمسازان باشد. این دست‌سازه‌های می‌تواند جریان داستانی جدید را در حوزه اسارت باز کند بنابراین من از حوزه هنری برای فراهم کردن چنین شرایطی و بازکردن بابی تازه در حوزه ادبیات اسارت تشکر می‌کنم. امیدوارم اتفاقات مبارکی به واسطه این نمایشگاه رقم خورد و این آثار را بتوانیم به صورت دائم در موزه تخصصی اسارت شاهد باشیم و مردم از آن دیدن کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha