۱۴۰۳.۱۱.۱۶

آیین افتتاحیه نمایشگاه گروهی نگارگری با عنوان «نگارین بهار نو» دوشنبه ۱۵ بهمن در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، آیین افتتاحیه نمایشگاه گروهی نگارگری «نگارین بهار نو» با حضور سیدشهاب‌الدین شکیبا مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل موسسه نام، جمشید سرحدی، صدیقه سلمان، منصوره عالیخانی، ناصر صیفی، حسین عصمتی، امیرحسین اقامیری و جمعی از هنرمندان و هنردوستان برگزار شد. 

در این نمایشگاه که به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و به مناسبت دهه فجر و به نمایشگاه‌گردانی (کیوریتوری) مینا صدری به مدت یک هفته در حوزه هنری برپاست، ۲۵ اثر با موضوعات ایرانی و اسلامی، از ۱۵ هنرمند نگارگر به نمایش گذاشته شده است.

آرشیو ارزشمند

مینا صدری نمایشگاه‌گردان نمایشگاه «نگارین بهار نو» با بیان اینکه این نمایشگاه مجموعه‌ای از نگارگران حوزه هنری است که از دهه ۷۰ جمع‌آوری شده است، گفت: در آن دوره آثار فاخری زیر نظر استاد رجبی دوانی تولید شد. البته که پس از آن برخی از هنرمندان به صورت مستقل ورود کردند که مجموعه زیبا و گران‌بهایی جمع‌آوری شده است. یکی از اقدامات خوبی که حوزه هنری انجام داده آرشیوهای جمع‌آوری شده از هنرمندان مختلف طی سال‌های متوالی است از جمله آثار نگارگری که امروز افتتاحیه نمونه‌ای از این هنر را در این نمایشگاه شاهد هستیم.

نمایشگاه «نگارین بهار نو» نگاهی بر هویت بصری ایرانی

نگارگری برای ما یک هویت بصری است

او در باره دلیل گشایش این نمایشگاه در دهه فجر بیان کرد: نگارگران در امتداد ارزش‌هایی که دهه فجر بر مبنای آن شکل گرفته است یک هماهنگی با این رویداد می‌توانند داشته باشند مانند نبرد خیر و شر که در ادبیات و هنر تصویرگری ما وجود و پیوند عمیق و ریشه‌ای محکم دارد به همین دلیل نمایش این آثار در این ایام بهترین فرصت ارائه آن به مخاطبان است.

صدری در ادامه توضیح داد: معنایی که در نسخه‌های گذشتگان ما به عنوان نقاشی ایرانی یا نگارگری تعریف شده برای هنرمندان ایرانی یک هویت بصری است. همانطور که برای هر تمدنی تصویرها و نشانه‌هایی هویت آن سرزمین را می‌سازند و در ایران نیز نگاره‌هایی که در این متون به تصویر درآمده هویت بصری ما را شکل می‌دهد و قدمت این هویت به پیش از اسلام می‌رسد. چراکه دارای ارزش‌های خاصی بوده و در دوره اسلامی این قابلیت را داشته است تا بتواند مضامین اسلامی را در خودش بگنجاند. این نشانه‌دهنده ظرف هنر تصویری ما است. این هنر به واسطه عمقی که دارد در یک بازه زمانی کوچک دارای این ظرفیت شده و بسیاری از مضامین در آن به روز است.

ویترین پالت‌های رنگی و ابزار نگارگری

 به گفته مینا صدری در نمایشگاه «نگارین بهار نو» در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثاری که به صورت کتاب از هنرمندان نگارگر که پژوهش‌های نظری این کتاب‌ها را انجام داده‌اند به معرض نمایش قرار گرفته است.

او ادامه داد: در دو ویترین دیگر وسایل و ابزاری که در حوزه نگارگری استفاده می‌شود برای آشنایی بیشتر در ویترین قرار دادیم. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در نگارگری می‌شناسیم قلم‌گیری است، این قلم‌گیری‌ها به کمک قلم موهایی که به کمک موی گربه تهیه شده بهترین قلم موها از موی گربه است. همچنین وجود مرکب‌های دست‌ساز، رنگ‌های طبیعی، سرنج و لاجورد که بعضی از نگارگران در کارهایشان به‌کار می‌گیرند. در ویترین دیگر جعبه ابزارها و پالت‌های رنگ‌ها را قرار دادیم. ما در نگارگری ایرانی از رنگ‌هایی که پایه آب دارد، استفاده می‌کنیم و برخی نگارگران نیز از رنگ‌های آکریلیک، گواش و آبرنگ استفاده می‌کنند.

نمایشگاه «نگارین بهار نو» نگاهی بر هویت بصری ایرانی

ترسیم انفاق 

امیرحسین آقامیری که با دو تابلوی «کاروان‌های اسرای کربلا» و «انفاق» در نمایشگاه حضور دارد درباره تابلو «انفاق» که سه سال قبل با تکنیک گواش و آبرنگ ترسیم شده است، گفت: من در این تابلو سوره لیل را تصویر کردم. این سوره درباره انفاق صحبت می‌کند و کسانی که اهل انفاق و کسانی که مال اندوز هستند به زن و مرد تعبیر کرده است و کسانی که اهل انفاق هستند به زن تعبیر شده‌اند چراکه زن مظهر زایش است. اینجا روی تنه درخت این خانم را کشیدم که انگشتانش تبدیل به شاخه درخت میوه شده و در مقابل آن پیرمردی که در حال مال اندوزی است. همینطور انفاق و مال‌اندوزی به روز و شب تشبیه شده است. کسانی که انفاق می‌کنند مثل روز که جلوه‌گری دارد، هستند و در مقابل آنانکه مال اندوزی می‌کنند، در تاریکی مطلق هستند. مال‌اندوزی را در قسمت پایین اثر با آتش جهنم نشان داده‌ام و در قسمت انفاق که قسمت بالا و روز کار است، پرنده‌ها با هم دانه می‌خورند. همینطور قسمت مال اندوزی را با گربه نشان داده‌ام که نماد خودخواهی است که به هم نوع خود نیز اجازه نمی‌دهد به غذایش نزدیک شود. کشیدن این تابلو در ابعاد ۶۰ در ۹۰ حدود یکسال طول کشید و تکنیک آن نیز گواش و آبرنگ است.

محمدعلی رجبی، حسین عصمتی، مینا صدری، سیده راضیه یاسینی، فاطمه منظوری، مرتضی حسینی پورشاندیز، خشایار قاضی‌زاده، پرویز حاصلی، حسین حبیبی، مهدی فرخی، امیرحسین آقامیری، جمشید سرحدی، پرویز اسکندرپور، فرهاد صادقی و فریده فاضلی‌نژاد، هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه روی دیوار رفته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از آثار می‌توانند از ۱۶ تا ۲۴ بهمن ۱۴۰۳، روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۸ به نشانی حوزه هنری، واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha