به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در ابتدای این نشست نمایش «دختران آفتاب»، زیر نظر زهره ضرابی مقدم روی صحنه رفت و پدران حاضر تماشاگر نمایش گروه «دختران آفتاب» شوند.
با پایان اجرای ۱۵ دقیقهای فروزان نعمتزاده مدیر هنرستان سوره به سخنرانی پرداخت و گفت: کار ما آموزش است و آموزش کار سختی است. یکی از آسیبهای ناخواسته بهرهوری از سیستم آموزشی فرسوده و تاریخ مصرف گذشته است. این سیستم را باید اصلاح کرد و تمام سعی ما این بوده با بهرهوری اثربخشی خوبی در سیستم آموزشی داشته باشیم و با برنامهها به هدفمندی دست یابیم.
وی ادامه داد: یکی از کارهای انجام شده برنامههایی بود که برای مدرسه و جهتدار بودن آن تعریف کردیم و اینکه چه چیزی از سیستم آموزشی میخواهیم؟ این نگاه باعث عملکرد ما شد. ما با نوآوری توانستیم کیفیت مدیریت همسو و همجهت داشته باشیم. معلمان با تشکیل کارگروه تخصصی مهارت خود را تقویت کردند و ابتکاراتی بوجود آوردند که باعث شد به رفع مشکلات آموزشی، مسائل تربیتی و بهبود سیستم آموزش کمک شود.
نعمتزاده پرداختن به مهارتهای غیردرسی را زمینهساز پیشرفت دانشآموزان هنرستان سوره دانست و یادآور شد که توجه به محیطی امن و کارساز که بتواند امکان یادگیری هنرجویان را تقویت کند و زمینه رشد استعدادهای دانشآموزان را ایجاد کند، از تلاشهای هنرستان سوره بوده است.
میخواهیم هنرمند متعهد به ایران اسلامی تحویل دهیم
مدیر هنرستان سوره با تشکر از محمدصادق کوچکزاده مدیر مرکز آموزش حوزه هنری گفت: باید به دختران عزیزمان افتخار کنیم که در محیطی قرار گرفتهاند که علاوه بر مسائل آموزشی به مسائل روحی و روانیشان توجه میشود. معلمان به مسائل تربیتی و روحی دانشآموزان دقت دارند و نقش دانشآموزان به ما انرژی میدهد که لحظه به لحظه ما در هنرستان سرشار از انرژی عشق و محبت باشد.
وی در پایان اظهار کرد: تلاش هنرستان سوره در خوب بودن و خوب دیدن است و ما میخواهیم هنرمند متعهد به ایران اسلامی تحویل دهیم، هنرمندانی که به بهترین شکل بدرخشند.
هویت
مهدی دوایی که متخصص علوم تربیتی است در این محفل یکی از تعاریف هویت را مطرح کرد و برای تشریح بعد هویتی نوجوانان گفت: هویت هر آنچیزی است که باعث تمیز فرد از دیگران میشود برای مثال نام و نامخانوادگی، شغل، پدر و مادر و فرزند هویت افراد هستند. اگر آنچه ما را از دیگران جدا میکند، باعث خوشحالی ما شود هویت ما هویت موفقیت خواهد بود و اگر هویت ما باعث ناراحتی ما شود هویت ما هویت شکست است.
او ادامه داد: اگر هویت موفقی و هویت شکست را در ترازو قرار دهیم هرچه ضریب هویت موفق بیشتر باشد حال ما بهتر خواهد بود و هرچه ضریت هویت شکست بالاتر باشد ضریب افسردگی، وسواس و اصطراب را بالا میشود.
دوایی یکی دیگر از شاخههای هویتبخشی را عشق دانست و یادآور شد: ما از طریق عشقمان از دیگر افراد جدا میشویم. عشق الزاما عشق به جنس مخالف نیست و عشق به کشور یا شغل را هم در بر میگیرد. ضمن اینکه عشق در خانواده یک نوع عشق است.
وی در تشریح راههای شکلگیری هویت عشق از خانواده و در روابط میان پدران و دختران به چندین مولفه اشاره کرد که بر گرفته از کتاب «عشق ورزیدن» اثر اریک فروم بود.
به فرزندتان توجه کنید
دوایی بیان کرد: اولین مولفه توجه کردن به فرزند است چراکه ما عاشق کسانی میشویم که به ما توجه کنند. در این میان چند خرده مولفه وجود دارد که شامل چهره بشاش و خوشرو، لحن کلام و انجام پروژههای مشترک است. قیافه و چهره ما توجه کردن ما را به خوبی نشان میدهد و زبان بدن گویای توجه داشتن یا نداشتن است بنابراین بهتر است بجای نیم نگاه به موبایل در زمان صحبت با فرزند، گوشی موبایل خود را کنار بگذاریم و شنونده حرفهای نوجوانان باشیم. توجه داشته باشید که ۳۸ درصد توجه شامل لحن صحبت است و در این میان دختران بیشتر تحت تاثیر لحن پدران هستند.
دوایی ادامه داد: الگوی تک زدن برای فرزندان نباشید و سعی کنید پروژهها و کارهای مشترکی را انجام دهید. وقتی افراد خانواده تصمیم به رفتن به جایی یا کاری جمعی میگیرند خود را کنار نکشید و از انجام کار جمعی امتناع نکنید تا فرزندان هم چنین فردگرایی را نیاموزند. اینکه گفته میشود دنبال پروژههای مشترک باشید شامل با هم شام خوردن و حتی بازیهای جمعی هم میشود و والدین میتوانند بر اساس علاقهمندی فرزند خود پروژههای مشترک تعریف کنند.
حذف واژه «تقصیر تو بود»
این متخصص علوم تربیتی تاکید کرد: از والدین میخواهم برای ۴۰ روز واژه «تقصیر تو بود» را کنار بگذارند چون مسئولانه رفتار کردن بجای مقصرانه رفتار کردن، ایجاد عشق میکند.
احترام قائل شوید
وی دیگر راه شکلگیری هویت عشق از خانواده را احترام گذاشتن به فرزند دانست و اظهار کرد: ما عاشق کسی میشویم که به ما احترام بگذارد. ضمن اینکه والدین باید خوشقول باشند و همسر و فرزند خود را بلاتکلیف نگذارند. عمده انسانها از یکی از اعضای بدنشان کلافه هستند و اگر نپذیرند و دیگران به پذیرش آن کمک نکنند دچار حقارت اندامی خواهند شد و توجه داشته باشید که اگر دختران حس کنند که چهرهشان پذیرفته نیست دچار عدم امنیت روانی میشوند.
در بخش بعدی این رویداد گروه دفنوازی نوای رحمت به اجرای موسیقی زنده پرداختند و در ادامه پخش کلیپ «مدرسهای که دوست میداشتم» و تجلیل از فروزان نعمت زاده مدیر هنرستان دخترانه سوره پایانبخش این رویداد بود.
نظر شما