«برای فروش؛ کفشهای کودک، پوشیده نشده» این کوتاهترین داستان مشهور دنیا و منسوب به ارنست همینگوی است که شاید وقتی نویسندهاش با ۶ کلمه آن را نوشت فکرش را هم نمیکرد روزگاری برسد که داستانش هر روز و هر ساعت در جغرافیایی به اسم فلسطین و به طور دقیق در نوار غزه محقق شود و با ظلم صهیونیسم، کودکانی به دنیا نیامده از دنیا بروند و کفشهای پوشیده نشدهای دست به دست شود به امید اینکه کودکی زنده با پاهایی قطع نشده آنها را بپوشد و بتواند کودکیاش را زندگی کند.
روایت «همچنان طوفان» در ۵ قاره دنیا
این روایت واقعیتی در جریان است، واقعیتی به اسم جنگ نابرابر رژیم اشغالگر قدس علیه فلسطینیها، فلسطینیهایی که از ۸۰ سال مبارزه و دفاع برای وطنشان گرچه خستهاند اما ناامید نیستند به طوری که از چیزهایی معمولی هم نماد مقاومت خلق کردهاند، نمادهایی که ۸۰ هنرمند شاخص تجسمی از ۳۱ کشور و ۵ قاره دنیا را برانگیخت که از همه آنچه در غزه رخ میدهد به زبان هنر حرف بزنند و اثر خلق کنند و حاصل آن ۳۲۱ اثر شد که بیش از یک ماه در نمایشگاه بین المللی «همچنان طوفان» دایر در حوزه هنری به نمایش درآمد و این واکنش سریع هنرمندانی از سراسر دنیا را به تصویر کشید، واکنشی که با برپایی این نمایشگاه در بغداد نیز امتداد پیدا کرد و این پیام را به جهانیان رساند که این مبارزه هنری در عرصه بینالملل همچنان ادامه دارد.
چه با پایم چه با جنازهام، باز خواهم گشت
حال که حرف از امتداد شد، نمیتوان از«کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است» چشم پوشی کرد. این عنوان نمایشگاهی است که از سوم دی در موزه هنرهای معاصر فلسطین افتتاح شده و حاصل عکاسی وهب رامزی از فلسطینیان ساکن در چهار اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان است.
این یک نمایشگاه عکس-روایت، محصول مرکز هنری رسانهای سلوک است که تصویر و روایتی از امید و پایداری مردمانی را ارائه میدهد، مردمانی که با وجود دههها دوری از سرزمین مادری، همچنان کلید خانههای خود را بهعنوان نماد حق و به امید بازگشت، حفظ کردهاند. همچنین بر هر عکس از این نمایشگاه، ساجده ابراهیمی نویسنده و پژوهشگر، روایتی وفادارانه به داستان زندگی صاحبان این تصاویر در دنیای کلمات خلق کرده است که دنیای هر عکس را روشن و روشنتر میکند.
«بازخواهم گشت
به سوی تو بازمیگردم
چه با پایم چه با جنازهام
اگر بازنگشتم
جنازهام بازمیگردد
اگر جنازهام بازنگشت فرزندانم بازمیگردند
اگر فرزندانم باز نگشتند
جنازههایشان بازمیگردد»
این یکی از شعرهای «عریج الکوزی» است؛ زنی است که در خانهای ۱۲ متری در شتیلا زندگی میکند، او نه تنها مقاومت را مشق میکند بلکه آن را از صفحه اینستاگرامش نیز به دنیا نشان میدهد و حال عکسهایش در این نمایشگاه عکس- روایت بار یکی از داستانها را به دوش میکشد، داستانهایی که روایت آنها در نمایشگاه تا مدتی دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
«خون خفته»ای که دامن اسرائیل را رها نمیکند
اما در حوزه نمایش نیز حرف از فلسطین در میان است، آن هم با «خون خفته».
«خون خفته»، عنوان نمایشی به نویسندگی جعفر غلامپور و علیرضا قاسمی است که مهیار رضاخانی کارگردانی آن را عهدهدار بود.
این نمایش که یکی از آثار بخش صحنهای نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت بود، با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب از ۱۶ آذر صفر سه، در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت تا در هفتاد دقیقه، مخاطب را با موضوع تاریخی خاص، بیش از پیش آشنا کند.
«خون خفته» از یک دغدغه قدیمی نشأت میگیرد؛ ماجرای کودککشی که صهیونیستها از اولین روز-یوم النکبت- مرتکب آن شدند و این روزها به اوج خود رسیده است.
در نمایش «خون خفته»، در بستری تاریخی، قصهای عاشقانه روایت میشود. این قصه به سال ۱۳۲۷ بازمیگردد؛ سالی که اسرائیل در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.
«وارثین» ایستاده در پهنه تاریخ
از دیگر آثاری که درباره غزه و مظلومیت فلسطین به گونهای خاص صحبت کرده، با نام «وارثین» میدرخشد، «وارثین»، عنوان عکس صحنهپردازی شدهای است که آخرین جمعه ماه مبارک امسال در بزرگداشت مقاومت ملت مظلوم فلسطین در طوفان الاقصی رونمایی شد.
این عکس با زبانی بینالمللی مقاومت مجاهدانه مردم فلسطین را به مجاهدتهای پیامبران الهی پیوند میزند و روایتی متفاوت از این مقاومت عظیم ارائه میکند. عکس صحنهپردازیشده «وارثین» به کارگردانی سیداحسان باقری و با حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی و همکاری دهها هنرمند تهیه شده است.
«وارثین»، همچنین بر بزرگترین دیوارنگاره کشور در میدان انقلاب اسلامی اکران شد تا مدتی پیش چشم مردمان در جریان عادی زندگی، مبارزهای متفاوت را به تصویر بکشد.
کارتون «سال صفر» از ۴۲ کشور دنیا
در میانه این غوغای هنری، حوزه هنری خراسان شمالی نیز، نمایشگاه یکسال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان را به روایت کارتون و با عنوان «سال صفر»، در آذر ماه امسال برگزار کرد.
این نمایشگاه شامل ۷۰۰ اثر از ۶۵ هنرمند از ۴۲ کشور را در خود جای داده بود و عباس ناصری، کاریکاتوریست بینالمللی اهل بجنورد نیز، دبیر هنری نمایشگاه «روز صفر» بود.
البته اینها که گفته شد، تنها بخشی از فعالیتهای حوزه هنری برای به تصویر کشیدن مقاومت و حرف زدن درباره غزه است که ما مرور آن را در روز «غزه»، خالی از لطف ندیدیم.
نظر شما