۱۴۰۳.۰۶.۱۹

هشتمین اردوی ادبی تماشا یکشنبه ۱۸ شهریور در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. در این نشست دکتر علی عباسی و استاد رضا برجی عکاس و مستندساز به ارائه بحث پرداختند و دکتر میلاد عرفان‌پور از کتاب «روزی که نمی‌دانم» نوشته راضیه مظفری رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در نشست نخست هشتمین اردوی ادبی تماشا، دکتر علی عباسی در موضوع کلیات نقد ادبی به ارائه مبحث پرداخت. وی درباره تفاوت انسان سنتی و انسان مدرن که همان انسان معاصر است گفت و در ادامه از ویژگی های انسان معاصر صحبت کرد و گفت: در اندیشه انسان سنتی، انسان سوژه نیست. ما نمی توانیم بحث سوژه را به کار ببریم. سوژه از زمانی شروع می شود که منِ دکارتی می آید.

*برجی: وظیفه ما رواج تفکر حضرت امام (ره) است

قسمت دوم برنامه با حضور استاد رضا برجی، عکاس و مستندساز پیشکسوت برگزار شد که وی با موضوع هنرمند و جهان پیرامون به ارائه بحث پرداخت. رضا برجی ابتدا از تجربیات حضور خود در دوران دفاع مقدس و در جبهه جنگ ایران و عراق و همینطور مستندسازی در افغانستان گفت.

 وی مسیر سلوکی یک هنرمند را ذیل بیان تجربیاتش تشریح کرد.

 استاد برجی درباره رسالت هنرمند انقلابی افزود: وظیفه ما رواج تفکر حضرت امام (ره) است. این تفکر دارد رو به فراموشی می‌رود. یکی از نکاتی که در منظومه حضرت امام (ره) بود بحث اعتقاد به ساده‌زیستی و دورشدن از تفکر اشرافیگری است. باید برویم صحیفه امام را بخوانیم. وقتی این تفکر را شناختیم، حالا می‌توانیم در این مسیر قدم برداریم. بعد از آن، توجه به سخنان رهبری است، چراکه مسیر را برای جوان امروز مشخص می‌کند. از دل این تفکر، دشمن‌شناسی هم بیرون می‌آید. جایی که دشمن نشانه رفته است را باید ببینیم و جهت فعالیت را پیدا کنیم. اگر دشمن خانواده یا اعتقادات ما را نشانه رفته است، باید همان‌جا دست گذاشت و کار کرد.

این مستندساز و عکاس برجسته در ادامه به لزوم خودسازی و تهذیب نفس هنرمند اشاره و تشریح کرد: هنرمند ابتدا باید تهذیب نفس داشته باشد، سپس اثری بیرونی از خود به جا بگذارد. حتی نماز خواندن هم در روح هنرمند اثر می‌گذارد و اهمیت دارد. چرا آثار مرتضی آوینی باقی مانده و اثرگذار است؟ چون ابتدا خودش به هرچه می‌گفت عمل می‌کرد. حرفی کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند. اگر دل را صاف کردی، حرفت بر دل می نشیند.

برجی آسیب عجول بودن در جوان امروزی را باعث ضربه به روح هنرمند اصیل دانسته و افزود: اگر بخواهی یک پله را ده پله بروی باید شرافت انسانی را زیر پا بگذاری. جوان امروز عجول شده که این اثر و بازتاب رسانه است. رسانه می‌آید یک سلبریتی را بولد می‌کند که هجده ساله است و می‌گوید بیایید ببینید به کجا رسیده. اینطور نیست که هرکسی بتواند مثلا یک کشتی‌گیر مطرح در سن جوانی بشود و میلیاردی پول بگیرد. یک نفر اینجوری پیدا می‌شود. نباید خود را با دیگران و با بقیه جوانان مقایسه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha